Pomenirea intrării în biserică a Maicii Domnului ne cheamă la sfințirea vieții, spune Patriarhul Daniel

„Aceste două sărbători din Postul Crăciunului, Intrarea în biserică a Maicii Domnului, care ne cheamă la sfințirea vieții, și sărbătoarea Sfântului Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei, care ne îndeamnă la milostenie, sunt luminile călăuzitoare ale Postului Crăciunului”, a spus Patriarhul Daniel marți, de sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în biserică.

Această sărbătoare a fost instituită la începutul Postului Crăciunului, „pentru a ne arăta că, așa cum Maica Domnului s-a pregătit pentru a deveni sălaș al lui Dumnezeu Cuvântul cel veșnic, al Domnului Iisus Hristos – prin întruparea Sa ca Om, tot așa și noi trebuie să ne pregătim pentru a primi pe Hristos în peștera sufletului nostru – ca să se nască duhovnicește la sărbătoarea mare a Nașterii Domnului”.

Semnificația spirituală a sărbătorii este chemarea ca și noi să „devenim templu, biserică sfințită a lui Hristos, după cum Maica Domnului a devenit Biserică a lui Hristos, adică lăcaș sfânt, curat al zămislirii Lui și al nașterii Lui”, a mai spus Părintele Patriarh Daniel.

„Tempul din Ierusalim era o pre-închipuire, sau prefigurare, a Întrupării Domnului, a tainei mari a lui Hristos”, a explicat Preafericirea Sa, amintind cuvintele Mântuitorului Iisus Hristos: „Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi rezidi”.

„Pe de altă parte, Templul din Ierusalim era și o prefigurare a bisericii ca lăcaș de cult, ca lăcaș de închinare”, a mai precizat Patriarhul României, amintind că „prima rugăciune la sfințirea unei biserici ortodoxe noi este rugăciunea lui Solomon de la sfințirea templului din Ierusalim”.

„Maica Domnului intră în templu, sau în Biserica Vechiului Testament, pentru că ea însăși va deveni biserică sfințită și rai cuvântător, după cum o numesc cântările liturgice ortodoxe”, a explicat Patriarhul Daniel.

Maica Domnului, Chivot al Întrupării Fiului lui Dumnezeu

Tradiția orală a Bisericii ne-a transmis că, la intrarea în templu, Maica Domnului a fost dusă și în Sfânta Sfintelor, unde de obicei intra doar arhiereul și numai o dată pe an, după jertfa de curățire.

Întâmplarea are un simbolism important, a explicat Preafericirea Sa: „În Sfânta Sfintelor nu mai era Chivotul Legii. După robia babiloniană, care a avut loc între anii 597 și 538 înainte de Hristos, Chivotul Legii, care conținea Tablele Legii, toiagului lui Aaron și mana din pustie, a fost luată de asiro-babilonieni”.

„Atunci ea, care va deveni chivotul Întrupării Fiului cel veșnic al lui Dumnezeu, a fost dusă acolo profetic, prin inspirația Duhului Sfânt, și se spune că a fost hrănită cu daruri duhovnicești, cerești, de către Arhanghelul Gavriil.”

„Această sărbătoare ne arată că Maica Domnului s-a pregătit 12 ani duhovnicește și din punct de vedere al muncii, al activității: foarte multă rugăciune și foarte multă ascultare și citire a cuvântului lui Dumnezeu. Ea, mai întâi prin văz și prin auz, a interiorizat cuvântul lui Dumnezeu din Scripturi și din rugăciunile Templului din Ierusalim”, a subliniat Preafericirea Sa.

„Ca apoi, mai târziu, Cuvântul lui Dumnezeu cel veșnic viu să se zămislească, prin lucrarea Duhului Sfânt, din trupul ei. Deci mai întâi ea a interiorizat cuvântul Scripturii și apoi a primit în ea pe Dumnezeu Cuvântul cel veșnic, Fiul cel veșnic al lui Dumnezeu.”

„Maica Domnului, prin această sărbătoare, ne cheamă și pe noi să citim mai mult Sfânta Scriptură, să ne spovedim mai des, să ne împărtășim mai des cu Trupul și Sângele Domnului și să facem milostenie”, a mai spus Părintele Patriarh Daniel.

Model de sfințenie și pentru femei, și pentru bărbați

„O sărbătoare următoare, în 6 decembrie, a Sfântului Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei, ne îndeamnă și mai mult ca, în această perioadă de pregătire pentru a primi pe Hristos Domnul în sufletele noastre, să facem milostenie. Milostenia înseamnă iubirea arătată în faptă față de cei ce au nevoie de ajutorul nostru.”

„Maica Domnului este ocrotitoare al tuturor fecioarelor și maicilor din mănăstiri, dar și a mamelor care nasc și cresc copiii în credință. De asemenea, Maica Domnului este și model de viață creștină pentru toți bărbații și pentru toți creștinii care ascultă cuvântul lui Dumnezeu”, a adăugat Patriarhul României.

„Ea este, pentru toată Biserica, model de rugăciune, de sfințenie și, în același timp, este ajutor oferit celor care Îl caută pe Dumnezeu și se apropie de El cu smerenie și cu multă dragoste.”


Părintele Patriarh Daniel a participat marți la Sfânta Liturghie oficiată la Paraclisul Istoric „Sf. M. Mc. Gheorghe” al Reședinței Patriarhale.

Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Mircea Florescu

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente