În
perioada 29 septembrie – 10 octombrie, la mănăstirea constănțeană
„Sfântul Ioan Casian” se desfășoară în premieră un eveniment cultural
internațional dedicat artei contemporane și dialogului dintre artiștii
din diferite țări. Între scopurile evenimentului se înscrie și
schimbarea atitudinii artistului contemporan, și anume înțelegerea
statutului de pelerin, și nu turist.
După modelul Mănăstirii Dervent, unde se desfășoară anual tabăra
internațională de creație „Dunărea și Dobrogea creștină”, Mănăstirea
„Sfântul Ioan Casian” este al doilea așezământ monahal din județul
Constanța care găzduiește un eveniment cultural internațional dedicat
artei contemporane. „Trăim vremuri în care este necesar ca Biserica să
implice laicatul, care este o forță extraordinară. De aceea, cred că și
mănăstirea poate face ceva în acest sens pentru că este locul unde ne
regăsim cu toții, monahi și mireni, în rostul firesc, acela de a merge
împreună pe calea mântuirii”, a precizat pentru Ziarul Lumina părintele protos. Iustin Petre,
starețul Mănăstirii „Sfântul Ioan Casian”.
Evenimentul cultural reunește artiști din țara noastră (Alice
Dinculescu, Constantin Papadopol, Gelu Costea), dar și din Bulgaria
(Iskra Krasteva) și Spania (Jaime Gimenez de Haro, Jose Gallego). Acesta
cuprinde ateliere de creație la așezământul monahal „Sfântul Ioan
Casian”, precum și călătorii de documentare la mănăstirile din Dobrogea
și Moldova. „Evenimentul, care este încă în desfășurare la Mănăstirea
«Sfântul Ioan Casian», își propune realizarea unei intervenții în
atitudinea creatorului contemporan de frumos prin depășirea unui rol
acreditat în societatea actuală, cel turistic, și revenirea la statutul
de reper spiritual. De aceea, în aceste zile, am analizat și discutat
influența celor văzute în opera artiștilor. Artiștii spanioli catolici,
cu vârste între 50 și 62 de ani, au fost impresionați până la lacrimi de
tot ceea ce au văzut în mănăstirile Moldovei. Au participat la slujbe,
s-au rugat și ne-au mărturisit că apreciază Ortodoxia, întrucât la ei
bisericile sunt goale, în sensul că le lipsesc credincioșii. Consider că
ceea ce am început aici, în Dobrogea, în urmă cu opt ani la Mănăstirea
Dervent, și acum la Mănăstirea «Sfântul Ioan Casian», înseamnă cu
adevărat întoarcerea Bisericii către artiștii săi valoroși, dar și
invers, atitudine care poate determina un adevăr în creația
contemporană, eșuată uneori în confuziile postmodernismului. Totodată,
acest tip de colaborare are capacitatea de a promova imaginea unei
Românii excepționale”, a apreciat criticul de artă Alice Dinculescu,
coordonatoarea evenimentului.