„Directivele erau foarte clare. Să dispară de acolo. Cât mai repede. Au înconjurat cu panouri metalice înalte tot perimetrul. Iar noaptea au dat-o jos deținuții de la penitenciar și noi, activiștii de partid. Atunci, parcă o voce mi-a zis: ia o cărămidă acasă, să o ai amintire.”
Sfântul Nicolae este prietenul copilăriei noastre, iubit și așteptat cu nerăbdare de toți, indiferent de vârstă, educație sau stare socială. Deși nu a fost un la fel de mare teolog sau scriitor bisericesc precum Sfinții Vasile cel Mare sau Grigorie de Nazians, Nicolae arhiepiscopul Mirelor, trăitor la începutul secolului al IV-lea, este, poate, cel mai îndrăgit și cinstit sfânt al creștinătății. Ne dăm seama de acest lucru și din faptul că, imediat după moarte, în cinstea lui a fost ctitorită o biserică. Astăzi, în orașul turcesc Demre există una dintre cele mai vechi biserici creștine, ridicată pe mormântul sfântului. De la Mira până la Bari, din Orient până în Occident, peste tot găsim lăcașuri închinate Sfântului Nicolae.
Deși nu a ajuns niciodată în părțile noastre, poporul român a avut o mare evlavie față de acest sfânt. Chiar și marele voievod Mihai Viteazul purta, în luptele sale, mâna dreaptă a Sfântului Nicolae.
Prima biserică mitropolitană a Moldovei, cea de la Rădăuți, a fost închinată de către descălecătorul Bogdan I Sfântului Nicolae, acesta devenind, astfel, hram al întregii țări. Așa se explică faptul că la Iași existau, în secolul al XVIII-lea, zece biserici închinate Sfântului. Iașul era „orașul Sfântului Nicolae”. Dintre aceste biserici, doar câteva au mai ajuns până la noi, iar din cele care s-au pierdut în negura timpului, se mai zăresc doar două despre care mai găsim informații: „Sfântul Nicolae” din Iarmaroc și „Sfântul Nicolae cel sărac”.
Biserica din mahalaua Broștenilor
La începutul secolului al XVII-lea, undeva, în spatele Curții Domnești, de-a lungul râului Bahlui s-au aciuat săracii orașului. Principala lor ocupație era tăiatul stufului, folosit la acoperirea locuințelor. Pentru faptul că acest „cartier” era așezat pe teren mlăștinos, oamenii vremii i-au zis mahalaua Broștenilor. Primii domnitori fanarioți, Mavrocordații, au acordat atenție acestei părți a orașului, încercând sistematizarea cursului râului. Astfel, de la câteva case, zona a început să fie din ce în ce mai populată. Se transformase într-o adevărată mahala, care avea nevoile ei – economice, sanitare, dar și spirituale. La început, pentru vinderea stufului, apoi pentru alimentele necesare traiului, prin anul 1820, a fost înființat aici iarmarocul.
Lângă această piață a fost ridicată o biserică închinată Sfântului Nicolae. Hramul nu a fost dat întâmplător, căci Sfântul Nicolae era „părintele săracilor și mângâietorul amărâților”. Spre deosebire de celelalte biserici din Iași, aceasta nu a fost o ctitorie domnească sau boierească, ci una ridicată din contribuția locuitorilor mahalalei. De aceea, a fost cunoscută drept „biserica calicilor”, nume preluat mai târziu de Biserica Banu. Așa cum menționează cronicele, „a fost ridicată cu talgerul, adică prin contribuția cui s-a întâmplat, prin străduința ierului Thimothei”.
Poporul a consemnat și o poveste interesantă în legătură cu această biserică. Se spune că un celebru haiduc al vremii, Bujor, era fugărit de arnăuții fanarioților. El și-a găsit scăparea într-un bordei ce se afla pe locul viitoarei biserici. În semn de mulțumire către Dumnezeu, acesta a dat o parte din comoara sa preotului Timotei, pentru ridicarea sfântului așezământ.
