„Nimeni dintre noi nu este atât de pierdut ca să nu fie căutat și vindecat și mântuit de Iisus Hristos”, a spus duminică Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, referindu-se la ultima frază din evanghelia zilei, în care Mântuitorul Iisus Hristos spune că „Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut”.
Evanghelia care relatează schimbarea inimii lui Zaheu Vameșul este rânduită într-o duminică pregătitoare pentru perioada Triodului, a amintit episcopul vicar patriarhal.
Pregătire spirituală pentru Marele Post
Perioada Triodului va începe în curând și va avea 10 săptămâni: „trei săptămâni pentru pregătirea de intrare în Sfântul și Marele Post al Paștelui, șase săptămâni ale Postului Paștelui și a 10-a săptămână, sau a șaptea a Postului Mare, care este Săptămâna Sfintelor și Mântuitoarelor Pătimiri ale Domnului”, a explicat ierarhul.
„Evanghelia zilei ne arată că trebuie să pășim în această perioadă duhovnicească deosebită a Postului cu încredere, cu optimism, având în urechi cuvintele Domnului, care spune că Fiul Omului a venit ca să caute și să mântuiască pe cel pierdut”, a spus Preasfinția Sa.
De ce Iisus l-a căuta cu privirea pe Zaheu
„Cuvântul Zaheu în limba ebraică înseamnă «curat» sau «bun». Aceasta trebuia să fie măsura vieții lui Zaheu: curăția sufletului, sau puritatea. Însă, din pricina patimii lăcomiei, el a devenit asemenea păgânilor, fiind urât și disprețuit de cei de un neam și de o credință cu el”, a spus Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.
Cu toate acestea, dintre toți oamenii de pe cale și din copacii de lângă cale, Iisus își întoarce fața spre Zaheu, a subliniat ierarhul.
Mântuitorul, care cunoaște inimile, „a știut că, din momentul în care mintea lui Zaheu, preocupată permanent de acumularea de averi, a fost stăpânită de ideea de a cunoaște Cine este Iisus, harul Domnului a coborât deja în inima lui”, a adăugat episcopul vicar patriarhal.
Cinstea și bucuria pe care i le face Hristos vameșului sunt răsplătite prin schimbarea radicală a vieții acestuia, a mai spus Preasfinția Sa.
Prezentul continuu al veșniciei
„Evanghelia conține de două ori cuvântul astăzi, el fiind rostit de Însuși Mântuitorul Iisus Hristos”, a mai remarcat ierarhul.
„În general, prin cuvântul astăzi se înțelege timpul lui Dumnezeu, adevărata zi, sau adevărata sărbătoare de odihnă, ziua a opta, timpul veșniciei, sau Împărăției lui Dumnezeu. Dumnezeu Însuși desemnează prin cuvântul astăzi eternitatea atunci când spune, prin gura psalmistului David, în Psalmul 2: «Fiul Meu eşti Tu, Eu astăzi Te‑am născut!»”
„Iisus este născut din Tatăl mai înainte de a fi timpul, din veșnicie, din eternitate. Și Iisus Însuși arată că termenul acesta desemnează Împărăția Cerurilor”, a continuat Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.
„Ne amintim că, atunci când tâlharul din dreapta crucii crede cu adevărat că Iisus, Cel Care moare nevinovat, este Fiul lui Dumnezeu, Împăratul Împărăției Cerurilor, Îi adresează Acestuia cuvintele: «Pomeneşte‑mă, Doamne, când vei veni în Împărăţia Ta», iar Iisus îi răspunde instantaneu: «Astăzi vei fi cu Mine în Rai», adică în Împărăția cea veșnică.”
Astfel Evanghelia din Duminica lui Zaheu are ca mesaj principal chemarea „de a începe și noi să ne schimbăm viața asemenea lui Zaheu, mai-marele vameșilor. Iar această schimbare să nu o amânăm pe mâine, pe poimâine, pe sfârșitul vieții, la bătrânețe – de care nu știm dacă ne vom învrednici –, ci să începem acest proces al pocăinței, al schimbării noastre, astăzi, pentru ca și noi să ascultăm din gura Mântuitorului, ca și tâlharul, în ziua ieșirii noastre din lumea aceasta: «Astăzi vei fi cu Mine în Rai»”, a spus ierarhul.
Iar fiecare zi a vieții noastre este un astăzi în care, schimbându-ne viața, putem dobândi veșnicia lui Dumnezeu, a mai subliniat Preasfinția Sa.
Episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieșteanul a oficiat duminică Sfânta Liturghie la Catedrala Patriarhală din București.
Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Mircea Florescu
Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews