PS Paisie Sinaitul: Întreaga Biserică se află în stare de pocăință

La finalul slujbei Canonului Mare, Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul a vorbit marți seară la Catedrala Patriarhală despre starea de pocăință necesară în vederea mântuirii.

Vorbind despre Canonul Mare, Episcopul vicar patriarhal a explicat motivul pentru care Sfântul Ierarh Andrei Criteanul a ales să se exprime la persoana 1 singular.

„Autorul plânge şi se acuză pe sine la persoana I singular, cu o forță extraordinară”, a remarcat Preasfinția Sa.

Însă, acest discurs la persoana I singular al Sf. Andrei Criteanul, explică ierarhul, „nu este autobiografic. Canonul nu numeşte păcate ale autorului, ci categorii de păcate săvârşite de personaje ale Sfintei Scripturi, în faptă şi în gând”.

Preasfinția Sa, a explicat faptul că autorul „foloseşte persoana I singular, vocea sa, persoana sa, pentru a reprezenta o conştiinţă creştină îngrijorată, pentru a ne regăsi fiecare în parte în această cântare de pocăință”.

„Personajele, bărbați şi femei deopotrivă, nu sunt doar simple exemple istorice care ilustrează virtuți sau patimi, ci sunt tipuri, ori modele pentru fiecare penitent care caută atitudinea cea potrivită înaintea lui Dumnezeu în timpul perioadei de pocăință a Postului Mare”.

„Sfânta Scriptură este folosită de Sf. Andrei Criteanul ca o antologie, ca o galerie de personaje, de exemple pozitive și negative, transformând-o într-un text penitențial”.

„Rugăciunea Bisericii în această perioadă este, în primul rând, rugăciune de pocăinţă”, a explicat Episcopul vicar patriarhal.

„Uşile pocăinţei”, a explicat Părintele Episcop, sunt „uşile Împărăției lui Dumnezeu şi nimeni nu se poate mântui fără pocăinţă”. Din acest motiv, Sfinții Părinți din pustie „au fost în primul rând oameni ai pocăinţei. Ei au învățat Biserica întreagă adevărul că fără pocăinţă nu este mântuire”.

Pocăința, reînnoirea Botezului

„Pocăinţa este reînnoirea Botezului”, a explicat Preasfinția Sa, „în Crezul Bisericii, care este mărturisirea noastră de credință, noi afirmăm: «Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor». Este singura referință directă, limpede, la una din cele șapte Sfinte Taine, cuprinsă în Crez”.

„Dar dacă după Botez am mai greșit, şi greșim adeseori cu cuvântul, cu lucrul şi cu gândul, atunci avem nevoie de reînnoirea Botezului, care nu se mai repetă niciodată. Este un păcat foarte mare a repeta Botezul!”, a spus Episcopul vicar patriarhal.

„Dar botezul pocăinței, al lacrimilor pocăinţei, acesta se repetă! Iar acesta îl înnoiește pe celălalt, în sensul că îl actualizează, arată puterea Botezului de atunci, lucrătoare acum”.

„Harurile pe care le-am primit la Botez devin lucrătoare atunci când ne pocăim. Lacrimile pocăinţei sunt prelungirea apei botezului într-un sens duhovnicesc”.

De aceea, continuă ierarhul, „Biserica ne cheamă mai des în timpul Postului la Taina Pocăinței sau a Spovedaniei care ne ajută să îndreptăm pașii greșiți, să reînnoim mereu primul Botez, să păstrăm curată haina albă a demnității noastre creștine!”.

„Să ne rugăm Mântuitorului Iisus Hristos să ne dăruiască puterea de a uni pocăinţa cu rugăciunea, postul cu milostenia şi iubirea faţă de Dumnezeu şi de semeni, spre a dobândi ajutor sfânt în acest urcuș duhovnicesc spre Înviere cu nădejdea dobândirii mântuirii”, a adăugat la final Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.

Foto credit: Ziarul Lumina / Luigi Ivanciu

Comentarii Facebook


Știri recente