Duminica a 3-a din post (a Sfintei Cruci) (Marcu 8, 34-38)
Zis-a Domnul: Oricine voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-și scape viața și-o va pierde, iar cine își va pierde viața pentru Mine și pentru Evanghelie, acela și-o va mântui. Căci ce-i folosește omului să câștige lumea întreagă, dacă-și pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său? Căci de cel ce se va rușina de Mine și de cuvintele Mele în neamul acesta desfrânat și păcătos, și Fiul Omului Se va rușina de el când va veni întru slava Tatălui Său, cu sfinții îngeri. Și le zicea lor: Adevărat grăiesc vouă că sunt unii din cei ce stau aici care nu vor gusta moartea până ce nu vor vedea Împărăția lui Dumnezeu venind întru putere.
Așezarea acestei duminici închinate Sfintei Cruci la mijlocul Postului Mare are multiple semnificații. Dar pentru a înțelege aceste semnificații ce derivă din cinstirea Sfintei Cruci trebuie plecat de la ceea ce putem numi ontologia Crucii. Dacă creștinismul este definit, pe bună dreptate, ca ontologia iubirii, adică esența acestuia o reprezintă iubirea pentru că este comuniunea reală dintre Dumnezeu-Iubire cu omul, atunci deschiderea subiectului, a persoanei, dincolo de sine spre celălalt implică dăruirea de sine, jertfa, renunțarea la sine pentru afirmarea celuilalt și, într-un fel, anularea de sine prin prezența celuilalt în sinea sa prin care aceasta este activată și experiată la reala ei dimensiune. Aceasta este și experiența iubirii, chiar la nivel uman. Atunci când experiem în această relație sublima anulare a sinelui pentru a face loc în propriul sine celuilalt, celui iubit, „pierdem” viața noastră, dăruind-o pentru a o dobândi. Dacă la nivelul persoanei umane această experiență este una reală, atunci cu atât mai reală este această dăruire de sine la nivelul relațiilor intratrinitare, în orizontul comuniunii dintre Dumnezeu și om. Acest adevăr este exprimat clar în Evanghelia Sfântului Ioan, care arată că Dumnezeu atât de mult a iubit pe om, încât a trimis pe Fiul Său pentru a experia iubirea divină cu Dumnezeu cu chipul ca și noi, în lumea noastră a oamenilor (Ioan 3, 16). Cuvântul etern al Tatălui prin iconomia divină a binevoit să se facă om și să atragă, să plaseze în ordinea iubirii divine omenitatea. Evenimentul revelațional unic, transistoric al morții și Învierii lui Hristos, inima istoriei noastre, constituie, astfel, dinamica eclesială a îndumnezeirii omului prin luarea și purtarea Crucii lui Hristos, de o manieră, simbolică, sacramentală, mistică, existențială. Acest parcurs este posibil creștinului pentru că are ca model, prototip pe Hristos răstignit, mort și înviat, înălțarea Sa la Tatăl de-a dreapta Tronului slavei conferind credinciosului prin iubirea Sa puterea de a plini această rânduială mântuitoare, nu după om, ci după Dumnezeu, în logica divinului.
Mai multe detalii în „Ziarul Lumina”.