Pedagogia clinică, în dezbatere la Sibiu

Pentru prima dată în cadrul Bisericii Ortodoxe Române, specialiști în asistența și îngrijirea copiilor cu dizabilități au organizat un Seminar internațional de pedagogie clinică, cu implicarea directă a unui grup de preoți și laici din Arhiepiscopia Sibiului și nu numai. Scopul întâlnirii de la Sibiu a fost crearea unei rețele dialog în cadrul Mitropoliei Ardealului, în care să fie adunați medici, specialiști, preoți și părinți, informează Ziarul Lumina, Ediția de Transilvania.

Seminarul internațional „Aspecte ale pedagogiei clinice în educația copilului în situații speciale” este organizat de Centrul Arhidiecezan de Diagnoză și Cercetare Catehumenală, Omiletică și în Pedagogia și Metodologia Religiei „Mitropolit Andrei Șaguna” din Sibiu (CADCO), în colaborare cu Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Istituto Itard, Centro Italiano Dislessia, Universita di Macerata-Italia, Casa Corpului Didactic și Biblioteca Județeană „ASTRA” din Sibiu. Întâlnirea se bucură de binecuvântarea Înaltpreasfințitului Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, și de prezența mai multor specialiști și cadre didactice universitare din țară și din străinătate și a persoanelor implicate în activități din domeniul asistenței copiilor aflați în situații speciale. Oaspetele de seamă al evenimentului de la Sibiu este prof. univ. Piero Crispiani de la Universita di Macerata-Italia și directorul științific al Centro Italiano Dislessia, un specialist cu o vastă experiență în asistența copiilor cu dizabilități, în special a celor afectați de dislexie.

Pe lângă experiențele mărturisite de părinții copiilor aflați în situații dificile, sunt dezbătute diferite teme legate de colaborarea între instituții de specialitate și familii, precum și de îmbunătățirea sistemului medical care se ocupă de astfel de cazuri.

„Suntem martorii unui eveniment unic la nivelul României. Pedagogia clinică este transdisciplinară și este pusă la dispoziția preoților, profesorilor, pedagogilor, medicilor și asistenților sociali din județul Sibiu, prin Mitropolia Ardealului și CADCO. În acest sens, prin colaborarea cu profesorul Piero Crispiani din Macerata-Italia și Cristina Lungu, care și-a desăvârșit studiile la universitatea italiană, împreună cu partenerii din structurile Inspectoratului Școlar Județean și Biblioteca „ASTRA”, avem la îndemână specialiști care au adaptat informația asupra pedagogiei privind persoanele cu autism, dislexie, sau alte dizabilități. Este o provocare pe care vrem să o continuăm cu alte acțiuni din această toamnă și iarna anului viitor, legate de impactul prin teatru și comunicare asupra vindecării copilului și nu în ultimul rând, ca să folosim un termen modern, asupra unui „coaching” spiritual adresat celor care intervin în suportul copilului cu dizabilități”, ne-a spus directorul CADCO, pr. conf. univ. dr. Constantin Necula.

Rețea la nivelul Mitropoliei Ardealului

Pe lângă discuțiile și împărtășirea din experiența vastă a specialiștilor prezenți la Sibiu, dar și a familiilor din care provin copiii cu dizabilități, la întâlnirea de la Sibiu se are în vedere și crearea unei rețele de dialog și colaborare între medici, preoți, specialiști și familii, la nivelul Mitropoliei Ardealului. Organizatorii evenimentului prefigurează faptul că rețeaua ce va fi creată la Sibiu se va extinde și în alte eparhii din întreaga țară.

Între obiectivele Seminarului internațional de la Sibiu, se numără și reactivarea unei comunicări active între specialiști și părinții copiilor cu dificultăți, pentru o mai bună pregătire a factorilor implicați și o mai bună gestionare a situațiilor de criză, pornind de la vasta experiență a unor sisteme din Italia, Franța și Belgia.

În cadrul Seminarului, părinții copiilor afectați de dizabilități împărtășesc participanților din mărturiile lor, iar specialiștii invitați vor prezenta diferite lucrări legate de tema aleasă.

Dintre subiectele discutate la Sibiu amintim: linii generale ale pedagogiei curative pentru copiii cu dizabilități, sindromul autist, retardul mintal, dizabilități infantile în politica sanitară românească și în contextul școlar, în comparație cu sistemul italian/european, identificarea unor modele pastorale pentru structurarea unei echipe parohiale de intervenție în domeniul studiat și construcția unei culturi media necesare abordării subiectelor legate de persoanele cu dizabilități.

Comentarii Facebook


Știri recente