PS Ignatie la începutul Triodului despre „lampa de control” a bolii sufleteşti: Când îi judecăm și tratăm cu dispreț pe ceilalți

Preasfinţitul Părinte Ignatie a semnalat în prima duminică a Triodului, numită a Vameşului şi a Fariseului, care este lampa de control „că suntem bolnavi sufletește și credem că datorită virtuților noastre noi ne putem poziționa pe un plan superior față de semenii noștri din punct de vedere moral”.

„Când îi judecăm și îi tratăm cu dispreț pe ceilalți”, a subliniat Episcopul Huşilor la Liturghia oficiată în Catedrala Episcopală din Huşi.

El a precizat că această atitudine este „foarte răspândită în societate”.

„Antagonismul dintre noi și ceilalți: noi întotdeauna ne vedem ca fiind excelenți, grozavi, iar ceilalți niște epave. Îi disprețuim și ne clădim propria noastră strălucire pe disprețul față de cei din jur, pe delațiune, pe pâră”.

„Calomniem și mințim, mânjind identitatea celor din jur, ca noi să ieșim la suprafață, iluzionându-ne că suntem strălucitori”.

„Când suntem aroganți și ne comportăm cu multă nesimțire și bădărănie, vine scadența, și plătim cu vârf și îndesat. Cu cât ne-am cocoțat mai sus față de cei de lângă noi, prin dispreț și batjocură, cu atât căderea va fi una care ne zdrobește”, a atras atenţia ierarhul.

Episcopul Ignatie a prezentat mesajul duminicii Vameşului şi a Fariseului.

„Fiecare din cele patru duminici premergătoare Postului Mare are un mesaj precis. Mesajul acestei duminici ne spune că noi nu putem deveni strălucitori manifestându-ne disprețul față de cei din jur. Este ceea ce, din nefericire, a făcut fariseul”.

„Păcatul, neputința fariseului rezidă în faptul că el a crezut că poate să devină strălucitor, disprețuindu-l pe vameș, raportându-se cu superioritate și cu multă aroganță față de el, aproape detestându-l”.

„Fariseul se înșela, crezând că vrednicia lui în fața Domnului decurge din virtuțile pe care el le-a săvârșit, dar pe care nu le înțelegea în corelație cu Dumnezeu. Credea că meritele sale nu au nicio legătură cu Dumnezeu”.

„În contrast cu acest comportament, vameșul consideră că toată starea lui de rugăciune depinde de milostivirea și harul lui Dumnezeu. Centrul de greutate al rugăciunii sale era Dumnezeu”.

Foto credit: Episcopia Huşilor

Urmăreşte-ne pe Twitter: @agentiabasilica

Comentarii Facebook


Știri recente