Întruparea Mântuitorului a fost posibilă doar prin acordul Maicii Domnului: PS Varlaam Ploieșteanul

„Întruparea Mântuitorului a fost posibilă doar prin acordul Maicii Domnului, care, în momentul Bunei Vestiri, a acceptat această unică misiune și a zis: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău, a subliniat Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul luni, la Catedrala Patriarhală.

Ierarhul a explicat de ce o sărbătorim în mod special pe Maica Domnului în a doua zi de Crăciun.

„Sărbătoarea de astăzi se numește Soborul Maicii Domnului și este strâns legată de praznicul de ieri al Nașterii Mântuitorului Iisus Hristos, pentru că Fiul lui Dumnezeu cel Veșnic se face om prin lucrarea Duhului Sfânt și prin învoirea Maicii Domnului”, a spus episcopul vicar patriarhal.

„Cu nouă luni în urmă, la praznicul Bunei Vestiri, când Dumnezeu-Fiul S-a zămislit de la Duhul Sfânt în trupul preacurat al Sfintei Fecioare Maria, troparul acestui praznic spune: Astăzi este începutul mântuirii oamenilor și descoperirea tainei celei d in veac. Astăzi Fiul lui Dumnezeu Fiul Fecioarei se face și Gavriil Darul mai înainte îl vestește”, a precizat Preasfinția Sa.

De aceea, inspirat de Duhul Sfânt, în secolul al VI-lea, cel mai mare poet și imnograf creștin, Sf. Roman Melodul, fiind desemnat să țină un cuvânt la praznicul Nașterii Mântuitorului Iisus Hristos în Catedrala Sf. Sofia din Constantinopol, a spus aceste cuvinte care sunt menționate în Condacul Nașterii Domnului: Fecioara astăzi pe Cel mai presus de ființă naște și pământul peștera celui neapropiat aduce. Îngerii cu păstorii slavoslovesc, iar magii împreună cu steaua călătoresc. Pentru noi s-a născut prunc tânăr, Dumnezeu cel mai înainte de veci.”

În continuare, ierarhul a evocat viața Sf. Nicodim de la Tismana în contextul Anului omagial al rugăciunii:

„După toate probabilitățile, s-a născut într-o familie de aromâni, de macedo-români, și s-a format la mănăstirile din Balcani, care pe atunci erau puternic influențate de practica isihasată, cultivată aici de Sf. Grigorie Sinaitul și de Sf. Grigorie Palama, pe care l-am cinstit împreună cu Sf. Simeon Noul Teolog și  cu Sf. Cuv. Paisie de la Neamț, în mod deosebit în anul acesta.”

Ierarhul a menționat legătura Domnitorului Mircea cel Bătrân cu sfântul, care i-a fost duhovnic și sfetnic.

„Monahismul românesc are o vechime venerabilă, cunoscându-se o mulțime de călugări încă din secolele IV-VI, cum au fost Sf. Ioan Casian, Sf. Dionisie Exiguul, mulțimea călugărilor sciți, care s-au impus prin cultura lor și prin abnegația de a apăra adevărata credință”, a spus Preasfințitul Părinte Varlaam.

„În perioada migrațiilor a mai slăbit, dar iată că, prin venirea în Țara Românească, a Sf. Cuv. Nicodim cel Sfințit de la Tismana, viața monahală a fost reîntărită, a fost reorganizată”, a continuat ierarhul.

„Mulțimea mănăstirilor zidite în această perioadă a dus la  înflorirea fără precedent a monahismului pe teritoriul țării noastre, legat de această înflorire și de practica isihasmului, la care ne-am referit pe tot parcursul anului 2022, închinat rugăciunii, dar și sfinților isihaști.”

Ierarhul i-a felicitat pe credincioși la finalul cuvântului său și le-a urat sărbători binecuvântate.


Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul a slujit luni, în a doua zi de Crăciun, la Catedrala Patriarhală, împreună cu Arhim. Clement Harlam, Marele Eclesiarh al sfântului locaș, și cu părinții Catedralei.

După citirea Evangheliei zilei în cadrul slujbei, a fost citită Pastorala de Crăciun a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.

Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Raluca Ene

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente