Dirijorul corului Regal: Am descoperit dragostea pentru muzică în Biserică

Antonel Temistocli, dirijorul corului Regal – ansamblu de tineret aflat sub înaltul patronaj al Alteței Sale Regale Principele Radu, spune că dragostea pentru muzică a început în Biserică, încă din copilărie.   

„Față de alți copii care aveau posibilitatea să studieze la școlile de specialitate, eu mi-am exercitat această pasiune în cadrul Bisericii, acolo unde am și descoperit-o. Dat fiind faptul că în Biserica Ortodoxă muzica din cadrul cultului este vocală, am început să folosesc si eu acest „instrument” și să îl îndrăgesc din ce în ce mai mult”, spune Antonel Temistocli, cel mai tânăr dirijor din istoria corului Regal.

Muzica de spectacol trebuie să mulțumească publicul, iar muzica din biserică trebuie să Îl mulțumească pe Dumnezeu

Cu o carieră în plină ascensiune, Antonel Temistocli nu s-a îndepărtat de Biserică. Dirijează în paralel corul Evia al Parohiei Brâncuşi din Capitală şi atrage atenţia că muzica bisericească trebuie să îl ajute pe credincios să se roage. Tânărul muzician face o deosebire clară între muzica de spectacol şi cea de „cafas”.

Chiar dacă ambele iau naștere la fel, există diferențe în ceea ce privește rezultatul celor două. Muzica de concert vizează publicul și e construită în maniera spectacolului. Reușita concertului se observă, așadar, prin reacția publicului care, de obicei, încununează munca ansamblului prin aprecieri meritate.

„De cealaltă parte, muzica de biserică, întâlnită și sub numele de muzică de cafas, vizează un alt tip de interlocutor. În cazul acesta, corul nu trebuie să facă altceva decât să se folosească de cântările liturgice pentru a ajuta credinciosul din biserică să se roage. Corul și dirijorul trebuie să înțeleagă mesajul fiecărei lucrări și să îl exprime în maniera cuvenită”.

„Din păcate, din experiența mea, am văzut că se poate trece ușor linia ce delimitează aceste două tipuri de muzică, spre a transforma muzica de cafas în spectacol. Nu vreau să spun că acest gen de muzică trebuie să fie doar un ambient, o pastă muzicală pe care nici să nu o sesizezi, însă trebuie să se respecte regulile și maniera de cânt cuvenite pentru a-și duce la îndeplinire scopul. Muzica de spectacol trebuie să mulțumească publicul, iar muzica din biserică trebuie să Îl mulțumească pe Dumnezeu”, a precizat Antonel.

Proiectul muzical de la Parohia Brâncuşi este la început, spune Antonel Temistocli. În decembrie au lansat un album de colinde intitulat „Pace pe pământ”.

„Lucrul pentru finalizarea unui album reprezintă o muncă extrem de minuțioasă. Ce este foarte greu de fapt? Îmbinarea dintre perfecțiunea sunetului cu duhul și emoția momentului. În cele din urmă am reușit să clădim ceva frumos. Pot să spun cu certitudine că albumul de colinde „Pace pe Pământ” al Corului Evia s-a bucurat de un succes deplin. Acest proiect reprezintă pentru mine și pentru colegii mei o realizare care ne mulțumește și este, totodată, primul pas spre un drum încărcat de performanțe muzicale”.

Din corul Evia fac parte muzicieni tineri, recunoscuţi pe plan naţional şi internaţional, precum: George Virban, solist la Bayerische Staatsoper din München, sau Andrei Mihalcea, solist al Operei Comice pentru copii – Bucureşti.

Anii petrecuţi la Seminarul Teologic din Galaţi l-au ajutat foarte mult în domeniul muzical, mărturiseşte Antonel, mai ales că a avut şansa să se formeze sub coordonarea unui bun profesionist.

„Este vorba de maestrul Eugen Dan Drăgoi, o personalitate care mi-a format percepția asupra muzicii și asupra artei corale. Pe lângă talentul de dirijor pe care îl posedă, tactul său pedagogic m-a ajutat să învăț lucruri extraordinare și totodată mi-a oferit încrederea și elanul de a studia arta dirijorală”.

După ce a intrat la facultate, Dumnezeu l-a ajutat să îl întâlnească pe maestrul Valentin Gruescu.

În perioada facultății, lucrul cu maestrul Valentin Gruescu nu a făcut altceva decât să îmi deschidă noi și noi orizonturi, făcându-mi cunoștință cu dirijatul profesionist și cu munca titianică prin care un dirijor trebuie să treacă pentru a atinge performanța. Dintre toate calitățile pe care le are maestrul Valentin Gruescu, cred că ardoarea și respectul pentru muzică au fost stâlpii de temelie ai carierei sale de dirijor și compozitor.

Antonel Temistocli

Antonel Temistocli s-a născut în data 7 martie 1999, în Galaţi. A urmat Seminarul Teologic din Galaţi pe care l-a absolvit în 2017. În prezent este dirijor al Corului Regal şi al corului Evia al Parohiei Brâncuşi.

Studiază la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, secția Dirijat Cor Academic, clasa prof. Univ. Dr. Valentin Gruescu.

De-a lungul anilor a activat în calitate de dirijor în ansambluri precum Corul Seminarului Teologic Ortodox „Sf. Andrei” din Galaţi, Corala „Camerata Juventus” a Liceului Pedagogic „Costache Negri” din Galaţi, Corul Catedralei Arhiepiscopale din Galaţi, Corul Studenţesc „Juventus Academica” din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

Corul Regal

Începând din luna martie a anului 2020, dirijorul principal al Corului Regal este Antonel Temistocli. Foto credit: Corul Regal/Facebook

Corul Regal a fost înfiinţat în prima jumătate a anului 2012 la inițiativa unui grup de studenți ai Universității Naționale de Muzică din București: Răzvan Rădos – dirijor fondator, Răzvan Apetrei, Lucian Luca și Mioara Buhălțeanu.

Concertul inaugural al Corului Regal a avut loc în data de 6 iulie 2012, în Sala Regilor din incinta Palatului Elisabeta, în prezența Majestății Sale Margareta, Custode al Coroanei române și a Alteței Sale Regale Principele Radu al României.

Foto credit: Corul Regal/Facebook

Comentarii Facebook


Știri recente