Patriarhul României: Să cultivăm florile credinței în Grădina Maicii Domnului!

Reamintind faptul că România a fost supranumită „Grădina Maicii Domnului”, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus joi la Sfânta Liturghie oficiată în Catedrala Patriarhală că trebuie să ne îngrijim de această grădină și să cultivăm în ea florile credinței, ale nădejdii și ale iubirii smerite și milostive.

„Ne aflăm în Grădina Maicii Domnului, plină de mănăstiri și de biserici. Ca orice grădină, ea trebuie cultivată cu flori”, a menționat Părintele Patriarh de Adormirea Maicii Domnului.

„Mai sunt însă uneori și buruieni de plivit”, a adăugat Patriarhul Daniel făcând referire la faptul că „trebuie să îndepărtăm din viața noastră ceea ce supără pe Maica Domnului”.

„Să cultivăm florile credinței, ale nădejdii și ale iubirii smerite și milostive!”, a fost îndemnul cu care și-a încheiat omilia Preafericirea Sa.

Patriarhul României a explicat că România este numită Grădina Maicii Domnului ca urmare a unei minuni petrecute la Mănăstirea Bisericani în secolul XV, despre care poți citi mai multe aici.

Preafericitul Părinte Patriarh a slujit joi împreună cu Episcopul vicar patriarhal Ieronim Sinaitul.

Tot în cadrul predicii rostite de Adormirea Maicii Domnului, Patriarhul a reliefat modul în care s-a petrecut mutarea Maicii Domnului la cer, dar și semnificațiile icoanei și ale troparului sărbătorii.

PF Daniel slujind în Catedrala Patriarhală de Adormirea Maicii Domnului. Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

Patriarhul României le-a amintit bucureștenilor prezenți în Catedrala Patriarhală că Adormirea Maicii Domnului este cea mai importantă sărbătoare dedicată Născătoarei de Dumnezeu și le-a explicat de ce este ea așezată în ultima lună a anului bisericesc.

„Mutatu-te-ai la viață”

Reflectând asupra cuvintelor din Troparul sărbătorii, Preafericirea Sa a detaliat de ce Sfinții Părinți au ales termenul de „mutare” pentru acest eveniment:

„Această sărbătoare nu este numită nici învierea Maicii Domnului, pentru că nu a văzut-o nimeni înviată, așa cum l-au văzut ucenicii de mai multe ori pe Hristos cel Înviat, și nu este numită nici înălțare la cer, pentru că Ea nu s-a ridicat la cer cu forțe proprii, Ea a fost luată la cer, ridicată prin bunăvoința și puterea Fiului Său”.

Părintele Patriarh a semnalat că din expresia „mutatu-te-ai la Viaţă, fiind Maica Vieţii” înțelegem că „taina Adormirii Maicii Domnului și a trecerii Ei mai întâi cu sufletul și apoi cu trupul la viața veșnică este semnul iubirii Mântuitorului Hristos față de Mama Sa”.

„Prin rugăciunile tale, izbăveşti din moarte sufletele noastre”

Tot prin referire la tropar, Patriarhul Daniel a evidențiat dragostea nemărginită a Maicii Domnului față de oameni, Ea fiind pururea rugătoare pentru toți cei care cred în Iisus Hristos.

„Ea s-a mutat la ceruri dar nu a părăsit lumea, nu a părăsit mai ales Biserica și cunoaște toate nevoile, necazurile suferințele celor care viețuiesc în lume”.

„Maica Domnului se roagă în mod deosebit pentru mântuirea sufletelor celor care s-au pocăit dar nu au mai avut timpul de a săvârși faptele pocăinței”, a subliniat Patriarhul României.

Adormirea Maicii Domnului în ultima lună din anul bisericesc

„Adormirea Maicii Domnului și mutarea la ceruri arată că e vorba de sfârșit, de sfârșitul unei existențe pământești și începutul unei existențe cerești a Maicii Domnului”, a precizat Părintele Patriarh arătând că de aceea este serbată spre finalul anului bisericesc.

Preafericirea Sa a menționat că sărbătoarea din 15 august este încadrată între Schimbarea la față a Domnului (6 august) care arată slava celei de a doua veniri a Mântuitorului și Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august), ultimul profet al Vechiului Testament.

„Aceste trei persoane: Hristos – Dreptul Judecător, Maica Domnului și Sfântul Ioan Botezătorul, rugători pentru mântuirea oamenilor, formează icoana Deisis sau a Judecății de Apoi, de la sfârșitul istoriei”, a continuat Părintele Patriarh.

Să trăim în România ca în Grădina Maicii Domnului!

Tot în predica rostită joi, Patriarhul Daniel a vorbit despre preacinstirea Maicii Domnului în cultul Bisericii ca „ființa umană cea mai apropiată de Sfânta Treime” și ca „rugătoare nerespinsă”.

„Nu există în Biserica Ortodoxă rugăciuni de cerere care să nu se refere și la chemarea în ajutor a Maicii Domnului”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Patriarhul a reiterat faptul că Maica Domnului este „Ocrotitoarea familiilor” și „o mamă a suferințelor” pentru că a trăit marea durere de a-l vedea pe Fiul Ei cum moare.

„Ea înțelege durerile din familie și suferința părinților care cresc copii, dar simte și bucuriile celor care primesc ajutorul lui Dumnezeu”.

„Maica Domnului este Ocrotitoarea fecioarelor și a maicilor de mănăstiri, a călugărilor care au depus votul fecioriei, al sărăciei și al ascultării. Este Ocrotitoarea slujitorilor sfintelor altare, a arhiereilor, preoților și diaconilor, pentru că Fiul Ei este Marele Arhiereu sau Marele Preot”, a spus Preafericirea Sa.

„Maica Domnului este ocrotitoarea văduvelor, a orfanilor, a bolnavilor, a săracilor, a celor neajutorați, «bucuria tuturor celor necăjiți»”, a adăugat Patriarhul la final împreună cu îndemnul de a apela la ajutorul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu pentru a primi „sănătate și mântuire, pace și bucurie și mai ales să ne ajute să trăim în România ca în Grădina Maicii Domnului”.

De Adormirea Maicii Domnului, a slujit împreună cu Patriarhul Daniel și cu Episcopul vicar Ieronim Sinaitul Arhimandritul Teofil Anăstăsoaie, reprezentantul Patriarhiei Române în Ţara Sfântă și superiorul așezămintelor românești de la Ierusalim, Ierihon şi Iordan.

Mai multe imagini în Galeria Foto.

Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

 

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns


Știri recente