„Ne vom mântui după vrednicie, nu după ambiții”. Părintele Patriarh a vorbit la Iași despre putere și slujire

Reflectând asupra Evangheliei duminicale în care ucenicii Iacov și Ioan îi cer Mântuitorului să stea de-a dreapta și de-a stânga Sa, Patriarhul Daniel a subliniat diferența dintre putere și slujire și a spus că „nu ne vom mântui după ambiții, ci după vrednicie, potrivit iubirii smerite, slujitoare, ajutătoare a semenilor noștri”.

În predica rostită în Catedrala Mitropolitană din Iași, Patriarhul Daniel a evidențiat înțelesurile duhovnicești ale celor două pasaje evanghelice rostite în Duminica a cincea din Postul Mare în care este serbată anul acesta Buna Vestire.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a slujit duminică 25 martie 2018 în Catedrala din Iași împreună cu 14 ierarhi, după care a participat la Proclamarea solemnă a canonizării Sf. Ier. Iosif cel Milostiv și a Sf. Gheorghe Pelerinul.

Vorbind despre textul evanghelic al Duminicii a cincea din Post (Marcu 10: 32-45), Părintele Patriarh a subliniat anunțarea patimilor Mântuitorului:

„Atunci când Mântuitorul anunță pătimirile, suferințele și moartea Sa, adaugă adevărul că va învia a treia zi, sau după trei zile. Deci Evanghelia nu desparte niciodată suferința de biruință, suferința Crucii de biruința lui Hristos prin Înviere”, a explicat Preafericirea Sa.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a precizat că acest lucru ne ajută să înțelegem „legătura între nevoințele Postului Sfintelor Paști și bucuria Învierii pe care o pregătește Postul”.

Despre cei doi Apostoli care au cerut „să stea de-a dreapta și de-a stânga Mântuitorului”, Patriarhul a spus că „aveau mai multă voință decât înțelepciune” dorind slavă deșartă și afirmare față de ceilalți.

„Apostolii Iacov și Ioan credeau că Mântuitorul va instaura o Împărăție lumească în locul împărăției romane care stăpânea atunci peste Țara Sfântă. Mântuitorul, văzând imaturitatea lor spirituală a zis: «Nu știți ce cereți»”.

De aceea Mântuitorul Iisus Hristos le-a spus că șederea de-a dreapta și de-a stânga se va da „celor considerați de Dumnezeu a fi vrednici”. „El stabilește cine stă de-a dreapta și de-a stânga, potrivit vredniciei, nu ambiției”, a spus Patriarhul Daniel.

În acest context, Patriarhul a explicat ce înseamnă „paharul pe care Eu Îl voi bea și Botezul cu care mă voi boteza”:

„Paharul pe care El îl va bea sunt suferințele înainte de moarte, iar Botezul cu care se va boteza El este Botezul sângelui, și anume răstignirea și moartea sa pe Cruce”.

Patriarhul României a continuat prin a sublinia faptul că cei doi fii ai lui Zevedeu care au cerut să stea de-a dreapta și de-a stânga, dar și restul Apostolilor care s-au tulburat de cererea lor, „erau oameni simpli și cu aceleași slăbiciuni ca toți oamenii pentru că încă nu au primit Duhul Sfânt, nu au văzut încă răstignirea și învierea Domnului, nu s-au schimbat suficient în mentalitatea lor lumească, nu erau suficient de înduhovniciți”.

„De aceea Mântuitorul îi mustră și îi îndreaptă, corectează atitudinea lor, arătând care este deosebirea între slava lumească și cinstea sau onoarea duhovnicească. El înlocuiește logica puterii lumești cu logica slujirii”.

„Dacă vrei să fii cel mai mare”, a continuat Părintele Patriarh, „trebuie să te faci slujitorul tuturor. În loc de mândrie trebuie să cultivi iubirea smerită, iubirea darnică, nu posesivă «că și Fiul Omului n-a venit în lume ca să I se slujească, ci ca să slujească»”.

„Întâietatea sau cinstirea în fața lui Dumnezeu nu este un drept pentru care ne luptăm, ci este un dar pe care îl primim dacă ne-am umplut sufletul de iubire smerită, de dărnicie și hărnicie în ajutorarea semenilor noștri”, a concluzionat Preafericirea Sa.

În cadrul aceleiași omilii, Părintele Patriarh a vorbit despre Sfânta Cuvioasă Maria Egipteanca, despre al cărei exemplu a spus că reprezintă o încurajare că „oricât de păcătos ar fi omul, prin pocăință se poate îndrepta și chiar ajunge la sfințenie”.

De asemenea Patriarhul a evidențiat și sărbătoarea cea mai importantă din această zi: Buna Vestire.

Reflectând la textul evanghelic al sărbătorii (Luca 7: 36-50), Preafericirea Sa a spus că „în taina întrupării Fiului lui Dumnezeu se exprimă iubirea smerită și milostivă a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh și că umanitatea aceasta pe care Fiul și-o împropriază din umanitatea Maicii Domnului prin lucrarea Duhului Sfânt începe și e a se sfinți”.

Despre Maica Domnului, Patriarhul Daniel a spus că este deodată Maică și Fecioară și de aceea, „este ocrotitoarea familiei și a părinților care nasc copii; este ocrotitoarea copiilor, a mamelor, dar și a fecioarelor. Ea este ocrotitoarea preoților, pentru că Fiul Ei este Marele Preot sau Arhiereul Veșnic, ocrotitoarea monahilor și a monahiilor”.

Foto: Doxologia

Comentarii Facebook


Știri recente