Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, a declarat că panourile publicitare care reprezintă medici în ipostaze similare icoanelor ortodoxe sunt o „maltratare vizuală a iconografiei creștine”. Atât acesta, cât și oamenii obișnuiți care au comentat online spun că reprezentările aduc ofensă și breslei medicale, nu doar religiei creștine.
Credincioșii au trimis recent pe adresa redacției fotografii cu panouri publicitare din marile orașe, pe care apar personaje cu aer hieratic, într-un stil care combină eclectic elemente de artă religioasă indiană și de iconografie creștină.
„Cred că este vorba despre o ridicolă campanie de promovare a unei viziuni distopice asupra situației provocate de pandemie. O încercare jenantă de rapt simbolic și maltratare vizuală a iconografiei creștine, situată sub semnul prostului gust hrănit de incultură și de o ideologie hidoasă care nu știe decât să caricaturizeze creștinismul”, a declarat Vasile Bănescu.
„Cum altfel să explici deificarea iconică a unor personaje care trimit la imaginea medicului sublimată grotesc în aceea a unui «sfânt» cu aer hristic?”, se întreabă purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române.
„Nu este vorba, deci, doar despre un demers blasfemiator, ci și de o ofensă adusă categoriei profesionale atât de onorabile a medicilor, care, ca noi toți, nu se cred cu certitudine sfinți sau mântuitori improvizați și nu pretind un cult public”, a mai spus Vasile Bănescu.
În unele reprezentări apare un personaj care poartă halat, bonetă, ochelari de protecție, stetoscop și mască. După modelul icoanelor ortodoxe Pantocrator, acesta binecuvântează cu mâna dreaptă, în timp ce în stânga ține o foaie de observație medicală. În altă imagine apare o asistentă medicală cu mai multe mâini, ca în reprezentările zeului Shiva, creatorul și distrugătorul universului în mitologia hindusă.
Toate personajele au capetele „aureolate” de un nimb care trimite în secțiune la excrescențele proteice de pe suprafața noului coronavirus SARS-Cov-2. Pe profilul de social media al unuia din angajații firmei de publicitate, care prezintă campania, o absolventă de psihologie și liceu sanitar a scris: „Lucrez în sistemul medical de peste 30 ani, dar nu mi se pare un omagiu adus cadrelor medicale, dimpotrivă, pare totul o bătaie de joc”.
Tot acolo, o bucureșteană absolventă de Psihologie și Științele Educației a afirmat: „Agenția dumneavoastră este una respectabilă. Mă așteptăm sa fie calculat inteligent impactul social al pozelor. Văd într-o postare de mai sus că aveți și alte tipologii vizuale foarte faine. Cum de ați optat tocmai pentru așa ceva într-o campanie atât de lăudabilă?”
„Sunt doar câteva întrebări. Dacă această campanie a intenționat să «celebreze» medicii, a reușit mai degrabă să-i irite și să îi facă pe mulți dintre ei să protesteze. Dacă a vrut să ne încurajeze pe noi, mai degrabă a reușit să ne accentueze anxietatea”, scrie și publicistul Cătălin Sturza, într-o reacție rapidă pe Facebook.
„Și, dacă a vrut să ne vorbească despre viață, «sanctitate» și normalitate – a reușit de fapt să ne vorbească despre moarte, blasfemie și despre o falsă «normalitate». Pe care, sunt sigur, nimeni nu și-o dorește”, mai scrie el.
O observație la obiect face, tot într-o postare publică pe Facebook, Adina Nenciu, medic rezident: „Medicii au salvat vieți și înainte de Covid-19 și vor mai salva și după. Aptitudinile lor le depășesc pe cele ale utilizării unui stetoscop (se descurcă și fără și se descurcă și cu mai multă aparatură). Ceea ce fac medicii pentru pacienți depășește ceea ce e consemnat în foaia de observație, inclusiv la nivel personal, uman”.
„Dar și medicina și medicii au limite. Dincolo de acestea, unii (nu toți, sunt de acord aici) l-au recunoscut pe Iisus Hristos, Medicul prin excelență”, adaugă ea.
„Medicii sunt mult mai mult decât «vindecători» de Covid-19. La fel cum și viața este mult mai mult decât a trece de această pandemie. La fel cum și oamenii sunt mai mult decât infectați sau neinfectați cu Covid-19. La fel cum și Adevărul este mult (infinit mai mult) decât ce e oferit ca adevăr în aceste zile”, subliniază tânărul cadru medical.
Alt medic, Adina Alberts, a cerut companiei să retragă imaginile din spațiul public.