Comunicat: Orice lămurire privind credinţa trebuie făcută în comuniune bisericească, nu în dezbinare

poziția Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române referitoare la evoluțiile recente din România privind receptarea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Creta, 2016)

Redăm mai jos poziția Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române referitoare la evoluțiile recente din România privind receptarea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Creta, 2016):

În cadrul ședinței de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, reunit sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, în data de 16 decembrie 2016, în Sala Sinodală din Reședința Patriarhală, s-a luat act cu mâhnire de evoluția recentă în România a reacțiilor negative referitoare la receptarea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Creta, 2016).

Patriarhia Română a subliniat în mai multe rânduri faptul că Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a mărturisit că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfânta, Sobornicească și Apostolească a lui Hristos” și a îndemnat constant la păstrarea păcii şi unității Bisericii cu toată responsabilitatea, cunoscut fiind cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur care spune că nimic nu poate supăra mai mult pe Dumnezeu decât dezbinarea Bisericii! Chiar de am săvârși mii de lucruri bune, noi cei care sfărâmăm pleroma bisericească nu suntem mai puțini vrednici de pedeapsă decât cei care au răstignit Trupul Său!” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Epistola către Efeseni, 11, PG 62, 85).

Cu toate acestea, constatăm cu durere în suflet că, în mod pătimaş și dăunător, unele persoane răzvrătite au indus în eroare pe unii clerici şi credincioși afirmând în mod fals şi denigrator că Sinodul din Creta ar fi proclamat ecumenismul ca dogmă de credință, iar unii clerici, crezând acest neadevăr, au întrerupt în mod necanonic pomenirea ierarhului lor, tulburând pacea şi unitatea Bisericii, prin atitudinea lor dezbinătoare.

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a subliniat faptul că nici Sinodul din Creta şi niciun alt Sinod ortodox nu au declarat ecumenismul ca fiind dogmă de credință, după cum niciun Sinod ortodox canonic nu a declarat vreodată ecumenismul ca fiind „panerezie”. Prin urmare, acuzațiile aduse de contestatarii Sinodului din Creta sunt injuste, iresponsabile și dăunătoare pentru unitatea Bisericii.

Din punct de vedere ortodox, ecumenismul lucid nu este o nouă dogmă de credinţă, ci o atitudine spirituală de dialog și cooperare între creștini, în locul polemicii pline de ură confesională și al confruntării violente, care s-au manifestat secole de-a rândul în istoria creștinismului. Mișcarea ecumenică s-a născut, la începutul secolului 20, când misionarii creștini occidentali predicau Evanghelia iubirii necreștinilor din Africa şi Asia, în timp ce creștinii erau dezbinați în multe confesiuni creștine antagoniste, care se urau şi se contestau reciproc, atitudinea acestora nefiind o mărturie misionară pozitivă în fața altor religii și nici în fața societății civile. Participând la această mișcare de dialog între creștinii de confesiuni diferite, Biserica Ortodoxă a considerat însă că refacerea unității creștinilor neortodocși dezbinați între ei de-a lungul timpului se poate realiza numai pe baza credinței Bisericii nedespărțite a lui Hristos, care este Biserica Ortodoxă, cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească, pe care o mărturisim în Crezul ortodox (niceo-constantinopolitan).

În acest sens, Biserica Ortodoxă consideră că aduce în dialog cu alți creștini tocmai mărturia Bisericii celei Una a lui Hristos, de care aceştia s-au despărțit în timp prin deviere de la credinţa ortodoxă. Desigur, niciun creștin ortodox nu este obligat să dialogheze sau să coopereze cu alți creștini dacă are teamă căși pierde credința ortodoxă. În același timp, este nedrept să considerăm că toți creștinii ortodocși care dialoghează teologic și cooperează practic în viața societății cu creștini de altă confesiune sunt trădători ai Ortodoxiei. Un creștin ortodox pașnic poate rămâne fidel Ortodoxiei fără a deveni fanatic, dacă mărturisește credința ortodoxă în dialog cu alți creștini, fără compromisuri.

De asemenea, Sfântul Sinod a luat act cu mirare de atitudinea necanonică şi agresivă a unor teologi și clerici (preoți și ierarhi) din două Biserici Ortodoxe surori, de a veni în eparhiile Patriarhiei Române pentru a critica ierarhia acesteia și a instiga pe unii clerici și credincioși la neascultare față de ierarhii Bisericii noastre. Din acest motiv, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a decis ca să fie aduse la cunoștința Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe surori (Patriarhia Moscovei și Biserica Ortodoxă a Greciei) situațiile în care unii dintre preoţii şi ierarhii acestora desfășoară în mod necanonic activități agresive şi turbulente în eparhiile Patriarhiei Române, instigând la neascultare, răzvrătire și dezbinare.

