Duminica a 5-a după Rusalii (Matei 8, 28-34; 9, 1)
În vremea aceea, trecând Iisus dincolo, în ținutul Gadarenilor, L-au întâmpinat doi demonizați care ieșeau din morminte, atât de cumpliți, încât nimeni nu putea să treacă pe calea aceea. Și, iată, au început să strige și să zică: Ce ai cu noi, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai înainte de vreme ca să ne chinuiești? Departe de ei era o turmă mare de porci, păscând. Iar demonii Îl rugau, zicând: Dacă ne scoți afară, lasă-ne să intrăm în turma de porci. Atunci El le-a zis: Duceți-vă! Iar ei, ieșind, s-au dus în turma de porci. Și îndată toată turma s-a aruncat de pe țărm în mare și a pierit în apă. Iar păzitorii au fugit și, ducându-se în cetate, au spus toate cele întâmplate cu demonizații. Și, iată, toată cetatea a ieșit în întâmpinarea lui Iisus și, văzându-L, L-au rugat să plece din hotarele lor. Iar Iisus, intrând în corabie, a trecut marea și a venit în cetatea Sa.
Pericopa citită la Sfânta Liturghie din Duminica a 5-a după Rusalii pleacă de la o întâlnire: cea dintre Mântuitorul Hristos și doi dintre locuitorii Gadarei. Evanghelistul Luca vorbește doar de unul, probabil cel mai violent (Luca 8, 26 – 39). De fapt, ce se întâmplase? Mântuitorul predicase pe partea vestică a lacului Ghenizaret. Fusese o zi probabil obositoare, cu lume multă, cu căldură excesivă. Și trupul își cerea partea lui de odihnă. Ca atare, trece cu corabia în părțile Gadarei, care astăzi ar fi zona de dincolo de lac, în partea iordaniană sau poate mai la nord, în ținutul Golan. Acolo, ținutul este pustiu, destul de sărăcăcios și muntos. Totul este doar stâncă și piatră, care parcă se taie în mare. Este spațiul de dincolo de Iordan, iar pentru evlavia evreului cuminte, acest loc nu reprezenta Țara Sfântă, nu era țara în care curge lapte și miere, pentru că nu era cuprins între Iordan și Marea Mediterană, adică nu făcea parte din Canaanul promis. Nici Moise nu trecuse de Iordan, ci doar privise de pe muntele Nebo frumusețea Țării Sfinte. În schimb, pe aici trecea, mai la nord, drumul caravanelor, care veneau dinspre Babilon spre Siria și de aici în jos spre Egipt și spre Arabia Felix. Era zona propice pentru cumpărări și vânzări, fiind spațiul de comerț prin excelență.
Mai multe detalii în „Ziarul Lumina”.