5 ani de misiune mediatică în spațiul virtual

Agenția de știri BASILICA a Patriarhiei Române împlinește astăzi cinci ani de activitate. La 16 iunie 2008, își făcea apariția în spațiul mediatic românesc o instituție de presă cu o personalitate distinctă, anunțată încă de la început prin mottoul: „Vestea cea bună împărtășită tuturor”, cuvinte care precizau atât conținutul special al comunicării, cât și universalitatea acestuia.

Înființată la 27 octombrie 2007, odată cu inaugurarea Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, la inițiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, Agenția de știri și-a început oficial activitatea câteva luni mai târziu, într-o altă zi plină de semnificații teologico-sociale: sărbătoarea Sfintei Treimi. În lumina acestui mare praznic, a fost lansat pe internet site-ul basilica.ro, venind astfel în întâmpinarea nevoilor de informație religioasă ale unui număr în permanentă creștere de utilizatori de internet. Primul director al Agenției de știri BASILICA, părintele consilier patriarhal Nicolae Dascălu, coordonatorul Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, ne-a declarat că înființarea unei Agenții de știri a Bisericii Ortodoxe Române împlinea o exigență exprimată cu mai mult timp în urmă: „În primul rând, prin vocația ei comunicatoare, Biserica este chemată să aducă în lume Vestea cea Bună, dar și veștile luminoase, care insuflă speranță și îndeamnă pe oameni la săvârșirea faptelor bune. În al doilea rând, Centrul de Presă BASILICA avea nevoie de o componentă care să prezinte noutățile din viața Bisericii, personalități și evenimente, sub forma concentrată a știrilor, comunicatelor și documentarelor, în condițiile societății tot mai grăbite de astăzi. În al treilea rând, prin emergența rețelelor de comunicare din lumea virtuală, site-ul basilica.ro este cea mai flexibilă și mai rapidă poartă de comunicare cu societatea informațională de pretutindeni, prin text (în limbile română și engleză), dar și prin imagine și sunet, într-un limbaj multimedia”.

Informații de actualitate desprinse din lumina Bisericii

Întemeindu-și modul de redactare a știrilor în cuvintele Sfintei Scripturi: „Din gura voastră să nu iasă nici un cuvânt rău, ci numai ce este bun, spre zidirea cea de trebuință, ca să dea har celor ce ascultă” (Efeseni 4, 29), Agenția BASILICA s-a afirmat în spațiul mediatic digital, aproape sufocat de știri negative, prin informații de actualitate desprinse din lumina vieții liturgice, cultural-misionare și social-filantropice a Bisericii, informații transmițătoare de valori și aducătoare de optimism.

În cei cinci ani de activitate, Agenția de știri BASILICA a reușit să reflecte în peisajul mediatic actual realitatea, așa cum este văzută de către însuși corpul eclezial, la toate nivelurile: ierarhie, cler, viața monahală și laicat, prezentând sub forma știrilor și a documentelor de presă instituțiile, activitățile și atitudinile Bisericii Ortodoxe Române în diferitele probleme actuale. Știrile și informațiile sunt organizate sub formă electronică și cuprind date referitoare la viața bisericească din țară sau din străinătate: activitatea Patriarhului României, hotărârile Sfântului Sinod, activități desfășurate de eparhii, mănăstiri și parohii, școli teologice și asociații bisericești, dialogul Bisericii cu societatea, cooperarea interortodoxă, dialogul interconfesional și interreligios, devenind un adevărat „caleidoscop al realității bisericești cotidiene”, după cum a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Selecționarea și sistematizarea știrilor s-au făcut mereu în concordanță cu principiile moralei creștine și cu normele deontologiei jurnalistice. Respectând atributele esențiale și calitățile profesionale ale informării, agenția transmite informații ancorate în valorile sfinte ale credinței creștine, în iubirea față de Dumnezeu și față de oameni.

