Rânduiala duminicilor în Biserica Ortodoxă Română

Calendarul creștin ortodox este cercetat zilnic de mulți dintre credincioși. Cu toate acestea, sunt multe aspecte de ordin formal pe care puțini le înțeleg, unele chiar derutante. Asta se întâmplă pentru că, dincolo de a fi o simplă consemnare a sfinților zilei, calendarul este rezultatul unor calcule foarte precise realizate de o comisie de specialiști, și constituie un reper pentru desfășurarea liturgică și duhovnicească a întregului cult al Bisericii. De la posturile mari și până la textele biblice care se citesc la slujbele duminicale, totul este conținut și indicat de calendarul creștin ortodox.

Una dintre nedumeririle care pot apărea atunci când cercetăm calendarul este legată de succesiunea duminicilor de după Rusalii. De exemplu, duminica următoare este, conform calendarului, a XXIX-a după Pogorârea Duhului Sfânt, deși cronologic ne aflăm în săptămâna a XXXI-a după Rusalii.

„Punctele de reper sunt Sărbătoarea Rusaliilor și data Paștilor din anul care urmează. Paștile fiind o sărbătoare cu dată schimbătoare perioada Octoihului care cuprinde aceste duminici după Rusalii variază ca întindere. De aceea, uneori această perioadă poate cuprinde toate cele 33 de duminici care sunt în perioada Octoihului și apar în calendar, alteori fiind o perioadă mai scurtă între o dată a Paștelui și data Paștelui care urmează anumite duminici sunt scoase din ordinea și din rânduiala lor firească”, a declarat pentru TRINITAS TV părintele asistent doctorand Alexandru Dumitrescu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București.

Săptămâna viitoare, cronologic a XXXII-a după Rusalii, calendarul Bisericii noastre consemnează că duminica ce-i corespunde este a XXXI-a după Pogorârea Duhului Sfânt.

Comentarii Facebook


Știri recente