Așezământul românesc din Ierusalim – pagini de istorie

Așezământul românesc din Ierusalim are rolul de Re­pre­zen­tanță a Patri­ar­hi­ei Române la Sfintele Locuri, principala sa misiune fiind aceea de a reprezenta Biserica Or­todoxă Română la Mor­mân­tul Mântuitorului Iisus Hristos și în celelalte locuri din Țara Sfântă. Și în acest mod, Pa­tri­ar­hia Română menține legături fră­țești cu Patriarhia Greacă a Ierusalimului și cu alte Biserici și comunități din Țara Sfântă.

Istoria Așezământului românesc din Ierusalim începe în anul 1912, când un comitet de ro­mâni evlavioși, în frunte cu pro­fesorul Teodor Burada de la Universitatea din Iași, a cum­pă­rat, cu binecuvântarea Sfân­tu­lui Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, un teren în Ierusalim, în suprafață de 2.294 coți pă­trați, cu prețul de 20.646 lei, spre a se construi pe el un cămin și o biserică pentru închinătorii ro­mâni care vor călători la Lo­cu­rile Sfinte. Întrucât străinii nu pu­teau să dobândească bunuri imobiliare în Imperiul Otoman, în cuprinderea căruia se afla atunci Palestina, decât cu încuviințarea Înaltei Porți, lucru anevoios și complicat pentru ro­mânii care nu aveau nici măcar consulat la Ierusalim, comitetul s-a înțeles cu un arab creștin ortodox, recunoscut ca fiind o per­soană corectă, pe nume Ha­nna Baramki, să facă actul de cumpărare pe numele său, urmând ca acesta să dăruiască ulterior terenul unui român sau, de va fi cu putință, chiar comitetului. Astfel, comitetul a plătit 20.000 lei, adunați în mare par­te prin liste de subscripție, iar 646 lei, până la completarea pre­țului de 20.646 lei, au fost îm­pru­mutați de la Hanna Ba­ram­ki, care a mai dat încă 210 lei pen­tru întocmirea actelor de cumpărare, în total 856 lei. Arabul Hanna Baramki a semnat actul de cumpărare, urmând să i se restituite banii pe care acesta i-a împrumutat comitetului (cf. Arhiva Sfântului Sinod, Dosar 131/1912, f. 575)

Mai multe detalii în „Ziarul Lumina”.

Comentarii Facebook


Știri recente