Dărâmată și reconstruită după planuri italiene
La sfârșitul secolului al XVIII-lea, când majoritatea bisericilor din Țările Române au trecut în proprietatea obștilor de meseriași, biserica din iarmarocul Iașilor a fost „adoptată” de breasla ciubotarilor. De la aceștia, biserica a primit mai multe daruri: clopotul cel mare, donat în anul 1848, și policandrul din mijlocul naosului, ce avea inscripția anului 1853. Dar, după desființarea breslelor, biserica a rămas „orfană”. Ajunsă în paragină, „conducerea comunei Iași” a hotărât dărâmarea lăcașului de cult, fapt împlinit în anul 1897.
În luna martie a aceluiași an, primăria a pus fundația unei noi biserici, cu câțiva metri mai în față, aproape de strada Iarmarocului (astăzi, bulevardul Socola). Planurile noii construcții au fost aduse din Occident, de către arhitectul italian Iginio Vignalii. O înromânire a stilului renascentist italian, cu o înfățișare „frumoasă și interesantă”, așa cum o descriu contemporanii. Primăria a cheltuit 16.000 de lei pentru finalizarea Bisericii Sfântul Nicolae.
În ziua de 13 decembrie a anului 1898, la doar un an de la începerea ei, a primit veșmântul sfințirii, prin rugăciunile Sfântului Mitropolit al Moldovei, Iosif Naniescu. După anul 1900, biserica a devenit parohială, iar după un anumit timp, a fost filie a unei alte biserici care astăzi nu mai este, „Sfinții Voievozi” – Rufeni.
Mărturia unui om ce a participat la dărâmarea bisericii
Constantin Ilaș are astăzi 85 de ani. Merge duminică de duminică la biserică, a cântat chiar și în corul unui lăcaș din apropierea orașului. Dar nu a fost dintotdeauna credincios. „Aveam 36 de ani și eram printre primii din Iași cu carnet roșu (n.r. adică membru al Partidului Comunist Român). Am fost trimis în organizarea terenului pentru construcția unei mari fabrici de textile. Locul ales era lângă o fostă manufactură evreiască din Iarmaroc, lângă Biserica „Sfântul Neculai”. Directivele erau foarte clare. Să dispară de acolo. Cât mai repede. Au înconjurat cu panouri metalice înalte tot perimetrul. Iar noaptea au dat-o jos deținuții de la penitenciar și noi, activiștii de partid. Atunci, parcă o voce mi-a zis: ia o cărămidă acasă, să o ai amintire. Și am aruncat-o peste gard, în niște urzici, iar dimineață, când totul a fost gata, am trecut pe lângă gard și am băgat-o în sân. Nu credeam în Dumnezeu. Nu știu ce a fost cu mine atunci. Am și uitat de ea. La data de 8 septembrie 1964 a fost semnat actul de înființare a întreprinderii Țesătura Iași. Am lucrat acolo până în 1990, la secția Țesătorie cu Războaie Automate și la filatura de Fire Pieptănate. În 1990, la pensionare, a trebuit să eliberăm apartamentul de serviciu. Și, când am început mutările, sub un dulap am găsit cărămida învelită într-un ștergar. Am simțit ceva, ca un cutremur în mine. Tremuram și plângeam. Am simțit cum credința izvora în mine. Și l-am căutat pe Dumnezeu… Amu nu mai pot, dar am fost dascăl mulți ani după pensie… de la o cărămidă”.
Mărturia unui om care a participat fizic la dispariția Bisericii „Sfântul Nicolae” din Iarmaroc este făcută printre lacrimi. Înaltă, suplă, frumoasă precum o catedrală. În mărturie se strecoară și o bucurie. Omul simte mâna lui Dumnezeu în faptul că, peste drum de Țesătura, s-a plămădit o nouă biserică ce a preluat hramul istoric al Sfântului Nicolae.
În zilele noastre, după aproape 50 de ani de la demolarea bisericii, megastructura Țesătura este tăiată și vândută la fier vechi. Deja se plănuiește acolo construirea unui mare centru comercial. Poate ar fi cazul ca autoritățile locale să-și amintească faptul că acolo a fost un Altar al lui Dumnezeu. Măcar un mic semn, o cruce, o troiță, o candelă aprinsă, ar trebui să străjuiască în acel loc, pentru ca și nepoții noștri să știe despre Biserica Sfântul Nicolae din iarmarocul Broștenilor. (Documentar publicat în „Ziarul Lumina” din data de 6 decembrie 2013)