Părintele Patriarh Daniel: Paştele este sărbătoarea iertării

Părintele Patriarh Daniel a spus sâmbătă noaptea credincioşilor prezenţi la Patriarhie că Învierea Domnului este o sărbătoare a iertării, reamintind că Hristos, înainte de a-şi da duhul pe Cruce, S-a rugat pentru vrăjmaşii Lui, pentru cei care L-au osândit la moarte şi pentru cei care L-au răstignit.

„Această iubire smerită, răstignită, s-a arătat însă biruitoare prin Înviere. Iubirea lui Hristos cel răstignit şi Înviat este mai tare decât păcatul oamenilor, este mai tare decât lucrarea diavolului, este mai tare decât puterea iadului, este mai tare decât moartea”.

„Iubirea lui Hristos cel răstignit şi Înviat este mai tare decât ura, decât invidia pentru că din invidie şi din ură a fost răstignit”, a spus Părintele Patriarh.

De ce trăim într-o lume egoistă?

De asemenea, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat de ce „trăim într-o lume din ce în ce mai învrăjbită, într-o lume în care creşte individualismul şi egoismul şi diminuează iubirea în familie, între oameni, între popoare”.

Explicaţia oferită de Preafericirea Sa a fost următoarea: „Pentru că ne îndepărtăm de Hristos, izvorul iubirii smerite şi milostive”.

În continuare, Preafericirea Sa a prezentat şi o rezolvare la această problemă.

„Prin pocăinţă, prin rugăciune, prin fapte bune şi, mai ales, prin împărtăşirea cu Sfintele Taine ale lui Hristos noi primim iubire din iubirea Lui, o iubire care iartă, o iubire care preţuieşte pe semenul nostru, o iubire care vede în fiecare om o făclie de înviere, cum este făclia de Paşte”.

Credincioşi la slujba de Înviere. Foto credit: Basilica.ro/Mircea Florescu

Semnificaţia troparului Hristos a înviat

De asemenea, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a explicat semnificaţia troparului Hristos a înviat.

„Prima parte este o mărturisire de credinţă –  Hristos a înviat din morţi, a doua parte este o tâlcuire – cu moartea pe moarte călcând, iar a treia este o profeţie –  şi celor din morminte viaţă dăruindu-le”.

Învierea lui Hristos este începutul vieţii veşnice

Un alt aspect evidenţiat de Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române face referire la o cântare din Canonul Învierii: iată acum toate s-au umplut de lumină şi cerul şi pământul şi cele dedesubt.

Preafericirea Sa a semnalat că „nu este vorba de lumină fizică, ci este vorba de sensul ultim a toată existenţa”.

„Acum s-a umplut de sens universul întreg, cerul şi pământul şi cele de sub pământ; aceasta înseamnă că Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viaţa pământească muritoare, la viaţa amestecată cu moartea, ci este trecerea la o altă existenţă, la viaţa veşnică cerească”.

El a explicat că „Învierea lui Hristos este începătura, începutul unei alte vieţi: viaţa veşnică” pe care a definit-o nu drept o „viaţa de după moarte, ci viaţa trăită împreună cu Hristos, biruitorul morţii, încă din viaţa aceasta pământească începând cu Botezul creştin care ne dăruieşte arvuna Învierii şi a vieţii veşnice”.

Proclamarea Învierii lui Hristos

De asemenea, Părintele Patriarh Daniel a vorbit despre motivul pentru care sărbătoarea Învierii lui Hristos nu este proclamată în biserică, în interirorul zidurilor, ci în afara bisericii.

„Pentru că Învierea lui Hristos nu îi priveşte doar pe creştini, ci pe toţi oameni, aşa după cum ne spune Sfântul Apostol Pavel: precum în Adam toţi oamenii mor, tot aşa în Hristos toţi vor învia (I Corinteni 15:22)”.

Astfel, Părintele Patriarh a subliniat că „Învierea de obşte, care are ca temelie învierea lui Hristos din morţi, este un dar al lui Dumnezeu pentru toţi oamenii din toate generaţiile, din toate locurile şi timpurile”.

„Deci, Învierea lui Hristos oferă sens vieţii omului pe pământ, şi anume prin Învierea Lui noi învăţăm că omul nu este făcut pentru mormânt, ci pentru cer. El nu este făcut ca să rămână în pulberea pământului, ci el este făcut pentru înviere şi viaţă veşnică”.

După rostirea omiliei au fost oficiate Utrenia Învierii şi Sfânta Liturghie în Catedrala Patriarhală. Alături de Preafericirea Sa au slujit episcopii vicari patriarhali Varlaam Ploieşteanul şi Ieronim Sinaitul şi episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor Timotei Prahoveanul.

Pentru mai multe imagini accesează Galeria Foto.

Foto credit: Basilica.ro/Mircea Florescu

Comentarii Facebook


Știri recente