Patriarhul Daniel, la Paraclisul Catedralei Naționale. De ce este pomenit Sf. Ioan Botezătorul în a doua zi de Paști

De hram, Paraclisul „Învierea Domnului” al Catedralei Mântuirii Neamului (CMN) a primit vizita Patriarhului Daniel. Preafericirea Sa a rostit predica la finalul slujbei din a doua zi de Paști și a oferit distincții medicilor voluntari ai comunității de la Paraclis.

Sfânta Liturghie a fost oficiată de un sobor de clerici condus de Arhimandritul Teofil Anăstăsoaie, Reprezentantul Patriarhiei Române la Locurile Sfinte.

De ce este pomenit Sf. Ioan Botezătorul în a doua zi de Paști

„În mod suprinzător, Evanghelia rânduită de Biserică în această zi nu se referă la Învierea Domnului, ci la Sfântul Ioan Botezătorul”, a spus Patriarhul Daniel în predică, indicând că Apostolul zilei se referă la alegerea lui Matia, iar Sinaxar pentru Lunea Paștilor nu există. „Și atunci, cine ne lămurește?”, a întrebat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

„Ne lămurește icoana Învierii lui Hristos”, a continuat Patriarhul. „Vedem că primul din dreapta lui Hristos cel înviat este Sfântul Ioan Botezătorul, între drepții Vechiului Testament”.

Părintele Patriarh a subliniat că Sfântul Ioan Botezătorul este cel mai mare om născut din femeie, cum a spus Mântuitorul, ultimul proroc, dar și cel mai mare dintre drepții Vechiului Testament. El a profețit că Iisus Hristos se va jertfi la sărbătoarea Paștilor iudaice prin cuvintele „Iată Mielul lui Dumnezeu, Care ridică păcatele lumii”.

„Se spune că după moartea sa, după ce i s-a tăiat capul, sufletul său a coborât în iad și a vestit acolo celor morți care așteptau venirea lui Mesia, că Mesia va veni și va mântui pe cei care L-au așteptat ca Mântuitor, ca Izbăvitor al oamenilor de păcat și de moarte”, a spus Patriarhul Daniel.

Dar mai este un alt înțeles în această prezentare a Sfântului Ioan în icoana Învierii, a adăugat Preafericirea Sa și anume, că moartea și învierea Mântuitorului Iisus Hristos reprezintă o paradigmă sau model pentru Sfântul Botez.

Legătura dintre Botezul nostru și Paști

„Taina Crucii și Învierii lui Hristos se împărtășește celor care cred și se Botează în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh. De aceea, în primele veacuri, Botezul celor care doreau să devină creștini se săvârșea în Sfânta și Marea Sâmbătă sau chiar în noaptea de Paști” a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.


Citește și: O ucraineancă atee refugiată la Mănăstirea Văratec a fost botezată în Sâmbăta Mare


Așa se explică înlocuirea cântării „Sfinte Dumnezeule…” la Liturghie, în perioada pascală, dar și la alte mari sărbători, cu cântarea „Câți în Hristos v-ați Botezat, în Hristos v-ați și îmbrăcat”, a lămurit Părintele Patriarh. Această cântare arată că „ne-am îmbrăcat în harul Domnului nostru Iisus Hristos prin care se arată iubirea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh”.

„Astăzi, Sfinții Părinți care au rânduit toată această slujbă din ziua de Luni a sărbătorii Sfintelor Paști ne cheamă să facem legătura între Botezul nostru și sărbătoarea Sfintelor Paști; ne cheamă să știm că Botezul nostru este unire cu Hristos cel răstignit și înviat și că prin Botez noi suntem chemați la o viață nouă, la viața în Iisus Hristos sau în Duhul Sfânt care ni se dă ca arvună pe care trebuie să o cultivăm pentru a ajunge la asemănarea cu Dumnezeu”.

Distincții

La final, Patriarhul s-a adresat voluntarilor de la Paraclisul CMN, lăcaș de cult care a intrat în al 11-lea an de existență.

„Între timp, această biserică, paraclis al Catedralei Mântuirii Neamului, a devenit un centru spiritual în centrul Bucureștilor prin faptul că se fac multe rugăciuni aici, dar și multă activitate duhovnicească și filantropică prin voluntarii Paraclisului Catedralei Naționale”.


Citește și Paraclisul: De zece ani, baza duhovnicească pe care se construiește Catedrala Națională


„Voluntarii sunt credincioși mireni, mulți dintre ei medici și asistenți medical, și sunt coorodonați de Părintele Arhimandrit Ciprian Grădinaru și de domnul Dan Prună”, a amintit Patriarhul Daniel.

„Astăzi dorim să arătăm recunoștință față de acești voluntari și să le oferim Diploma Anului omagial al rugăciunii, pentru că ei unesc rugăciunea cu acțiunea și Medalia Anului omagial și Anului comemorativ 2022”.

Părintele Patriarh a oferit distincțiile amintite pentru 22 de persoane.

Anul 2022 este „Anul omagial al rugăciunii în viața Bisericii și a creștinului” și „Anul comemorativ al Sfinților isihaști Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama și Paisie de la Neamț” în Patriarhia Română.


Vezi și: 10 direcții în care activează constant voluntarii Paraclisului CMN


Foto credit: Basilica.ro / Raluca Ene

Comentarii Facebook


Știri recente