Clericii, monahii şi mirenii implicați în acțiuni de răzvrătire şi denigrare a Sinodului din Creta, ignorând faptul că un Sinod nu poate fi judecat decât de către un alt Sinod, vor fi chemaţi la îndreptare prin dialog pașnic și lămurire canonică privind gravitatea dezbinării și a tulburării păcii și unității Bisericii. La fel, sancțiunile administrative și canonice disciplinare se vor aplica spre îndreptarea clericilor, monahilor și mirenilor care persistă în starea lor de răzvrătire și dezbinare, tulburând pacea și unitatea Bisericii.

Totodată, s-a reamintit că dacă Părinţii sinodali care au participat la cel de-al doilea Sinod Ecumenic (din anul 381) au operat 3 omisiuni și 10 adăugiri sau diortosiri la textul Crezului formulat de către Părinții Sinodului I Ecumenic (din anul 325), cu scopul de clarifica şi completa textul sinodal iniţial, cu atât mai mult un viitor Sfânt și Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe poate explicita, nuanța și dezvolta documentele formulate şi aprobate de către Sinodul din Creta, pentru a se evita interpretări eronate dăunătoare păcii şi unităţii Bisericii lui Hristos. În această privință, de remarcat este şi hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Bulgare care, deşi are unele observații critice şi a propus amendamente viitoare la unele documentele ale Sinodului din Creta, totuși a hotărât: „să păstreze comuniunea fraternă, euharistică, spirituală, dogmatică şi canonică cu toate Bisericile Ortodoxe locale – atât cu cele care au participat la Sinodul din Creta, cât şi cu cele care nu au participat”.

În concluzie, orice lămurire privind expunerea credinţei ortodoxe trebuie făcută în interiorul comuniunii bisericeşti, nu în stare de răzvrătire şi dezbinare, deoarece Duhul Sfânt este, în acelaşi timp, Duhul Adevărului (cf. Ioan 16, 13) şi Duhul împărtășirii sau al comuniunii (cf. 2 Corinteni 13, 13).

 Biroul de Presă al Patriarhiei Române

Comentarii Facebook

Comentarii recente
  1. Doamne ajuta! Mi se pare foarte corect acest comunicat. Noi credinciosii simpli trebuie sa ramanem uniti in cadrul BOR, dar rog conducerea BOR sa organizeze clerul astfel incat sa explice mai bine toate toate noutatile care apar in urma Sinodului din Creta. Si mai rog conducerea BOR sa reglementeze sa se faca acest lucru cu multa rabdare si multa intelegere, chiar si fata de orice credincios, pentru a nu se ajunge la dezbinare. Este nevoie de explicarea canoanelor importante din cadrul celor 7 Sinoade Ecumenice si trebuie facut un efort major pentru ca sa nu se intimple ca , reglementand prin acest Sinod un dialog cu celelalte grupari crestine, sa ajungem la a ne desparti si a intrerupe comuniunea si dialogul cu fii bisericii noastre, care poate sunt foarte ravnitori si chiar bine intentionati. Multumesc. Doamne ajuta!

