Ziua Centrului de presă Basilica la Trinitas TV: Un efort comun de propovăduire a Binelui și Adevărului

Coordonatorii celor cinci componente ale Centrului de presă Basilica al Patriarhiei Române au discutat luni, la Trinitas TV, despre misiunea de comunicatori ai Bisericii. Participanții au menționat importanța rugăciunii în conținutul media transmis și frumusețea conlucrării: „Ne-am susținut reciproc, iar vizibilitatea pe care o are Agenția de știri Basilica este susținută de acest efort comun”, a subliniat Aurelian Iftimiu, directorul Agenției de știri Basilica.

Invitații realizatorului Vasile Bănescu la emisiunea „Credință și cultură” au fost Părintele Consilier patriarhal Nicolae Dascălu, Directorul Publicațiilor Lumina, Părintele Consilier patriarhal Teodor Gradinaciuc, Directorul Radio Trinitas, Ciprian Olinici, Consilier patriarhal, Directorul Trinitas TV – Televiziunea Patriarhiei Române, și Aurelian Ilftimiu, Consilier patriarhal, Directorul Agenției de știri Basilica a Patriarhiei Române.

Emisiunea a fost o premieră prin faptul că a reunit pentru prima dată toți coordonatorii celor cinci componente ale Centrului de presă Basilica.

„Se împlinesc anul acesta 15 ani de când Centrul de Presă Basilica, datorită implicării realmente fertile a Părintelui Patriarh, funcționează – și aș spune că funcționează din ce în ce mai bine. Această voce a Bisericii nu este una stridentă, este un care include doi termeni: comunicarea este și mărturisire în același timp”, a spus Vasile Bănescu, Coordonatorul Biroului de presă al Patriarhiei Române.

Misiunea Centrului de presă Basilica al Patriarhiei Române are două componente principale: comunicarea și mărturisirea, a spus Vasile Bănescu în emisiunea „Credință și cultură” de luni, 13 iunie 2022. Foto: Trinitas TV

Părintele Nicolae Dascălu a vorbit despre conceptul de „societate dominată de comunicare”, în care există „un volum informațional foarte mare, de cele mai multe ori peste puterile noastre de recepție, de absorbție”.

„De aceea, este necesar mai mult ca niciodată să filtrăm, să alegem”, a precizat coordonatorul Centrului de presă Basilica. „În privința canalelor de comunicare ale Bisericii, noi spunem că dintr-o dată ele sunt foarte necesare, sunt o posibilitate de alegere pentru telespectator. Cei care le accesează își exprimă bucuria că există”.

Prin mass-media bisericești, Biserica cheamă oamenii în jurul unui centru de comuniune – Sfânta Biserică, Sfânta Liturghie, a spus Părintele Consilier Nicolae Dascălu în emisiunea „Credință și cultură” de luni, 13 iunie 2022. Foto: Trinitas TV

„Noi, fiind instituții media ale Bisericii, avem o legătură ființială cu Mama noastră, care este Biserica. Și prin denumirea Centrului de presă Basilica, noi mărturisim această legătură ființială între Biserică, Trupul tainic al lui Hristos, care este plină de slava Preasfintei Treimi, și posibilitățile noastre de comunicare, amplificate de dezvoltarea noilor tehnologii”, a precizat Părintele Nicolae Dascălu.

Coordonatorul Centrului de presă Basilica a mai afirmat că Ziua de Naștere a Bisericii, sărbătoarea Rusaliilor, ar putea fi și o zi a tuturor comunicatorilor creștini.

„Noi facem media din dorința de a duce mesajul Bisericii dincolo de zidurile Bisericii, în societate. Ideea este că Biserica cheamă, inspiră, sugerează, sensibilizează pe oameni că undeva este un centru de comuniune. Centrul de comuniune este de fapt Sfânta Biserică, Sfânta Liturghie.”

Părintele Teodor Gradinaciuc a vorbit despre rolul important pe care îl are reflectarea vieții liturgice în emisia Radio Trinitas. „Avantajul celui care vorbește la postul de radio al Bisericii este că mereu emisiunea precede transmisiunea în direct a Sfintei Liturghii” sau a Vecerniei, a explicat el.

„Faptul că suntem permanent și în rugăciune și că rugăciunea este cel mai ascultat interval la Radio Trinitas este semnificativ. Acest lucru face și ca ceea ce vorbim să fie cumva mai ușor de așezat în contextul zilei dacă vreți, după rugăciune și pentru rugăciune, pregătindu-ne mereu pentru acest lucru.”

Faptul că suntem permanent și în rugăciune și că rugăciunea este cel mai ascultat interval la Radio Trinitas este semnificativ, a spus Părintele Teodor Gradinaciuc în emisiunea „Credință și cultură” de luni, 13 iunie 2022. Foto: Trinitas TV

Partea grea este că „trebuie să găsim mereu în propria viață acea afinitate cu Adevărul, cu Hristos. Suntem chemați să fim acolo, de partea Adevărului – și în viața noastră, și în faptele noastre, și în cuvintele noastre, nu doar rostite când se aprinde becul de În direct la radio, ci mereu”, a adăugat directorul Radio Trinitas.

Aurelian Iftimiu, directorul Agenției de știri Basilica, a menționat că prima știre online a apărut în luna iunie 2008 și a precizat: „Transmitem Binele de știut. Este un bine pe care vrem ca lumea să-l rețină, să-l imite”.

