Comunitar, eclesial, ziua aceasta este una de pregătire pentru Patimile și Învierea lui Hristos, în sens obiectiv fiind aducerea aminte de Jertfa unică și sângeroasă a Golgotei prin care lumea a fost mântuită, așa cum exprimă aghiograful acest adevăr teologic, spiritual creștin: „Lemnului pe care și-a întins preacuratele palme Fiul tău, Preacurată, răstignindu-Se pentru noi acum cu credință ne închinăm; dăruiește-ne nouă pace, ca să ajungem și la preacinstitele Patimi, cele de mântuire a lumii, și să ne închinăm zilei Paștilor celei luminoase și lumii de bucurie, celei numită Doamnă și purtătoare de bucurie” (Luminânda Duminicii a treia a postului).
Chenoză și slavă, Lemnul care a scos pe Adam și Eva din Rai se face prin Crucea lui Hristos, lemnul pe care îl cinstim cu evlavie și credință puternică și care a adus oamenilor îmbrăcămintea vieții, și lumii întregi bucurie. De aceea, în această zi, casa lui Dumnezeu se umple de strălucire, de lumină a cunoașterii dreptmăritoare și de bucurie a recunoștinței pentru iubirea lui Dumnezeu pentru noi. De pe Cruce, Hristos Cel ce S-a răstignit ne privește și ne așteaptă în parcursul personal al propriului drum al Crucii. În acest sens, crucea nu este o opțiune religioasă oarecare pentru creștin, ci realul vieții spirituale în comuniunea cu Hristos cel Viu, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului care din cerul slavei veșnice, în comuniunea cu Tatăl și cu Duhul, ne îmbrățișează cu mângâiere și iubire divine mântuitoare spre mai multa viață promisă și care este exclusiv darul lui Dumnezeu.
Mai multe detalii în „Ziarul Lumina”.