  2. Nu sunt impotriva acestor dialoguri, insa de-a lungul timpului am observat si anumite abateri de la Invatatura Ortodoxa. De ex un episcop de la noi din tara a afirmat public ca aratarile Maicii Domnului sunt adevarate si la ortodocsi si al catolici la Fatima, Lourdes sau Medjugorje, ori acest lucru denota faptul ca acest IPS nu isi cunoaste asa de bine credinta si deci nu face diferenta intre erezie si dreapta credinta. Pentru ca la aratarile Fecioarei de la catolici cele amintite de IPS mai sus, s-au incetatenit la catolici anumite erori dogmatice, ori nu cred ca Maica Domnului s-a aratat acelei fetite si i-a spus in mod gresit ca este Imaculata Conceptie. Ati spus ca nici un Sinod ortodox canonic nu a declarat vreodata ecumenismul ca fiind „panerezie” sa inteleg din asta ca Biserica in ansamblul ei inca nu stie exact sau nu a decis inca daca teoria ramurilor, adica credinta ca nici o confesiune nu detine Adevarul absolut este erezie sau nu? Nu este oare de la sine inteles ca din punctul de vedere spus mai sus este ” panerezie” ingloband mai multe teorii eretice sau jumatati sau sferturi de adevar de pe la toate confesiunile care cred ca au fiecare in parte un adevar relativ? In al doilea rand, inteleg faptul chiar fiind vorba de o panerezie cu numele Ecumenism, ca Biserica Ortodoxa participa cu scopul de a marturisi Adevarul, insa nu inteleg de ce trebuie sa participati cu ei la rugaciuni, in conditiile in care inca de la Sinodul APOSTOLIC Sfintii Apostoli insuflati fiind de Dumnezeu au interzis ca un cleric sau mirean sa se roage impreuna cu ereticii, fiind sortiti anatemizarii sau afurisirii daca fac acest lucru. Lucru care mi se pare logic, ce partasie sa avem in rugaciune cu cei ce s-au despartit de Biserica, cu cei care nu mai cinstesc pe Maica Domnului pe Sfinti, icoanele etc, lucruri stabilite la Sinodul 7 Ecumenic si unii si mai grav avand doctrine ariene, monofizite etc. Sa intelec ca Prea Sfintiile voastre mergeti pe o minimizare a dogmelor? Insa poate ma insel, sper sa nu fie asa. Imi doresc foarte mult sa se ajunga cat mai curand la o refolmurare a pasajelor ce au creat aceasta confuzie, intr-un mod ortodox, si stiu ca ati propus cea mai corecta formulare la Creta, de aceea am mare incredere ca veti marturisi Ortodoxia si intr-un viitor Sinod, si in dialogurile ecumeniste, fara a va molipsi de dragostea lumeasca ce domneste in Ecumenism, dupa cum spunea pr Iannis Romanidis, ci sa fiti purtati acolo de dragostea adevarata a lui Hristos. Binecuvantati si iertati!

  3. Spuneti ca ierarhii participanti la intrunirile ecumenice, sunt stapani pe ei si nu-si tradeaza credinta, dar atunci de ce la aceasta slujba este pomenit la ectenie si papa? Cum se poate ca papa care se stie ca nu mai este in Biserica, este pomenit ca si un episcop ortodox? Sau acum face parte din Biserica si nu stiu eu? A renuntat la eroarea dogmatica Filioque, sau la primatul papal si la infailibilitatea sa? Sau din pacate chiar se merge spre nesocotirea dogmelor. Mai conteaza dogmele sau nu? Imi cer iertare, dar nu pot sa trec peste astfel de sminteli si cred ca Ierarhii care fac astfel de gesturi sunt datori cu explicatii, ca sa intelegem si noi crestinii de rand , care facem parte tot din Biserica ca si Sfintiile lor, de ce fac astfel de lucruri.

    https://www.youtube.com/watch?v=cNNWs2nHmk8

  4. Desi sustin cu tarie, cel putin la nivel teoretic, dialogul intra – si inter- pentru rezolvarea interna a diferitelor aspecte referitoare la viata Bisericii, inclusiv sinodul din Creta si receptarea acestuia, reprezentantii BOR raspund „selectiv” framantarilor si intrebarilor pertinente adresate de credinciosi; altfel spus, moderatorii site-urilor basilica.ro si ziarullumina.ro publica doar ceea ce nu ii „incomodeaza” si limiteaza libertatea exprimarii amintind de cenzura regimului comunist. Sau, in multe cazuri, raspund intr-o maniera lapidara sau deloc. Dialogul postulat la nivel teoretic se transforma in monolog. Este nevoie sa meditam la cuvintele PF Daniel din Pastarola de Craciun: „În drumul său spre mântuire, spre Dumnezeu, omul nu poate ocoli pe aproapele său. În acest sens, Avva Antonie spune: „Viaţa şi moartea depind de aproapele nostru. Într-adevăr, dacă îl câştigăm pe fratele nostru, Îl câştigăm pe Dumnezeu. Dar dacă îl smintim pe fratele nostru, păcătuim faţă de Hristos””. Sa nu ajungem sa fim mustrati de cuvintele Mantuitorului adresate fariseilor si carturarilor „caci ei zic dar nu fac”.

Lasă un răspuns


Știri recente

IPS Timotei a sfințit biserica parohiei Toc

În duminica a 3-a după Rusalii Parohia Toc din Protopopiatul Lipova a fost sfințită de IPS Timotei al Aradului, ne-a transmis Protos. Iustin Popovici. După săvârșirea slujbei de târnosire și reașezarea Sfintelor Moaște în Prestol,…