A început vremea colindelor: Pace cerească în mijlocul tulburării

Pe măsură ce ne apropiem de sărbătoarea Nașterii Domnului, sunetul colindelor își pune amprenta din ce în ce mai tare pe sufletul nostru dornic de întâlnirea cu Pruncul Iisus Hristos, indiferent că suntem sau nu conștienți de asta.

Din punct de vedere liturgic, cântările dedicate Nașterii Domnului încep în ziua de 21 noiembrie. Catavasiile Nașterii Domnului se cântă pentru prima dată în biserică la Utrenia sărbătorii Intrarea în biserică a Maicii Domnului.

Colindele sunt aducătoare de pace în sufletele încercate azi de tulburări de tot felul.

„Hristos vine tainic în inimile noastre prin credință și pocăință, prin rugăciune și cântări, ca să schimbe peștera inimii noastre în sălaș primitor de lumină și căldură sfântă, să aducă pace cerească în mijlocul tulburării”, detaliază Patriarhul României într-un text despre colinde.


Cântarea îngerilor „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire” (Luca 2:14) este considerat a fi primul colind, inspirație pentru Campania #pacepepământ derulată de Basilica.ro.


„Poezie și cântare sfântă, evlavie și bucurie, colindele românești sunt aur, smirnă și tămâie în sens spiritual, izvorâte din inimi și purtate pe buze ca daruri și ofrande aduse Pruncului Iisus, ca răspuns la iubirea sa pentru noi”, spune Patriarhul Daniel în același text.

Indiferent de modul în care le primim, aceste cântece nu trebuie să ne lipsească. Ele fac bine sufletului atunci când le cânți sau le asculți, în comuniune sau în privat, online sau față în față.

Creațiile creștinilor din închisorile comuniste sunt relevante în acest sens. Ele au rămas în patrimoniul spiritual al Bisericii noastre mai ales pentru profunzimea mesajului lor despre transfigurarea suferinței.

A venit şi-aici Crăciunul / să ne mângâie surghiunul,
Cade albă nea peste viaţa mea, / peste suflet ninge,
Cade alba nea / peste viaţa mea / care-aici se stinge”.

În același timp, creștinii ortodocși au „conștiința vie că în fiecare an colindele pe care le cântă nu le cântă împreună numai cu contemporanii lor, ci într-o neîntreruptă legătură duhovnicească cu moșii și strămoșii, începând cu secolul al doilea după Hristos”.

„Ecou și rodire a slujbei și sfințeniei Bisericii în sate și orașe, în casele oamenilor”, colindele încep să se audă și în afara lăcașelor de cult după sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei (30 noiembrie), căruia românii i-au dedicat un colind special, dar mai ales după Sfântul Nicolae (06 decembrie).

De aceea, Radio Trinitas informează că va introduce colinde în grila de programe din această iarnă începând cu data de 06 decembrie.

Profunzimea colindelor se vede și în scopul lor de a ne face mai buni ca reflex la vederea Bunătății necuprinse a lui Dumnezeu. Cântecele de Crăciun vestesc bucuria Nașterii Domnului și explică taina ei în termeni simpli, dar te îndeamnă să te gândești și la cei mai puțini fericiți.

E sărbătoare și e joc / În casa ta acum,
Dar sunt bordeie fără foc / Și mâine-i Moș Ajun.
Și-acum te las, fii sănătos / Și vesel de Crăciun,
Dar nu uita, când ești voios, / Române să fii bun”.

Hristos este tainic prezent în fiecare om aflat în suferință. De aceea, fii mai bun, în așteptarea Lui!


*citatele au preluate din Pastorala de Crăciun transmisă de Patriarhul Daniel în 1993, în calitatea de atunci de Mitropolit al Moldovei și Bucovinei. Textul „Colind sfânt și bun” poate fi citit în volumul „Daruri de Crăciun. Înţelesuri are sărbătorii Naşterii Domnului”.


Foto: arhiva Basilica.ro

Comentarii Facebook


Știri recente