„Sfânta Cruce este lumină şi binecuvântare pentru viaţa creştină”

Biserica Ortodoxă se află, la 13 septembrie 2015, în Duminica dinaintea Înălţării Sfintei Cruci. În această Duminică, Biserica a rânduit să se citească la Sfânta Liturghie pericopa de la Sfântul Ioan Evanghelistul, capitolul 3, versetele 13-17: „Zis-a Domnul: Nimeni nu s-a suit la cer decât Cel ce S-a coborât din cer, Fiul Omului, Care este în cer. Şi, după cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să Se înalţe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică. Pentru că Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică. Fiindcă n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume ca să judece lumea, ci ca să se mântuiască prin El lumea”

În cuvântul rostit în Paraclisul istoric al Reşedinţei Patriarhale, ocrotit de Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, a explicat învăţăturile ce reies din Sfânta Evanghelie rostită astăzi la Sfânta Liturghie.

Preînchipuire a Crucii Mântuitorului Iisus Hristos

Preafericirea Sa a evidenţiat faptul că textul evanghelic face o legătură între şarpele care a fost înălţat de către Moise în pustie şi înălţarea pe Cruce a Mântuitorului Iisus Hristos.

„Se ştie că în timp ce poporul evreu traversa pustia, mulţi oameni mureau fiindcă erau atacaţi de şerpi veninoşi. Atunci Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să înalţe un şarpe de aramă şi oricine privea la şarpele de aramă, înălţat în pustie, se vindeca. Această vindecare miraculoasă a oamenilor care erau muşcaţi de şerpi era o preînchipuire a Crucii Mântuitorului Iisus Hristos”, a spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

Făcând referire la cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a arătat că atunci evreii au scăpat de o moarte temporală; acum credincioşii scapă de moartea veşnică, atunci şarpele de aramă înălţat în pustie vindeca muşcăturile şerpilor, pe când Iisus vindecă rănile făcute de diavolul.

Crucea este semn de mântuire şi de viaţă veşnică

În cuvântul său, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a arătat că prin jertfa Sa de pe cruce, Mântuitorul Iisus Hristos a transformat crucea din instrument de ocară şi de tortură în simbol al iubirii făcătoare de viaţă.

„În Antichitate, crucea era un instrument de tortură şi de ocară pentru răufăcători. Dar Mântuitorul Iisus Hristos, primind a fi răstignit pe cruce din iubire pentru oameni şi luând asupra Sa păcatele lumii, a transformat crucea din instrument de ocară şi de tortură în simbol al iubirii făcătoare de viaţă. Prin moartea Sa, Hristos Domnul a biruit păcatul şi moartea, iar prin Învierea Sa din morţi a arătat slava Crucii ca fiind slavă a iubirii Sale jertfelnice, sfinţitoare şi de viaţă făcătoare. De aceea, cântăm noi în fiecare Duminică: «Iată, a venit prin Cruce bucurie la toată lumea». Crucea este semn de mântuire şi de viaţă veşnică. Transformarea morţii lui Hristos cel Răstignit în biruinţă a vieţii veşnice înseamnă şi transformarea Crucii din instrument de tortură sau de ocară în semn de mântuire şi de viaţă veşnică”, a spus Preafericirea Sa.

Smerenia şi bunătatea lui Iisus cel Răstignit îi înfricoşează pe demonii mândri şi răi

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a mai afirmat că smerenia şi bunătatea Mântuitorului Iisus Hristos îi înfricoşează pe diavolii mândri şi răi.

Smerenia desăvârşită şi răbdarea îndelungă ale Mântuitorului Iisus Hristos, arătate pe Cruce, fac din Sfânta Cruce armă nebiruită şi semn de înfricoşare pentru demoni, întrucât aceştia nu se pot smeri. Smerenia şi bunătatea lui Iisus cel Răstignit îi înfricoşează pe demonii mândri şi răi. În acest sens, Sfântul Apostol Pavel, în Epistola către Coloseni, spune că Hristos Domnul a dezbrăcat (dezvăluit sau demascat) puterile diavoleşti şi le-a ţintuit pe Cruce. Aceasta înseamnă că demonii, care au îndemnat pe oamenii răi să Îl răstignească pe Hristos, au fost biruiţi prin smerenia şi răbdarea Mântuitorului Iisus Hristos, adică prin iubirea Sa milostivă, jertfelnică şi iertătoare”, a mai precizat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Sfânta Cruce este şi semnul iubirii Preasfintei Treimi pentru noi şi al credinţei noastre în Preasfânta Treime

„Sfânta Cruce este lumină şi binecuvântare pentru viaţa creştină”, a indicat Patriarhul României, evidenţiind faptul că noi vedem în semnul crucii semnul mântuirii.

Crucea este lumină şi binecuvântare pentru mântuire, deoarece este semnul credinţei noastre în Iisus Hristos, în iubirea smerită şi milostivă a lui Dumnezeu, iubire mai tare decât moartea. De aceea, noi vedem în semnul Crucii semnul mântuirii, înţeleasă ca unire a noastră cu Dumnezeu. Iar când spunem «Doamne, ajută-ne», «Doamne, mântuieşte-ne», «Doamne, miluieşte-ne», ne însemnăm cu Sfânta Cruce, deoarece ea este şi semnul iubirii Preasfintei Treimi pentru noi şi al credinţei noastre în Preasfânta Treime. Din acest motiv şi biserica, lăcaş de închinare, este construită în formă de corabie şi cruce, iar pe turla ei se află o cruce, care ne aminteşte permanent de iubirea jertfelnică a lui Hristos pentru noi, spre a ne trece de la viaţa pământească vremelnică la viaţa cerească veşnică. Crucea pe turla principală a Bisericii ne arată drumul nostru, drumul sau calea mântuirii. Mântuirea se dobândeşte prin unirea omului trecător, muritor cu Dumnezeu cel veşnic, netrecător, nemuritor”, a explicat Preafericirea Sa.

Să ne însemnăm adesea cu semnul Sfintei Cruci

Prezenţa iubirii jertfelnice a Mântuitorului Hristos în viaţa creştină, prin semnul sfintei cruci, ne îndreptăţeşte şi ne îndeamnă să cinstim cu multă evlavie Sfânta Cruce, a mai arătat Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române.

„Să ne însemnăm adesea cu semnul Sfintei Cruci, pentru ca iubirea milostivă a lui Dumnezeu să ne ocrotească, să ne dăruiască sănătate, să ne ferească de primejdii, de accidente, de rătăciri, să ne scape de întâmplarea cea rea şi să ne păzească de toţi vrăjmaşii văzuţi şi nevăzuţi. Cunoscând că prin Crucea iubirii milostive a lui Hristos vine bucuria Învierii, ne vom ruga mai mult în faţa Sfintei Cruci, vom merge mai des la biserica din parohie sau mănăstire, deoarece biserica este purtătoare a luminii şi harului Sfintei Cruci spre slava Preasfintei Treimi şi a noastră mântuire”, a mai spus Patriarhul României.

Biserica Ortodoxă cinsteşte luni, 14 septembrie 2015, sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci.

Foto: Ziarul Lumina

Comentarii Facebook


Știri recente