A fost un om al lui Dumnezeu. Om care și-a măsurat viața prin dragostea slujirii. Nu vom folosi cuvinte prețioase pentru că „mare este Dumnezeu”, Care l-a înnobilat cu darul Său.
Mărturie a muzicii contemporane românești, Dragoș Alexandrescu s-a născut la 16 ianuarie 1924 în orașul Constanța. Atracția pentru arta sunetelor s-a produs în sânul familiei, tatăl său (Aurel) cânta la vioară și chitară, iar mama sa (Maria Moldova) avea o pasiune pentru pian și canto. Primele cunoștințe muzicale didactice le-a dobândit sub îndrumarea Nataliei Margariti-Funduca, informează „Ziarul Lumina”.
Darul său muzical s-a evidențiat încă din anii copilăriei. La frageda vârstă de 13 ani a reușit să compună o piesă corală religioasă (Heruvicul în re minor), lucrare care a fost cântată de către corul Catedralei episcopale din Constanța în anul 1937, sub bagheta dirijorului Constantin P. Demetrescu.
În anul 1939, la vârsta de 15 ani, Dragoș Alexandrescu debutează ca dirijor la pupitrul corului Catedralei episcopale din orașul său natal.
În acea vreme, episcopul Dobrogei era Preasfințitul Gherontie Nicolau, „un ierarh basarabean extrem de tipicar”, după cum îl caracteriza Dragoș Alexandrescu. De la acesta, viitorul protodiacon Dragoș a învățat regulile tipicului bisericesc, reușind să se apropie și să înțeleagă Taina Sfintei Liturghii.
După absolvirea Liceului „Mircea cel Bătrân” din Constanța (1943), Dragoș Alexandrescu susține examene de admitere atât la Facultatea de Agronomie, cât și la Conservatorul din București. Urmând cursurile Facultății de Agronomie, Dragoș Alexandrescu – atașat fiind de Biserică – a observat că în apropierea instituției de învățământ se construia un nou lăcaș de cult, era vorba de Biserica Parcul Domeniilor. Aici, într-un paraclis în care era improvizat un altar (biserica fiind încă neterminată), slujea părintele paroh Dumitru I. Manta, iar mai târziu și părintele Dimitrie Balaur, un preot basarabean refugiat, cel care îl va îndruma și îl va sfătui pe muzicianul din Constanța să devină cleric.
Fiind atras de sonoritatea corului mixt, Dragoș Alexandrescu pune bazele unei astfel de formații, în care, pe lângă un grup de studente, aveau să cânte atât mama și sora dirijorului, cât și soția și fiica părintelui Dimitrie Balaur. Chiar dacă a redevenit dirijor de cor, Dragoș Alexandrescu nu a neglijat muzica monodică, el rămânând și cântăreț de strană în cadrul aceleiași biserici.
Părintele Dimitrie Balaur văzând în tânărul muzician un iubitor de Dumnezeu, l-a îndemnat să dea examene de diferență pentru a putea obține și diploma de seminar teologic. Așa se face că Dragoș Alexandrescu, în urma susținerii a 10 examene la Seminarul Nifon din București, devine și absolvent de seminar. În felul acesta se apropie de visul de a deveni cleric, iar acest lucru se va întâmpla în anul 1947 la Catedrala episcopală din Huși, fiind hirotonit de Preasfințitul Grigorie Leu. Înainte de a fi hirotonit (în reverenda albă pe care i-o dăruise episcopul), proaspătul absolvent de seminar a fost chemat să cânte în strană, pentru ca înaltul ierarh să vadă ce voce are, dacă are un glas potrivit pentru a sluji la Sfântul Altar. Trecând cu bine și peste această „probă”, la 6 august (de sărbătoarea Schimbarea la Față a Domnului), zi în care mama sa împlinea 51 de ani, Dragoș Alexandrescu este hirotonit diacon. În momentul în care s-a așezat în genunchi, pentru a i se citi rugăciunea de pogorâre a Sfântului Duh, Dragoș Alexandrescu, conștientizând importanța momentului, a izbucnit în plâns, gest care l-a impresionat pe episcopul Grigorie. În acele clipe, diaconul Dragoș și-a amintit de cuvintele pe care i le-a spus părintele său duhovnic Anton Popescu de la Biserica „Sfântul Dumitru”: „Nu uita că diaconii sunt mai presus de îngeri”.
În toamna anului 1948, diaconul Dragoș Alexandrescu susține un nou examen de admitere la Conservator. La acest examen cântă la pian una dintre creațiile sale religioase (Veniți să ne închinăm), dar fără a specifica titlul lucrării. Astfel, în plină epocă comunistă, diaconul Dragoș Alexandrescu a prezentat membrilor comisiei de admitere (din care făcea parte și Hilda Jerea) un imn închinat Mântuitorului, pe care însă comisia l-a perceput ca o miniatură pentru pian.