„Suntem provocați ca în fiecare zi să răspundem, să regândim informații legate de istoria Bisericii, de dogme, de învățătura de credință, într-o modalitate cât mai user-friendly, cât mai prietenoasă cu publicul. Partea interesantă în ceea ce privește rețelele de socializare este că acolo nu livrăm doar știri. Am început să utilizăm rețelele de socializare ca mijloc de cateheză”, a explicat Aurelian Iftimiu.

Agenția de știri Basilica a Patriarhiei Române nu livrează doar știri din Biserică, ci și modalități adaptate de cateheză, precum și inspirație pentru a face binele, a spus Aurelian Iftimiu în emisiunea „Credință și cultură” de luni, 13 iunie 2022. Foto: Trinitas TV

„Nevoia omului contemporan este de a se informa cât mai succint, cât mai rapid. Chiar dacă petrec foarte mult timp pe rețelele de socializare, oamenii au nevoie de informații care să nu dureze mult”.

„Se vorbește de o inflație a imaginii astăzi, în defavoarea cuvântului. Nu e și cazul la Trinitas TV, care le împletește pe amândouă foarte bine”, a spus Vasile Bănescu. El l-a întrebat de directorul Trinitas TV cât de importantă este imaginea în comunicarea Bisericii.

„Trinitas TV, ca televiziune religioasă, a recuperat și experimentat în spațiul mass-media această dimensiune iconografică specifică Ortodoxiei. Biserica are o experiență foarte largă și aproape bimilenară în comunicare”, a subliniat Ciprian Olinici.

Televiziunea aduce un plus de credibilitate în ochii telespectatorului, iar o televiziune creștină beneficiază ea însăși de credibilitatea credinței pe care o propovăduiește și care se sprijină pe ceva dincolo de lumea aceasta, a spus Ciprian Olinici în emisiunea „Credință și cultură” de luni, 13 iunie 2022. Foto: Trinitas TV

Totuși, a precizat el, „studiile recente spun că niciodată imaginea nu a întrecut cuvântul, sau nu a egalat cuvântul. De aceea, aș spune că, din punct de vedere mediatic, radioul are dimensiunea cea mai completă în comunicare”.

„Totuși, televiziunea aduce în fața telespectatorului un plus de credibilitate astăzi și de emoție, pentru că limbajul pe care televiziunea îl propune are, pe lângă informați, pe lângă duh, pentru că vorbim de o televiziune religioasă care are o componentă eclezială foarte importantă, aduce și o dimensiune estetică, e dimensiune a frumuseții, care e specifică Ortodoxiei și trebuie să fie specifică și mass-media”, a adăugat Ciprian Olinici.

„Noi suntem atrași a priori de tot ceea ce înseamnă frumos, de artă, iar Biserica a șlefuit de-a lungul secolelor această artă. Este o șansă pentru o televiziune religioasă ortodoxă să valorifice și să se folosească de această experiență largă pe care Biserica a acumulat-o, a depozitat-o și a mărturisit-o de-a lungul timpului.”

„În misiunea noastră de comunicare ne folosim și de credibilitatea mesajului pe care-l avem. Noi vorbim din perspectiva unei credințe care nu se sprijină doar pe ceva din lumea aceasta”, a subliniat Ciprian Olinici.

Invitații au discutat despre complexitatea actualului peisaj informațional, unde predomină opiniile despre informații, nu informațiile în sine, după cum a precizat directorul Trinitas TV.

„Aceasta este și provocarea cea mai mare pe care o avem și noi în online: fiecare opinie este luată ca reper, dar oamenii nu mai știu acum să facă selecția între repere și cred că aceasta este cea mai mare provocare a secolului XXI: să nu știi să te orientezi după reperele, principiile care sunt sănătoase”, a confirmat Aurelian Iftimiu.

Directorul Agenției de știri Basilica a vorbit și despre misiunea de pacificare socială și spirituală pe care mass-media bisericească ar trebui să o aibă.

„Încercăm să furnizăm un flux de știri pacifist, în sensul că sunt știri pozitive, mobilizatoare, nu doar de informare. Această misiune pe care o avem, de a crea fluxul liniștit de știri, nu se poate realiza fără a dobândi noi înșine liniștea personală. De aceea, este mai degrabă  o responsabilitate personală, o caracteristică a jurnalistului creștin”, a subliniat el.

„Doar așa se poate transpune într-un flux de informații care nu tulbură nici sufletul și nici mintea și care nu acaparează atenția la infinit. Astăzi, rețelele de socializare și majoritatea site-urilor au ceea ce se numește infinite scroll, adică poți să vizitezi informațiile într-un mod infinit. Aceasta este ca un fel de abuz, pentru că, după cum zicea cândva Preafericitul Patriarh Daniel, omul are setea de infinit, în schimb i se dă o iluzie asupra infinitului prin fluxul constant de știri.”

„Agenția de știri Basilica și celelalte componente ale Centrului de presă BASILICA oferă informațiile, dar transmit și un îndemn de a merge în viața reală și de a transpune toate aceste acte bune în societatea proximă, în microsocietatea fiecăruia”, a precizat Aurelian Iftimiu.


Centrul de Presă Basilica a fost înființat la inițiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel în 27 octombrie 2007. Centrul de Presă Basilica în cadrul Sectorului Comunicaţii şi Relaţii Publice al Patriarhiei Române. Centrul funcţionează ca subunitate fără persona­litate juridică, non-profit, a Administraţiei Patriarhale.

Componente Centrului de presă sunt Radio TrinitasTrinitas TV, publicațiile LuminaAgenția de știri Basilica și Biroul de presă şi relaţii publice.

Foto credit: Trinitas TV

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente