Binecuvântare patriarhală la Curtea Veche

Mii de credincioși au participat astăzi, 16 iunie 2013, la sfințirea picturii restaurate în ultimii ani la Biserica Domnească Sfântul Anton-Curtea Veche. De asemenea, au fost binecuvântate lucrările realizate recent, atât în interiorul, cât și în exteriorul lăcașului de cult.

Slujba de sfințire a fost săvârșită de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel alături de care a slujit și Preasfințitul Părinte Episcop Varsanufie Prahoveanul, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi. Sfințirea și binecuvântarea lucrărilor a fost precedată de oficierea Sfintei Liturghii de către Preasfințitul Părinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, pe un podium special amenajat în curtea Bisericii.

Mărturisirea dumnezeirii lui Hristos este condiția primă ca să ne înălțăm la Cer

În cuvântul rostit după slujba de sfințire și binecuvântare a lucrărilor Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a vorbit despre importanța cinstirii sfinților părinți de la Sinodul I Ecumenic: „Sfinții Părinți pe care îi prăznuim astăzi, în această duminică dintre sărbătoarea Înălțării Domnului și Duminica Rusaliilor, s-au adunat ca să mărturisească adevărata credință deoarece erezia lui Arie se răspândise foarte mult și punea în pericol unitatea Bisericii și unitatea Imperiului”.

Patriarhul României a subliniat importanța celor 7 articole ale simbolului de credință, stabilite la primul Sinod Ecumenic: „Această mărturisire a dumnezeirii lui Hristos a fost formulată în primele șapte articole ale Crezului de la Niceea completat mai târziu prin altele cinci, în anul 381, prin Sinodul de la Constantinopol și de aceea, se numește Crezul niceo-constantinopolitan. De ce a fost fixată această sărbătoare tocmai în duminica dintre Înălțarea Domnului și Pogorârea Duhului Sfânt ? În primul rând, din punct de vedere istoric, lucrările Sinodului I Ecumenic, în prezența Împăratului Constantin cel Mare, s-au deschis în data de 20 mai. Ele au început primăvara spre vara și de aceea în fiecare an această sărbătoare este prăznuită între sărbătoarea Înălțării Domnului și cea a Pogorârii Duhului Sfânt”.

Preafericirea Sa a vorbit de asemenea și despre necesitatea mărturisirii credinței adevărate: „Mărturisirea dumnezeirii lui Hristos este condiția primă ca să ne înălțăm la cer, cu sufletul în rugăciune și apoi la a doua venire a Mântuitorului Iisus Hristos cu El împreună după învierea trupurilor. Deci, nimeni nu poate să se înalțe în slava iubirii Preasfintei Treimi dacă nu mărturisește credința în Sfânta Treime arătată nouă de Unul din Sfânta Treime Care S-a făcut om ca pe noi oamenii să ne mântuiască Iisus Hristos, Fiul Lui Dumnezeu. Numai mărturisind adevărul că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, că El a coborât pe pământ ca pe noi pământenii să ne ridice la viață cerească, că El S-a făcut Om ca pe noi oamenii să ne facă dumnezei după har, adică să ne sfințească. Numai mărturisind această credință ortodoxă cuprinsă în Crez noi ne putem înălța la Dumnezeu prin rugăciune acum pe pământ și apoi cu toată ființa noastră când va veni Hristos întru slavă să judece viii și morții a cărui Împărăție nu va avea sfârșit”.

Icoana ortodoxă reprezintă realitatea din istorie transfigurată în Împărăția lui Dumnezeu

„Este semnificativ faptul că această biserică a fost resfințită în ceea ce privește pictura ei și crucea de la Masa Sfântului Altar care este o cruce foarte frumoasă. Sfințirea aceasta este semnificativă pentru că are loc astăzi, între sărbătoarea Înălțării Domnului și Duminica Pogorârii Duhului Sfânt”, a arătat Preafericitul Părinte Daniel.

Totodată, Patriarhul României a arătat și importanța picturii într-un lăcaș de cult: „Pictura Bisericii nu este o simplă podoabă cum greșit cred unii. Numai în al patrulea rând ea este o podoabă pentru Biserică. Pictura bisericii este în primul rând o lucrare prin care se mărturisește dreapta credință și anume, că Dumnezeu cel nevăzut S-a făcut văzut. Dumnezeu a luat chip omenesc în Iisus Hristos și prin chipul lui uman ne întâlnim cu Dumnezeirea Lui. Icoana ortodoxă reprezintă realitatea din istorie transfigurată în Împărăția lui Dumnezeu. Icoanele sunt o mărturisire permanentă a credinței ortodoxe că Dumnezeu a luat chip de om ca noi să avem chip strălucitor veșnic în slava lui Dumnezeu. În al doilea rând, icoanele ortodoxe sau picturile ortodoxe sunt o chemare la rugăciune și nu la curiozitate să întrebăm din ce an este pictura sau cine a făcut-o. Prima întâlnire a noastră cu icoana nu este o examinare a icoanei ca într-un muzeu. Ci prima întâlnire a noastră cu Sfântul de pe icoană este rugăciunea în fața icoanei, sărutarea în fața icoanei, închinăciune în fața ei și sărutarea ei așa cum ne întâlnim cu o ființă iubită arătăm respect și o îmbrățișăm. Tot așa față de sfintele icoane arătăm respect și le sărutăm pentru că ele ne cheamă la o comuniune, la o legătură veșnică cu credință și iubire cu sfinții lui Dumnezeu”.

„Deci, icoana este mărturisirea dreptei credințe, chemare la rugăciune și, în al treilea rând, icoana este o chemare la viață sfântă. Sfinții din icoane sunt învățătorii noștri. Când citim viețile lor vedem cum s-au luptat ei cu ispitele, păcatele, rătăcirile, necazurile, suferința din timpul bolilor, în timpul prigoanelor și ei devin învățătorii noștri. De aceea, mai mult decât toate cărțile de teologie viețile sfinților au întărit credința părinților de odinioară, de acum și din viitor. Sfântul din icoană este viu în ceruri și prin icoana sa de pe pământ stabilește o legătură de chemare la viață în Hristos. Aici trebuie să adăugăm faptul că sfinții, învățătorii noștri din icoane sunt și rugători pentru noi. Nu ne învață numai ce trebuie să facem prin exemplul lor, ci se și roagă pentru noi ca Dumnezeu să ne dăruiască putere să împlinim prin faptă ceea ce ei ne spun prin cuvintele lor și prin viețuirea lor. Abia, în al patrulea rând icoanele sunt și podoabă, frumusețe în Biserică. Binecuvintează Doamne pe cei ce iubesc frumusețea și bunăcuviința Casei Tale. Numai Biserica Ortodoxă are această rugăciune de binecuvântare a celor ce iubesc frumusețea Casei lui Dumnezeu”, a mai spus Preafericirea Sa.

La final, Patriarhul Bisericii a acordat ranguri și distincții celor care au ajutat la lucrările efectuate la sfântul locaș de cult. Astfel, pr. paroh Gheorghe Zaharia a primit Ordinul Sfinții Împărați Constantin și Elena, pr. Ciprian-Florin Apetrei i-a fost conferit Ordinul Sanctus Stephanus Magnus, iar rangul onorific de Iconom stavrofor li s-a acordat pr. Viorel-Robert Barbu și pr. Iulian-Florin Scuturoiu. De asemenea, Diploma de onoare Sfinții împărați Constantin și Elena a fost acordată următoarelor persoane: D-lui George Dincă, D-lui Dr. Petru Calistru, D-lui Prof. Univ. Dr. Bogdan Voiculescu, D-lui Prof. Univ. Ștefan Birică, D-nei Marinela Cărămidă, D-nei Nicoleta Stroe.

Comentarii Facebook


Știri recente