24 octombrie 1894 – A trecut la cele veșnice în București, pictorul Gheorghe Tattarescu, pionier al neo-clasicismului și al picturii în ulei. A studiat cu unchiul său, pitarul Nicolae Teodorescu, zugrav de biserici, al cărui elev a continuat apoi să fie la școala de zugravi de la Buzău. Artistic s-a format la Roma, unde a studiat la Academia San Luca, în spiritul academismului italian și executând copii după Rafael, Murilio, Salvatore Rosa, Guido Reni. Întors în țară s-a implicat în mișcarea de la 1848, a pictat portretele unor revoluționari, precum și compoziții alegorice. În 1860 a fost însărcinat să întocmească un „Album național’ al priveliștilor și monumentelor istorice din țară. S-a remarcat prin pictarea sau repictarea în tehnica uleiului și în stil neoclasic a unui mare număr de biserici (peste 50, deși unele au fost realizate de ucenicii săi). Locașurile pictate de el sunt: bisericile Episcopiei Râmnicului (1854). a Mănăstirii Bistrița (1855), Târgșor (1856), Kretzulescu din Târgoviște (1863), a Mănăstirii Ghighiu (1864), Letca Nouă-Giurgiu, biserica Mănăstirii Samurcășești, Sfânta Vineri-Ploiești. În București a pictat bisericile: Sfântul Spiridon Nou (1858-1860), Olteni, Oțetari, Sfântul Nicolae Șelari, Colțea, Biserica Albă, Sfântul Ilie Rahova, paraclisul Mănăstirii Antim, Kretzulescu, Radu Vodă, Slobozia, Sfântul Nicolae Negustori, Foișor, Zlătari. La Iași, Catedrala mitropolitană (1884-1886) cu peste 250 de scene, păstrate până azi. De asemenea, a realizat numeroase icoane în ulei. În 1864 a înființat, împreună cu Theodor Aman, Școala de arte frumoase de la București, desfășurând o bogată activitate ca profesor de pictură. Datorită numărului mare de biserici și icoane pictate a ajuns să se confunde cu „însăși ideea de pictură bisericească la noi’, vorbindu-se chiar despre „stilul Tattarescu’. Critica de artă îl socotește a fi „corector al stilului bizantin’, lui datorându-i-se „laicizarea la noi a picturii bisericești’. Deși din punct de vedere artistic nu i se pot nega certe calități, în planul picturii sacre Gheorghe Tattarescu a ignorat stilul picturii românești de tradiție bizantină, orientându-se către cea apuseană, iar prin repictarea în ulei a unor locașuri de cult reprezentative a distrus iremediabil mărturii de secole ale picturii sacre românești.
Paștile, la Chișinău: „Să înviem și noi împreună cu Hristos”
Mitropolitul Petru al Basarabiei a slujit în noaptea de Înviere la Biserica „Sfântul Ioan Iacob Hozevitul” din sectorul Ciocana al municipiului Chișinău. Slujba Învierii a fost transmisă în direct de postul național de televiziune Moldova…
Primul Paști serbat în biserica Mănăstirii Dobrești: „Învierea lui Hristos este și învierea noastră”
Bănățenii s-au bucurat de oficierea primei slujbe de Înviere în biserica Mănăstirii Dobrești, ctitorie a Patriarhului Daniel în satul natal. De asemenea, în a treia zi de Paști, a fost prezent Preasfințitul Părinte Paisie Lugojanul,…
Pacea este un dar dumnezeiesc, spune Mitropolitul Olteniei
„Când Domnul Hristos le-a spus ucenicilor «Pace vouă!», nu doar i-a salutat, așa cum facem noi, ci le-a și transmis pacea Sa”, a subliniat Mitropolitul Irineu al Olteniei duminică la Vecernia Învierii. „Domnul a dat…
Arhim. Clement Haralam: Oriunde mergem, Hristos, în chip nevăzut, este împreună cu noi
În a III-a zi de Paști, arhim. Clement Haralam, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale, le-a vorbit credincioșilor despre călătoria ucenicilor Luca și Cleopa la Emaus, avându-L ca invitat de seamă pe Iisus Hristos, Care le…
Episcopul Covasnei și Harghitei: Taina morții lui Dumnezeu este o mirare și pentru îngeri
„Taina morții lui Dumnezeu este o mirare și pentru îngeri”, a spus Episcopul Andrei în a doua zi de Paști, la Catedrala Paraclis Episcopal ,,Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Sfântu Gheorghe, județul Covasna. „S-a pus…