Reprezentat de timpul liturgic pregătitor pentru prăznuirea Învierii Domnului, Triodul devine un prilej în care suntem îndemnaţi să redescoperim valorile Ortodoxiei centrate pe evenimentul Învierii. Derulată pe parcursul a zece săptămâni, perioada Triodului are menirea de a elibera sufletele de povara greutăţilor păcatelor şi de a le face să vibreze în căutarea rostului mântuitor al actului de profundă iubire arătată oamenilor de către Fiul lui Dumnezeu Întrupat, Răstignit, mort şi Înviat.
Pentru a înţelege şi trăi mai profund marea Taină a Învierii Domnului, rânduiala bisericească prevede ca înainte de prăznuirea solemnă a celei mai mari sărbători creştine să se parcurgă câteva etape menite să înalţe sufletul fiecărui credincios având cuprinse zile pline de semnificaţii.
Călătoria spre Înviere
Prin cele trei duminici pregătitoare pentru Postul cel Mare, credincioşii sunt iniţiaţi în marea călătorie către Paşti, către înţelesul tainic al trecerii de la moarte la viaţă. Drumul este marcat de citirea pildei vameşului şi fariseului ca icoană a rostului şi rolului rugăciunii smerite înălţate către Dumnezeu, subliniindu-se cu această ocazie smerenia ca virtute necesară pentru a parcurge drumul spre Înviere. Smerenia vameşului, focalizată în acest prim popas duhovnicesc, trimite tainic către smerenia desăvârşită întrupată în persoana Domnului Hristos în rânduiala dumnezeiască a Coborârii la Iad. După această primă duminică urmează o săptămână specială, fără restricţii alimentare în ceea ce priveşte postul, zilele de miercuri şi de vineri din această perioadă fiind însemnate cu harţi. Logica acestei săptămâni se înţelege observând însemnătatea pericopei evanghelice ce va marca cea de-a doua duminică a Triodului, respectiv pilda întoarcerii fiului risipitor. Din această perspectivă, prima săptămână a Triodului semnifică ţara de aşa-zisă libertate a fiului risipitor, locul fără rânduială, fără reguli, fără nici o disciplină, adică ţara păcatului, unde fiul cel risipitor începe să conştientizeze că depărtarea de tată îi va aduce moartea. După această duminică, săptămâna a doua a Triodului va fi una în care zilele de miercuri şi vineri vor redeveni zile de post, ca semn al rânduielii restaurate, al venirii în firea obişnuită a însemnătăţii acestor zile.
Mai multe detalii în Ziarul Lumina.