Google împlinește 25 de ani: Ortodoxia, tot mai prezentă în rezultatele căutărilor în limba română

Miercuri, 27 septembrie, motorul de căutare Google a împlinit 25 de ani de existență, timp în care platforma și-a rafinat metodele de indexare a site-urilor. Odată cu dezvoltarea motorului de căutare, a crescut și numărul site-urilor indexate care se referă la Ortodoxie.

Google s-a născut în 2007: în cadrul unei cercetări a Universități Stanford din SUA, Larry Page și Sergey Brin, fondatorii Google, au creat Page Rank.

Ideea lor era că un site este cu atât mai calitativ cu cât numărul și calitatea linkurilor care conduc la el sunt mai mari. Astăzi, page ranking este doar una din metodele folosite de Google pentru a indexa pagini web.

Prezența masivă online a Ortodoxiei românești

Românii caută pe Google și publică pe web, iar dezinvoltura cu care Ortodoxia românească folosește platformele de publicare online demonstrează dinamismul credincioșilor și al Bisericii noastre.

În 2019, Basilica.ro scria că, la categoria Versuri de cântec, cel mai căutat termen al anului a fost Prohodul.

Astăzi, o simplă căutare pe Google cu sintagma „calendar ortodox” returnează peste 6 milioane de rezultate. Căutarea cu „site ortodox” afișează peste 5,2 milioane de rezultate, în timp ce „Muntele Athos” beneficiază de peste 1,6 milioane de linkuri indexate.

Din acest top al rezultatelor mai face parte și cuvântul „colivă”, prezent în peste 1,2 milioane de linkuri web publicate online în limba română.

Pe măsură ce activitatea online este tot mai dezvoltată la nivel global, și eparhiile, protopopiatele, parohiile și mănăstirile din Biserica Ortodoxă Română își creează propria prezență online prin pagini web sau conturi pe rețelele sociale.

Pandemia de Covid-19, care a debutat cu o perioadă de izolare, a dat un impuls suplimentar activității online a parohiilor.

Câte comunități ortodoxe au propria pagină web

În cuprinsul Patriarhiei Române există peste 15.000 de parohii, 11 seminarii teologice, 11 facultăți de teologie, 108 organizații de tineret și zeci de organizații filantropice bisericești.

Aproximativ o treime din toate acestea, 5000, aveau site web propriu și/sau cont pe rețelele sociale în 2021. Prezența pe aceste rețele contribuie și ea la promovarea și indexarea conținutului ortodox. Cifra include și site-urile protopopiatelor și ale mănăstirilor.

Numărul acestor prezențe online crește cu aproximativ 10% anual, conform unei dări de seamă pusă la dispoziție pentru Basilica.ro de Părintele Consilier Patriarhal Nicolae Dascălu, coordonatorul Publicațiilor Lumina: în 2022 erau aproape 5.500 de astfel de site-uri.

Publicațiile online ale Centrului de presă Basilica al Patriarhiei Române contribuie la indexarea acestor site-uri și la răspândirea online a cuvintelor-cheie din zona ortodoxă, deoarece preiau informații de pe site-urile eparhiale, de pe site-urile parohiilor și de pe conturile lor de pe rețelele sociale.

De exemplu, o căutare în modul Incognito cu termenul „basilica” în limba română returnează pe primul loc în lista de rezultate site-ul Basilica.ro al Agenției de știri a Patriarhiei Române.

Privind spre viitor

Anul acesta, Google a lansat Bard, un instrument experimental de Inteligență Artificială (AI) care poate să genereze text, să traducă din / în diverse limbi, să creeze diferite tipuri de conținut și multe altele.

Nu se știe dacă acesta va fi capabil să înțeleagă pe deplin și să genereze conținut adecvat mărturisirii de credință ortodoxă, dar cu siguranță că românii ortodocși vor continua să fie prezenți ei înșiși online și să se folosească, în mărturisirea lor, de toate instrumentele puse la dispoziție de tehnologie.

Foto credit: Fotomontaj realizat pe baza unei imagini de la Freepik.com

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente