În sâmbăta dinaintea Duminicii Înfricoșătoarei Judecăți, când în Biserica Ortodoxă sunt pomeniți cei adormiți în dreapta credință (Moșii de iarnă), la Catedrala arhiepiscopală din Râmnicu Vâlcea, Sfânta Liturghie a fost oficiată de către Preasfințitul Emilian Lovișteanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Râmnicului, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La finalul slujbei, arhiereul râmnicean a rostit cuvânt de învățătură, informează „Ziarul Lumina”.
Numeroși credincioși au venit la rugăciune sâmbătă la Catedrala arhiepiscopală „Sfântul Ierarh Nicolae” din Râmnic, la Sfânta Liturghie săvârșită de PS Emilian Lovișteanul, care a făcut și pomenire tuturor celor trecuți la cele veșnice. În cuvântul de învățătură rostit la finalul Sfintei Liturghii, Preasfinția Sa a evidențiat importanța și semnificația pomenirii moșilor și strămoșilor noștri trecuți în cereștile lăcașuri. În acest context, arhiereul râmnicean a arătat că „Moșii de iarnă”, așa cum este numită sărbătoarea în tradiția populară, marchează începutul sâmbetelor morților, în număr de șapte, care se vor încheia cu Sâmbăta lui Lazăr, înainte de Săptămâna Patimilor. De asemenea, PS Emilian a elogiat martiriul Sfinților 40 de Mucenici, uciși în Sevastia, și ei pomeniți la această dată.
După Sfânta Liturghie, PS Emilian, înconjurat de soborul preoților și diaconilor slujitori, a săvârșit slujba Parastasului pentru ctitorii și binefăcătorii acestui sfânt lăcaș, dar și pentru toți creștinii ortodocși trecuți la viața veșnică.
Sâmbăta de dinaintea Duminicii Înfricoșătoarei Judecăți poartă denumirea de „Sâmbăta morților” sau, cum este cunoscută ea în popor, „Moșii de iarnă”. În această zi, Biserica Ortodoxă a rânduit să se facă mijlocire pentru toți cei adormiți, atât pentru drepții din Vechiul Testament care au adormit fără să-L vadă pe Hristos, cât și pentru cei care au murit pe neașteptate și fără pregătirea necesară. Prin aceste mijlociri, Sfânta noastră Biserica cere lui Dumnezeu să-i învrednicească pe cei adormiți de milostivirea Sa, să-i judece cu blândețe și să-i așeze în ceata celor care se bucură de mângâierea veșnicelor lăcașuri.
Această rânduială pentru cei adormiți este prezentă încă din primele secole ale apariției creștinismului. Din punct de vedere liturgic se face pomenirea morților în această sâmbătă pentru că în duminica următoare Biserica a rânduit să se facă pomenirea celei de a doua veniri a Domnului și a Înfricoșătoarei Judecăți. În această zi, în toate bisericile și cimitirele ortodoxe din țara noastră sunt înălțate rugăciuni de pomenire pentru cei adormiți.