Patriarhul Ecumenic: Reformele continue, răsturnările și blocajele din domeniul educației reflectă criza societății mondiale

În omilia rostită miercuri la Fanar cu ocazia sărbătorii Sfinților Trei Ierarhi considerați ocrotitorii educației, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a atras atenția că „reformele continue, răsturnările și blocajele din domeniul pedagogiei și educației reflectă criza societății mondiale”.

„Educația pare să fie neinteresată de dezvoltarea naturii spirituale a omului și îl întoarce unilateral către nevoile individuale, către sine, către realizarea sinelui și prosperitate, iar nu către binele comun, îl conduce către cele temporale și efemere, iar nu către cele importante și esențiale, îl duce la invocarea continuă a drepturilor, iar nu către echitate, etică și slujire”.

Acesta este adesea obiectivul multor reforme în domeniul educației, „ale căror susținători, din nefericire, nu sunt conștienți că așa-numitul rol pragmatic al educației nu poate avea succes dacă funcția sa umanistă, culturală, eliberatoare și umanitară este marginalizată”, a adăugat Sanctitatea Sa Bartolomeu în predica din catedrala Sfântul Gheorghe din Constantinopol.

Patriarhul Ecumenic a evidențiat nevoia unei „culturi a libertății și responsabilității” în contextul diminuării moralei la nivelul societății și al dominării utilitarismului.

„De la înțelepciunea elenă, pe care Sfinții Trei Ierarhi au studiat-o și înțeles-o în profunzime, vine perspectiva educației ca o călătorie a sufletului către ceea ce este bun”, a spus patriarhul făcând referire la „Republica” lui Platon.

Adevărata educație promovată de cultura elenă este întotdeauna îndreptată către adevăr, „buna-stare”, care, după cum a explicat Patriarhul Bartolomeu, „nu are nicio legătură cu bogăția și materialismul, ci se identifică cu trăirea după rațiune și virtute”.

Sanctitatea Sa a caracterizat tezaurul spiritual moștenit de la Sfinții Trei Ierarhi Vasile, Grigorie și Ioan ca „o cultură a persoanei”.

„O cultură centrată pe persoană este o rezistență la orice formă de obiectivizare a persoanei umane, fie în numele progresului științific sau tehnologic, ori în numele dezvoltării economice, dar și în virtutea individualismului, colectivismului religios și cosmic și a altor fundamentalisme”.

„Cultura persoanei este educație în libertate și responsabilitate, având școala ca loc în care sunt transmise valorile înalte, etosul dascălului și ascetismul uceniciei”, a adăugat patriarhul miercuri, 30 ianuarie 2019.

El a vorbit despre dascăli ca „facilitatori ai învățării”, mai mult decât ca instructori, iar „ucenicul este mai mult decât o persoană instruită care este interesată de ceea ce este important și util din punctul personal de vedere”.

Patriarhul Bartolomeu a vorbit cu îngrijorare despre transformarea termenilor „școală”, „profesor” și „elev” în categorii economice.

„Nicio soluție constructivă nu poate fi oferită domeniului educației doar pe baza criteriilor economice și organizaționale”, a spus Patriarhul Constantinopolului indicând mai apoi „principiile de bază, criteriile teologice și valorile fundamentale” care pot ajuta la „identificarea soluțiilor și direcțiilor de ieșire din criză”.

Patriarhul Ecumenic a încurajat raportarea la Sfinții Părinți ai Bisericii, al căror duh reprezintă astăzi „o protecție împotriva culturii egocentrice, consumeriste, tehnocratice și orientate spre economie”.

Foto credit: Nikos Manghinas / PE

Comentarii Facebook


Știri recente