Sărbătoarea Bobotezei în Arhiepiscopia Craiovei

Praznicul Botezul Domnului a fost sărbătorit de mii de credincioși în catedralele chiriarhale, paraclisele mitropolitane, mănăstirile și bisericile de enorie din cuprinsul Arhiepiscopiei Craiovei. La Catedrala mitropolitană „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” din Craiova, Sfânta Liturghie și slujba Aghesmei celei Mari au fost săvârșite de Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. Ca în fiecare an, sărbătoarea Bobotezei a adunat la rugăciune în Catedrala „Sfântul Dumitru” sute de credincioși din întreaga urbe a Craiovei, după cum ne-a transmis Gabriela Popescu.

Semnificația teologică a Epifaniei

Încă din primele ore ale dimineții, părinții slujitori au oficiat slujba Utreniei. Sfânta Liturghie a fost oficiată de Mitropolitul Olteniei, care a ținut un cuvânt de învățătură la final, explicând încărcătura teologică a Epifaniei. „În această zi, când Domnul nostru Iisus Hristos s-a botezat de Ioan în Iordan, s-a arătat Preasfânta Treime înaintea Sfântului Ioan Botezătorul, și cu toții au auzit glasul Tatălui Ceresc: „Acesta este Fiul Meu iubit întru care am binevoit”. Au văzut pe Duhul Sfânt care s-a pogorât peste Mântuitorul Hristos, Cel din mijlocul râului Iordan și a rămas peste El. Bineînțeles că Tatăl cel Ceresc a arătat atât prin Duhul Sfânt cât și prin glasul Său că Iisus Mântuitorul este Fiul Său. Această arătare a lui Dumnezeu ne descoperă în primul rând că cel care a venit de la El și s-a zămislit în pântecele Fecioarei Maria și s-a născut și s-a făcut Om este cel trimis de Tatăl cel Ceresc, Cuvântul Adevărului. Cuvântul care era dintru început la Dumnezeu și care s-a arătat în lume, a strălucit în lume, lumina a venit ca să strălucească în lume și oamenii care au crezut în lumină s-au însemnat de puterea slavei lui Dumnezeu. Această însemnare ne duce cu gândul la Botezul nostru, pentru că acolo, când ne-am botezat și ne-am miruit cu Sfântul și Marele Mir, când ne-am pecetluit cu Duhul Sfânt, peste noi s-a întipărit pecetea Preasfintei Treimi, s-a însemnat lumina slavei lui Dumnezeu și astfel noi am devenit oameni luminați, în care cunoaștem pe Dumnezeu cel Adevărat. Ni s-a descoperit o cunoaștere deosebită și o înțelepciune cu totul străină lumii acesteia, o înțelepciune a lui Dumnezeu care ne dirijează și ne conduce spre Împărăția Cerurilor”, a spus Mitropolitul Olteniei.

În continuare, ÎPS Irineu a vorbit despre semnificația și importanța Agheasmei celei Mari. „Prin semnul crucii pe care-l facem peste apă se însemnează lumină și sfințenie. Este cunoscut faptul că Agheasma are o încărcătură, deci apa sfințită are o încărcătură luminoasă care o păstrează nestricată. Ea rămâne întreagă și curată cât timp o ținem în casa noastră. Nu se strică pentru că Duhul Sfânt o sfințește, adică o scoate din sfera comună a lucrurilor și o introduce în lucrurile binecuvântate ale lui Dumnezeu. Astfel, Biserica noastră sfințește apa și-o transformă în Agheasmă, sfințește uleiul, care devine ulei sfințit, sfințește pâinea și vinul și acestea devin Trupul și Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Deci trebuie să avem ochii credinței ca să vedem această sfințenie a lui Dumnezeu”, a adăugat Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Irineu.

După Sfânta Liturghie, IPS Părinte Irineu, însoțit de soborul de preoți și diaconi, au mers în fața Catedralei mitropolitane unde au oficiat Sfințirea cea Mare a Apei. Aici au fost așezate de joi seara, după trebuință, mai multe butoaie cu apă curată care a fost sfințită de ÎPS Irineu.

Comentarii Facebook


Știri recente