În anii următori, diaconul și muzicianul constănțean studiază la Conservatorul din București, unde îi are profesori pe George Breazul (teorie – solfegiu), Ion Dumitrescu (armonie), Alfred Mendelsohn (contrapunct și compoziție), Theodor Rogalski (orchestrație) și Zeno Vancea (istoria muzicii). Încă din anul I, G. Breazul a descoperit în diaconul Dragoș Alexandrescu un viitor profesor și un muzician de excepție, spunându-i lui Aurel Alexandrescu: „Fiul dumneavoastră se pregătește pentru o frumoasă carieră didactică”.
A fost numit preparator în cadrul Conservatorului de Muzică „Ciprian Porumbescu” din București în 1950 (în anul III de studii). Acest debut pedagogic va deschide porțile unei cariere de excepție, în care Dragoș Alexandrescu va parcurge gradele de preparator, asistent, lector, conferențiar și profesor la disciplinele: compoziție, contrapunct, teorie – solfegiu – dictat și paleografie muzicală bizantină.
Diaconul profesor dr. Dragoș Alexandrescu a scris peste 100 de solfegii și mai bine de 400 de dictate muzicale, precum și numeroase articole și referate. Printre lucrările didactice de referință se numără cartea Elemente constitutive ale muzicii și cele două volume de Teoria muzicii.
O latură importantă a personalității sale artistice rămâne însă cea de dirijor de cor și de îndrumător al unor formații corale. Astfel, în anii 1942-1943, Dragoș Alexandrescu activează ca dirijor al corului Bisericii „Adormirea Maicii Domnului” din Constanța, iar între anii 1945 și 1959 dirijează corul Bisericii Parcul Domeniilor din București. În anii următori, Dragoș Alexandrescu va activa ca președinte al Cenaclului muzical „I. D. Chirescu” din Constanța și ca îndrumător al unor formații corale din Constanța și București.
Începând din 1992 va fonda și îndruma corul bisericesc „Sfântul Gheorghe” de la Biserica „Sfântul Gheorghe” Vechi din București, formație dirijată actualmente de către conf. univ. dr. Gabriel Popescu și asist. univ. dr. Aurel Muraru. Din anul următor va primi și înalta binecuvântare de a sluji la această biserică, iar în anul 2004, la venerabila vârstă de 80 de ani, a fost distins cu Premiul Uniunii Compozitorilor și Crucea patriarhală.
De-a lungul anilor a scris numeroase lucrări, de la miniaturi corale până la muzică vocal-simfonică, dar cele mai multe opusuri ale sale aparțin muzicii corale religioase. Dintre acestea, enumerăm pe cele mai importante: Troparul învierii, Veniți să ne închinăm (două variante), Hristos a înviat, La râul Babilonului (chinonic), Pentru ce se zbuciumă (chinonic), Tatăl nostru (două variante), Axion duminical (trei variante), Sfinte Dumnezeule (trei variante), Heruvic (patru variante) și multe altele.
Corolarul creației sale religioase corale îl reprezintă cu siguranță lucrarea Cântările Sfintei Liturghii, editată în 2001 la Editura Muzicală. Această partitură semnificativă, atât pentru personalitatea sa, cât și pentru repertoriul coral românesc, constituie, după cum spunea și compozitorul, o „selecție din creația liturgică din intervalul cuprins între anii 1937 și 1996”. Lucrarea a reușit în scurt timp să se impună în repertoriile mai multor coruri de biserică, iar acest lucru se datorează în primul rând atmosferei de deplină religiozitate degajată de întreaga muzică liturgică semnată de protodiaconul profesor dr. Dragoș Alexandrescu. (Pr. Ionel Durlea, inspector eparhial și parohul Bisericii „Sfântul Gheorghe” – Vechi)
Slujba înmormântării – la Biserica „Sfântul Gheorghe” – Vechi
Înmormântarea diaconului prof. dr. Dragoș Alexandrescu a avut loc duminică, 9 martie, la Biserica „Sfântul Gheorghe” – Vechi din Capitală. Slujba Prohodirii a fost săvârșită de părintele arhimandrit Clement Haralam împreună cu un sobor de slujitori din care au mai făcut parte șapte preoți și diaconi. După rânduiala tipiconală a înmormântării preoților de mir, în încheierea slujbei a avut loc o procesiune în jurul bisericii, în timpul căreia s-au făcut patru opriri și s-au rostit ectenii speciale.
La finalul slujbei de înmormântare, părintele Clement Haralam a rostit un cuvânt de învățătură, în care a evocat personalitatea adormitului în Domnul, diaconul Dragoș Alexandrescu, transmițând familiei acestuia condoleanțe din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. De asemenea, cuvinte de evocare au rostit și dirijorul Gabriel Popescu, ucenicul la catedră al părintelui Alexandrescu, precum și alte personalități din lumea cultural-muzicală, reprezentanți ai Universității Naționale de Muzică din București.
Protodiaconul Dragoș Alexandrescu a fost înmormântat în cimitirul Mănăstirii Samurcășești din Arhiepiscopia Bucureștilor. La final a avut loc agapa și s-au împărțit daruri întru pomenirea diaconului și muzicologului mutat la cele veșnice.