Patriarhul Daniel, în Duminica Ortodoxiei: Mărturisirea credinței se face prin cuvânt și prin imagine

Dreapta credință este mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos și aceasta se face prin cuvânt și prin imagine, a spus Patriarhul Daniel în Duminica Ortodoxiei.

Patriarhul României a slujit la Catedrala Patriarhală împreună cu Preasfinţiţii Părinţi Varlaam Ploieşteanul și Paisie Sinaitul, Episcopi vicari patriarhali, şi cu Preasfințitul Părinte Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

Referindu-se la textul evanghelic al zilei, Preafericirea Sa a subliniat că Apostolul Natanael, ca și Petru, „a văzut un Om în carne și oase și a mărturisit: «Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu». A văzut un om și a mărturisit pe Dumnezeu cel veșnic, cel nevăzut și necuprins care s-a făcut om”.

„Ortodoxia înseamnă mărturisire prin cuvânt și prin imagine”, a subliniat Patriarhul României și a explicat că în Noul Testament Iisus Hristos este numit Cuvântul – Logosul lui Dumnezeu dar și Chipul sau Icoana lui Dumnezeu.

„Iisus Hristos este icoana lui Dumnezeu cel nevăzut. El este chipul ipostasului lui Dumnezeu, chipul Tatălui celui veșnic și El s-a făcut om pentru ca pe oameni să-i îndumnezeiască prin har, El s-a făcut muritor pentru ca oamenilor să le dăruiască nemurirea”.

Mărturisirea credinței se face prin cuvânt și prin imagine

Insistând asupra mărturisirii prin imagine, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus că icoana care îl prezintă pe Iisus Hristos ilustrează în jurul capului slava dumnezeirii sale, lumina cea necreată care nu se vede cu ochii trupești, ci prin credință.

„Este pictat un om, dar se spune că cel pictat este Dumnezeu cel veșnic care s-a făcut Om, din iubire pentru oameni și pentru mântuirea lor. De aceea, icoana ortodoxă este nu doar o podoabă frumoasă în biserică, este mărturisirea adevărului întrupării lui Hristos”.

„În icoane mai vedem că slava pe care Hristos o are, slava veșnică a harului Preasfintei Treimi este dăruită și sfinților care L-au mărturisit în istorie, care s-au rugat Lui, care au viețuit potrivit poruncilor iubirii față de Dumnezeu și față de semeni. De aceea și ei au aureolă în jurul capului”.

Credința este un mod de cunoaștere superioară

În continuare, Părintele Patriarh a explicat că „Credința este o vedere duhovnicească dincolo de vederea trupească, o vedere dincolo de simțuri; vederea, perceperea sau simțirea prezenței lui Dumnezeu în istorie și în viața oamenilor”.

„Credința este un mod de cunoaștere superioară cunoașterii prin simțuri, empirice; este o cunoaștere duhovnicească prin harul lui Dumnezeu”.

„Mântuitorul Iisus Hristos, ne spune Sfântul Apostol Petru, este prezent în Biserica sa deși noi nu-L vedem cu ochii trupești dar Îl simțim prin credință și iubire că este prezent în Biserică, în viața creștinilor și de aceea Biserica este trăirea acestei relații, legăturii duhovnicești a omului cu Iisus Hristos”.

„Pe Hristos, fără să-L fi văzut, Îl iubiţi; întru El, deşi acum nu-L vedeţi, voi credeţi şi vă bucuraţi cu bucurie negrăită şi preamărită, dobândind răsplata credinţei voastre, mântuirea sufletelor” (I Petru 1:8-9).

Simțim că cerul coboară spre noi

„Deci, Duminica Ortodoxiei sau a dreptei credințe este și Duminica slavei și a bucuriei cerești. Când ieștim cu icoanele în procesiune arătăm slava sfinților care l-au iubit pe Hristos, L-au mărturisit, unii până la moarte, și, în același timp ne bucurăm cu bucuria aceasta negrăită și preaslăvită, cerească”.

„Sfintele icoane ne aduc în suflet bucuria prezenței Domnului Iisus Hristos, Sfintei Treimi, a Maicii Domnului și a tuturor sfinților împreună cu toți credincioșii care se află în rugăciune în Biserica lui Hristos din toate timpurile și din orice parte a lumii”.

„Când vedem mulțimea sfinților pictați pe icoane în biserică simțim că cerul coboară spre noi, că nu ne rugăm singuri, ci împreună cu sfinții și, de asemenea, că această rugăciune împreună cu sfinții ne înalță, ne pregătește să pregustăm bucuria din Împărăția cerurilor”.

Preafericirea Sa a evidențiat faptul că fiecare icoană are un nume și un chip distinct: „Sfinții nu sunt identici la înfățișare, ei nu sunt fără personalitate specifică. Ei sunt persoane distincte dar unite prin credință, prin harul Preasfântului Duh și prin viață sfântă”.

Părintele Patriarh l-a citat aici pe Olivier Clement care spune că, de fapt, „creștinismul nu este o religie a cărților, ci religia chipurilor personale, a persoanelor în comuniune”.

„Icoana nu este făcută doar spre a fi admirată ca un obiect frumos. Ea ne cheamă mai întâi să mărturisim dreapta credință și să ne rugăm lui Dumnezeu. Icoana este întâlnirea credinciosului față în față cu Hristos, cu Maica Domnului sau cu sfinții reprezentați”, a concluzionat Patriarhul României.

La momentul Chinonicului, a fost citită Pastorala Sfântului Sinod la Duminica Ortodoxiei. Slujba s-a încheiat cu un moment aniversar ocazionat de împlinirea a 34 de ani de la hirotonia întru arhiereu a Patriarhului Daniel.

La final, Patriarhul a adresat un îndemn la susținerea lucrărilor de pictură care au loc la Catedrala Națională.

Vezi mai multe imagini în Galeria Foto de la eveniment.

Foto credit: Basilica.ro / Raluca-Emanuela Ene

Comentarii Facebook


Știri recente