O bine-venită sursă de informații religioase pentru românii din diaspora

Potrivit părintelui consilier patriarhal Ciprian Apetrei, directorul Agenției de știri BASILICA, agenția a reușit în decursul celor cinci ani să își definească un rol foarte important în interiorul Centrului de Presă BASILICA: „În momentul acesta, pe lângă faptul că este o arhivă importantă pentru știrile din Centrul de Presă Basilica, Agenția de știri este și un punct de convergență pentru celelalte patru componente ale Centrului de Presă BASILICA (Radio TRINITAS, TRINITAS TV, publicațiile Lumina și Biroul de presă), pentru că pe site-ul agenției se concentrează informațiile din viața Bisericii, într-o formă și cu un conținut precis, care îmbină imaginea, sunetul și cuvântul scris. Prin site-ul basilica.ro știrile pot fi vizualizate și de un public care este departe de radio, televizor sau ziar, în general, de România. Pentru românii aflați în diaspora, acest site este principala sursă privind știrile din Biserica Ortodoxă Română atât din țară, cât și din străinătate”. Fiind Agenția de știri a Patriarhiei Române, informația religioasă postată pe site-ul BASILICA este preluată de la sursele cele mai autorizate din Biserica Ortodoxă Română, motiv pentru care a devenit cea mai importantă sursă de știri privind viața Bisericii Ortodoxe Române din spațiul media virtual, lucru reflectat de faptul că majoritatea publicațiilor și mijloacelor de comunicare de factură laică din România, precum și majoritatea presei ecleziastice din țară și străinătate preiau de pe site-ul agenției informațiile oficiale și de maxim interes din viața Bisericii noastre.

Site-ul basilica.ro este structurat în două secțiuni principale, una axată pe știrile de la nivelul central al Patriarhiei Române, iar cealaltă, pe știrile din eparhiile Bisericii Ortodoxe Române, din țară și străinătate. Aceste secțiuni prezintă evenimentele religioase din cuprinsul eparhiilor Patriarhiei Române, comunicate oficiale ale Bisericii Ortodoxe Române, documentare, dar și articole vaste care tratează diferite teme religioase, sociale și culturale. În mediul ortodox românesc, experiența basilica.ro confirmă necesitatea asumării conștiinței ecleziale ca mărturie în actul de presă și exercițiul permanent al unui ethos al informației ghidat de responsabilitate, obiectivitate strictă și abordare constructivă.

Peste 35.000 de știri în 5 ani

În toți cei cinci ani de la înființare, Agenția de știri BASILICA a înregistrat o creștere exponențială de la un an la altul în ceea ce privește volumul și calitatea știrilor. „Astăzi, vorbim despre mai mult de 35.000 de știri și informații postate pe site-ul basilica.ro. Suntem accesați din peste 6.500 de orașe în 170 de țări și există linkuri către site-ul nostru de la alte 600 de site-uri din lume. De exemplu, dacă ne referim la anii omagiali pe care i-am mediatizat, constatăm că în 2009 am avut 256 de știri, în 2010 am avut 639 știri, în 2011 am avut 606 știri, în 2012 am avut 626 știri și în anul trecut dedicat Tainei Sfântului Maslu, am avut o creștere până la 1.287 de știri”, ne-a declarat pr. consilier patriarhal Ciprian Apetrei. Odată cu creșterea numărului de știri, a crescut și numărul de vizitatori ai site-ului basilica.ro, care astăzi depășește 3.500.000. Cu prilejul hramului Centrului de Presă BASILICA, la sărbătoarea Sfintei Treimi, 24 iunie, va fi lansat albumul „Cuvinte și imagini din viața Bisericii. Agenția de știri BASILICA”, în care sunt prezentate date despre activitatea acestei instituții de presă de la înființare și până în prezent.

(Articol apărut sub semnătura domnului Gheorghe Popa și publicat în săptămânalul „Lumina de Duminică” din data de 16 iunie 2013)

Comentarii Facebook


Știri recente