PS Paisie Sinaitul: Cu cât vom ajunge mai aproape de Hristos în Biserică, cu atât mai mult ne vom apropia și de Mama Lui

„Cu cât vom ajunge mai aproape de Hristos în Biserică, cu atât mai mult ne vom apropia și de Mama Lui”, a spus PS Paisie Sinaitul marți la Catedrala Patriarhală.

Preasfinția Sa a subliniat că aparenta lipsă a detaliilor referitoare la viaţa Maicii Domnului în scrierile nou-testamentare, care au în centru persoana Mântuitorului Iisus Hristos, arată discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei Maria.

„În schimb, imnologia ortodoxă privitoare la Maica Domnului este de o bogăţie copleșitoare”, a spus Episcopul vicar patriarhal Paisie Sinaitul explicând că „această bogăţie o arată şi o laudă pe Fecioara Maria totdeauna în legătura ei cu Hristos, o preamăresc în primul rând ca ‹Născătoare de Dumnezeu›, ca ‹Theotokos›”.

Preasfințitul Părinte Paisie a detaliat că Biserica Ortodoxă găseşte satisfăcătoare formula hristologică a Sinodului al III-lea Ecumenic de la Efes (431) care proclamă pe Maria ca fiind Maica lui Dumnezeu, Născătoare de Dumnezeu (Theotokos) şi nu a mai simţit ulterior nevoia să elaboreze dogme în această privință.

„Așa cum spune Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, o ‹mariologie ortodoxă› nu există în înțelesul strict al cuvântului, mariologia nu este un capitol aparte al dogmaticii ortodoxe, ci ea este totdeauna un aspect special al hristologiei, adică al învățăturii despre Hristos. Taina Mariei este întotdeauna văzută în legătură cu taina Întrupării Fiului lui Dumnezeu lucrată de Duhul Sfânt”, a explicat PS Paisie.

Maria și-a ales partea cea bună

PS Paisie Sinaitul a vorbit apoi dexpre textul evanghelic al zilei, cel referitor la vizita Mântuitorului în casa surorilor Marta și Maria (Luca 10:38-42).

„Maria şi-a ales partea cea bună, şi anume hrana sau viața duhovnicească a sufletului, care vine din legătura vie a omului cu Dumnezeu. Această viaţă spirituală este singurul lucru care trebuieşte, este unicul necesar, este partea cea bună aleasă de Maria”, a spus ierarhul.

„Omul contemporan este în general un rob al dorințelor și al acumulării de bunuri. Aproape nu există limită la numărul de lucruri pe care să ni le dorim. Tot ce vedem la alții, în reclame TV sau pe internet, am vrea să acumulăm. Iar copii sau tinerii noştri în general consideră că fericirea nu poate fi niciodată deplină dacă nu posedăm ultimul model din orice lucru: telefon, îmbrăcăminte, mașină. De multe ne îngrijim şi pentru multe ne silim”.

„Problema cu adunarea atâtor lucruri este că nu le mai poți controla tu pe ele, ci te controlează ele pe tine”.

„Sunt oameni care cheltuiesc adevărate averi doar pentru a şi petrece timpul liber, doar pentru a se distra sau relaxa, doar pentru a evada din cotidian așa cum spune majoritatea. Societatea contemporană cunoaște unul din cele mai avansate nivele de trai din istorie în ceea ce privește confortul, şi totuși, tot ceea ce ne dorim este să evadăm. De multe ne îngrijim şi pentru multe ne silim! Iar toate acestea nu ne aduc nici liniștea, nici pacea, nici satisfacția pe care o dorim, decât pe moment!”.

„Ce spune Hristos în fața acestei situații? Ceea ce spune El Martei în Evanghelia de astăzi este concludent! De multe te îngrijești şi pentru multe te silești. Un singur lucru, însă, trebuie! Așadar, Hristos ne cheamă la simplitate în viață, la renunțarea la ceea ce ne distrage atenția, pentru a ne putea astfel concentra asupra acelui lucru, singur, care este important”.

PS Paisie a evidențiat că acesta este și scopul monahilor care se retrag în mănăstire „pentru a trăi mai profund, pentru a vedea lucrurile esențiale ale vieții, pentru a nu ajunge în fața morții nepregătit, de fapt, pentru a rămâne într-o legătură vie cu Hristos”.

„Secretul simplității este să Îl avem pe Hristos ca sens al vieţii”, a conchis Preasfințitul Părinte Paisie.

Foto: ©Arhiva Basilica.ro / Mircea Florescu

Comentarii Facebook


Știri recente