Sfântul Constantin, un Împărat Apostol

Cu prilejul sărbătorii Sfinților Împărați Constantin și Elena, la 21 mai 2014, Catedrala patriarhală își sărbătorește hramul istoric. În acest sens, în cele ce urmează vă prezentăm un fragment din interviul realizat cu Înaltpreasfințitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, intitulat Sfântul Constantin, un Împărat Apostol, publicat în Ziarul Lumina din data de 21 mai 2013:

Despre Sfântul Împărat Constantin cel Mare s-a scris enorm, biblioteci întregi. Cum trebuie să citim cărțile care uneori îl laudă, alteori îl blamează?

Orice lectură are limitele ei de înțelegere și de interpretare. În primul rând, depinde de un­ghiul de analiză și de prezentare a uneia sau alteia dintre laturile activității Sfântului Constantin. Există o latură teologică, bisericească, întotdeauna corespunzătoare faptelor lui consemnate în Bi­se­rică și ale căror efecte se văd până astăzi, fie în viața spirituală, învățătorească, li­tur­gică și social-filantropică a Bisericii, fie în viața culturală a societății.

Există, de asemenea, o direcție a lecturii neutre, care ca­u­tă mai ales faptele împăratului. Acestea sunt fapte înscrise în cadrele unui conducător de imperiu. Regulile imperiului sunt clare, iar împăratul conduce după anumite legi.

În al treilea rând, o altă ori­en­­tare, deloc neutră, este a celor ce contestă rolul de apostolat. Contestă chiar apro­pi­e­rea dintre împărat și Biserică, dar și de slujirea umanității de către Sfân­tul Constantin prin Bise­ri­că și cu Biserica! În­tru­cât în isto­rie se cunosc atâtea tensiuni, îna­inte de simfonie, în timpul sim­foniei și după sim­fonie. Ni­cio­dată nu se va găsi în această privință un model ideal. Modelul apostolatului Sfântului Constan­tin rămâne valabil pentru timpul lui și pentru cei care au dezvoltat, după aceea, lucra­rea sa. Dacă Biserica a constatat că lucrarea lui este apostolat, el este un stâlp și apostol al Bis­e­ri­cii. Pentru lumea secularizată, Sfântul Constantin nu este un model. Dimpotrivă. Doar printr-o citire foarte echilibrată și aten­tă a tuturor aspectelor putem evi­ta excesele. Nu trebuie să ne exprimăm asupra vieții lui decât în deplină cunoștință de fap­te­le, de operele și de viața lui. Și vi­ce­ver­sa, nu trebuie să abor­dăm viața Sfântului Împărat Constantin după acele surse istorice care nu înțeleg semni­fi­ca­ția profundă a mutării capitalei im­periului de la Apus spre Ră­să­rit. Ar trebui să se țină cont de mai noile cercetări ale foarte multor autori chiar occidentali, care au corectat pozițiile destul de intransigente ale înaintașilor lor din secolele XVI și XVII. Între eforturile politice și economice de refacere a unității continentale am avea mult de câștigat dacă s-ar relua mo­delul și exemplul cooperării Sfântului Constantin cu Biserica. Pro­babil că trebuie să prezentăm și noi, creștinii, puncte de vedere con­vin­gătoare, astfel încât Europa să redescopere în Sfântul Constantin și lucrarea lui, pe „apostolul” care lucrează și acum spre binele acestui vechi și important continent. Pro­ba­bil programele culturale, spi­ri­tuale, care de altfel sunt promovate și în comunitatea europeană, s-ar îmbogăți mult dacă ar ține cont de timpul și lucrarea Sfântului Împărat Constantin. Sigur că nu este suficientă lectura vieții și slujirii ample și complexe a Sfântului Constan­tin fără cu­noaș­terea slujirii sale prin Bi­se­rică. Noi trăim însă într-o socie­ta­te prea secularizată, care to­tuși revine încet, în une­le si­tu­a­ții, la po­zi­ții mai conciliante, recu­nos­când Bise­ri­cii, în general, un rol important în educație, în cultură și, din ce în ce mai mult, în promovarea slujirii sociale de pe temeiuri liturgice și filantro­pi­­ce. Credem că nu unele sau altele dintre documentele păs­tra­te sau pierdute despre Sfântul Constantin cel Mare trebuie să ne preocupe așa de mult, ci mai degrabă cu­noaș­te­rea ampren­te­lor fap­telor lui mărețe de pe teri­to­riul Eu­ropei, care s-au păs­trat, iată, de la el, atât în Apus, cât și în Răsărit. Europa ar avea mult de câștigat dacă și-ar re­a­șe­za programele strategice și pe „lespezile” puternice ale insti­tu­țiilor Sfântului Constan­tin, atât spirituale, cât și economi­ce și, de ce nu, pe cele ale conciliarității privind politicile sociale, fie din estul, fie din vestul Europei.

Mai multe informații în Ziarul Lumina.

Comentarii Facebook


Știri recente