„Credința este deci o vedere dincolo de vederea trupească!”, a subliniat Episcopul vicar patriarhal Paisie Sinaitul în predica rostită duminică la Biserica „Nașterea Domnului” din cartierul Solar din Capitală.
Preasfințitul Părinte Paisie a explicat Evanghelia citită la Sfânta Liturghie, evidențiind mărturisirea de credință a Sfântului Apostol Toma.
Când Sfântul Apostol Toma s-a încredințat de învierea Mântuitorului Iisus Hristos a exclamat: „Domnul meu si Dumnezeul Meu!”
„Înțelegem așadar că Toma nu doar a crezut atunci în Hristos Cel Înviat, dar a mărturisit și dumnezeirea Acestuia; deși vedea un trup omenesc, limitat, apostolul a mărturisit pe Dumnezeu cel necuprins”.
„Această întâlnire cu Hristos-Domnul Înviat a declanșat o stare de credință care a transformat pe Toma dintr-un om cu o credință șovăitoare, nedeplină, într-un mărturisitor nu doar al Învierii Domnului, ci și al dumnezeirii Lui”, a evidențiat Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.
Dincolo de vederea trupească
Episcopul vicar patriarhal a vorbit despre rostul Evangheliilor, anume „acela de a ne cultiva și de a ne întări credința. Iar rodul credinței noastre va fi dobândirea învierii și a vieții veșnice”.
„Credința nu este un fenomen intelectual sau o simplă convingere; credința este o relație, o legătură vie, o comuniune vie a omului cu Dumnezeu, legătură care-l ajută pe om să vadă și să înțeleagă lucruri nevăzute cu ochiul liber, care nu țin doar de rațiunea omenească”.
Deoarece credința este o „vedere dincolo de vederea trupească, din acest motiv Mântuitorul Hristos spune în Evanghelia de astăzi lui Toma: Pentru că M-ai văzut ai crezut. Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut!”.
„Prin aceste cuvinte înțelegem că sunt fericiţi cei care primesc, acceptă și cultivă darul credinței, ca vedere duhovnicească ce trece dincolo de ochii trupești, de logica și rațiunea omenească, limitată”, a spus ierarhul.
Ziua Domnului
Preasfințitul Părinte Paisie a arătat în predica sa de ce duminica, prima zi a săptămânii, este considerată Ziua Domnului.
„În Evanghelia de astăzi am văzut că Domnul Hristos Cel Înviat S-a arătat Apostolilor Săi în ziua cea dintâi a săptămânii, duminică, în ziua Învierii, iar după opt zile, adică o săptămână mai târziu, tot duminică, în ziua Învierii, S-a arătat din nou ucenicilor și lui Toma”.
Sfinții Evangheliști nu prezintă exact zilele în care s-au întâmplat evenimentele relatate de ei, cu câteva excepții: „Și anume, au consemnat adesea că multe dintre minunile de vindecare pe care le-a săvârșit Hristos Domnul, din iubire față de oameni, au avut loc în zi de sabat (sâmbăta), considerată zi sfântă de odihnă la evrei conform celor Zece Porunci”.
„După Învierea Sa din morți, nu mai auzim vorbindu-se de sabat. În schimb, începem să auzim despre prima zi a săptămânii, care este duminica”.
Învierea a avut loc duminica, la fel ca întâlnirea cu femeile mironosițe și cu cei doi ucenici care mergeau spre Emaus. De asemenea, Mântuitorul s-a arătat apostolilor în zile de duminică, prima dată când Toma nu era cu ei, apoi când Toma s-a încredințat de înviere.
„Observăm astfel că relatările evangheliștilor despre arătările Domnului Hristos Înviat, înaintea ucenicilor Săi, au avut loc nu în altă zi din săptămână, ci doar duminica”, a spus Preasfinția Sa.
„Faptul consemnat de toți cei patru evangheliști, că Hristos a înviat în prima zi din săptămână, duminica, a determinat pe Apostoli, și ulterior pe toți ucenicii Domnului, să celebreze în mod special această zi drept Ziua Domnului, ziua în care Domnul înviat și ziua în care Domnul Se arată ucenicilor Săi adunați în rugăciune, pentru a împărtăși cu ei cuvântul vieţii şi a frânge cu ei pâinea, adică Sf. Euharistie”.
Episcopul vicar patriarhal a concluzionat că „duminica a devenit Ziua Domnului (Apocalipsa 1, 10), prima zi a săptămânii creștine. Ea și-a luat numele de la Învierea Domnului și este sărbătorită de toți creștinii ca zi de odihnă și de închinare. Această zi marchează începutul creației și este începutul noii creații în Hristos”.
Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul a sfințit duminică biserica Parohiei „Nașterea Domnului” din cartierul Solar din București.
Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu