Rugăciunea și comuniunea sunt pilonii fundamentali ai Bisericii: PS Ioan Casian în Pastorala de Paști

În Pastorala de Paști din Anul omagial al Rugăciunii, Episcopul Canadei amintește că Biserica s-a născut din rugăciunea și comuniunea ucenicilor în urma întâlnirii cu Hristos cel Înviat. Ierarhul pune accentul și pe Taina Sf. Euharistii ca act de comuniune al omului cu Dumnezeu.

„Întâlnirea cu Hristos cel înviat constituie Biserica. În urma întâlnirii cu Hristos Sfinții Apostoli se întorc la Ierusalim și împreună cu Maica Domnului, cu celelalte femei și alți ucenici, alcătuiesc prima Biserică sau comunitate care se adună și se roagă în numele Lui”, scrie Preasfințitul Părinte Ioan Casian.

„Din primele momente ale constituirii Bisericii vedem că rugăciunea și comuniunea sunt elementele esențiale ale comunității creștine.”

Comuniunea cu Dumnezeu a credincioșilor nu se face doar prin rugăciune, ci și în mod palpabil, prin consumarea Trupului înviat, fără de moarte și fără de păcat, al Mântuitorului Iisus Hristos, subliniază ierarhul, oferind citate ample din opera Sf. Grigorie de Nyssa.

„Ceea ce ne vindecă pe noi de moarte și de stricăciune este trupul dătător de viață, nemuritor și nestricăcios al Domnului Hristos. Numai el a dobândit această calitate.”

„În rai nemurirea omului era asigurată de rămânerea în comuniunea cu Dumnezeu. După venirea lui Hristos, viața veșnică și îndreptarea depind de aceeași rămânere în comuniunea cu Dumnezeu prin Hristos. Omul nu putea să se vindece pe sine însuși de stricăciune și moarte fără primirea trupului Celui nemuritor adică Hristos prezent în Sfânta Euharistie”, adaugă Episcopul Canadei.

„Numai participând prin comuniune la el omul poate dobândi viața veșnică. Hristos înnoiește, restaurează și răscumpără viața noastră prin înviere. Sfânta Euharistie este Trupul și Sângele lui Hristos, adică noua umanitate. Ea este darul lui Dumnezeu pe care omul îl primește în cadrul Sfintei Liturghii.”

„Sfânta Euharistie devine medicamentul care ne vindecă de păcat și de moarte. Ea întărește comuniunea între credincioși și ne deschide viața către veșnicie”, continuă Preasfinția Sa.

„Scopul vieții noastre aici este restabilirea comuniunii cu Dumnezeu prin Sfânta Euharistie”, iar „Euharistia reprezintă viața veșnică trăită anticipat în Biserică. Prin Hristos prezent în ea avem premisele învierii de obște”, mai explică ierarhul.

În a doua parte a Pastoralei, Preasfințitul Părinte Ioan Casian vorbește despre rugăciune ca metodă de comuniune cu Dumnezeu, mai ales în anul 2022, proclamat de Patriarhia Română Anul Omagial al rugăciunii în viața Bisericii și a creștinului și Anul comemorativ al Sfinților isihaști Simeon Noul Teolog, Grigore Palama și Paisie de la Neamț.

„Este un an în care atenția noastră trebuie să se îndrepte în direcția sporirii rugăciunii. Ea înseamnă a vorbi sau a dialoga cu Dumnezeu în comuniune și în mod personal. Cele două feluri de rugăciune – personală și comunitară – sunt complementare. Ele se sprijină și se întăresc una pe alta”, scrie ierarhul.

„În primul rând, rugăciunea împreună ne face să stăruim «într-un cuget», întărind astfel unitatea Bisericii în calitate de comunitate după modelul primilor ucenici. În al doilea rând, rugăciunea personală ne arată calitatea ireductibilă și valoarea de neprețuit a persoanei umane. Este un fin echilibru pe care Biserica a încercat de-a lungul timpului să-l mențină între comunitate și persoană”, remarcă părintele episcop.

Episcopul Canadei își încheie pastorala cu urarea ca bucuria Învierii să se răspândească în viața fiecăruia spre înnoire și viață veșnică.

Foto credit: Arhiva Basilica.ro

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente