Pr. Gheorghe Holbea: În momentul în care omul îşi revine în sine, simte că nu este singur / Avem unde să ne întoarcem

Preotul Gheorghe Holbea a vorbit duminică la biserica „Precupeţii Noi” din Capitală despre ce presupune venirea în sine menţionată în Pilda Întoarcerii fiului risipitor.

Clericul, care este şi conferenţiar la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, a afirmat că Parabola Fiului risipitor este una dintre cele mai profunde şi mai frumoase parabole rostite de Mântuitorul Iisus Hristos şi a explicat de ce.

„Parabola aceasta ne aminteşte că avem unde să ne întoarcem, că de fiecare dată când ne simţim înstrăinaţi sau viaţa noastră pare că nu are niciun orizont, când suntem încercaţi chiar de deznădejde, atunci trebuie să ne amintim că avem unde să ne întoarcem: la sânul Tatălui. A avea un Tată ceresc este cea mai profundă revelaţie pe care omul poate să o guste în această viaţă”.

„Potrivit exegezei Sfinţilor Părinţi la această parabolă, în momentul în care tatăl încredinţează averea fiului său, îi încredinţează ceva din fiinţa sa pe calea lucrării sale. Cum ar spune Sfântul Grigorie Palama, pe calea energiilor dumnezeieşti necreate îi încredinţează ceva din fiinţa sa”.

„În textul evanghelic se foloseşte cuvântul grecesc ousia care înseamnă fiinţă. Prin această lucrare a fiinţei sale în inima fiului risipitor, tatăl ajunge să-l privegheze, aşa cum Dumnezeu Tatăl ne priveghează pe fiecare dintre noi”.

„Această priveghere, aşa cum ne învaţă şi Părintele Dumitru Stăniloae, înseamnă grija specială pe care Dumnezeu în calitatea Sa de Părinte Absolut, Tată ceresc, o are faţă de fiecare dintre noi. Acesta este cel mai profund simţământ pe care trebuie să-l cerem de la Dumnezeu. Această părinţime a lui Dumnezeu coboară în noi prin Însuşi Fiul Său, Iisus Hristos”.

Părintele Holbea a mai subliniat că cea mai profundă revelaţie pe care o are fiul risipitor este revenirea în sine. Iar „în momentul în care omul îşi revine în sine, simte că nu este singur”.

„Întâlnirea dintre fiul risipitor şi tatăl său nu are loc doar atunci când ajunge să se îmbrăţişeze, ci mai întâi în momentul în care spune venindu-şi în sine, când are loc întâlnirea paternităţii dumnezeieşti şi a filiaţiei omeneşti”, a precizat clericul bucureştean.

Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

Urmăreşte-ne pe Twitter: @agentiabasilica

Comentarii Facebook


Știri recente