„Înălțarea Sfintei Cruci înseamnă înălțarea omului în iubirea Preasfintei Treimi”, a spus Patriarhul Daniel sâmbătă.
„Crucea lui Hristos arată iubirea Lui smerită și ascultătoare față de Dumnezeu până la moarte. Și în același timp moartea Lui pe cruce ne arată iubirea Lui milostivă față de oameni. Pentru că Iisus nu a murit pe cruce nici blestemând, nici pedepsind, nici vorbind de rău pe cei care L-au răstignit, ci spunând: Părinte, iartă-le lor, că nu știu ce fac.”
„Deci față de Dumnezeu El este ascultător smerit până la moarte. Și față de cei care L-au răstignit, față de vrăjmași, față de cei care erau ostili Lui, care L-au respins, L-au refuzat și L-au osândit la moarte, El Se arată milostiv și iertător”, a explicat Preafericirea Sa.
O altă putere decât violența
„Sfânta Cruce ne arată o altă putere decât puterea violenței, o altă manifestare decât ura. Hristos cel răstignit pe Cruce nu răspunde la ură cu ură și la violență cu violență și la aroganță și mândrie cu aroganță și mândrie. De aceea, Sfântul Apostol Pavel, în Epistola către Coloseni, spune că Iisus Hristos a răstignit, a țintuit pe Cruce puterile diavolești.”
„Iar Sfântul Maxim Mărturisitorul spune că, văzând diavolul că nu Îl poate ispiti cu ispitele plăcerilor, în Pustia Carantaniei, timp de 40 de zile, a încercat să Îl ispitească prin ispita durerii, sau a suferinței”, a continuat Patriarhul României.
„Dar Iisus a preferat să sufere, dar să rămână ascultător până la moarte față de Dumnezeu, decât să se supună diavolului. De aceea, prin smerenia și ascultarea Sa smerită până la moarte, a biruit puterile diavolești, care nu sunt smerite, ci neascultătoare, mândre și arogante. Aici Sfântul Maxim spune că Iisus a biruit puterile diavolești și îl bătea pe diavolul ascuns în cei care strigau: Răstignește-l! Răstignește-l!”
În însăși taina Crucii este ascunsă puterea Învierii
„Prin iubirea Lui smerită față de Dumnezeu, cu ascultare până la moarte, și prin răbdarea Lui în tăcere și smerenie, El a biruit puterile diavolești arogante, mândre și neascultătoare de Dumnezeu. Taina aceasta a Crucii lui Hristos ne arată că în iubirea smerită, în ascultarea până la moarte a lui Hristos se afla ascunsă deja puterea Învierii Lui”, a explicat Părintele Patriarh Daniel.
„Pentru că iubirea lu Hristos este biruință asupra păcatului neascultării, asupra iadului, care este izolare și însingurare, prin faptul că El aduce în iad comuniunea, lumina unirii Dumnezeirii cu umanitatea Sa și a umanității Sale cu Dumnezeirea, biruind întunericul și singurătatea iadului.”
„De aceea, în însăși taina Crucii este ascunsă puterea Învierii. Iar învierea lui Hristos arată slava Sfintei Cruci. Deci crucea ascunde în ea lumina învierii, iar lumina învierii confirmă puterea Sfintei Cruci. De aceea, noi cântăm atunci când serbăm pomenirea Sfintei Cruci: Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, și Sfântă învierea Ta o lăudăm și o mărim”, a continuat Preafericirea Sa.
„Crucea este deodată simbolul iubirii și ascultării smerite a lui Hristos și a morții Lui de bunăvoie, dar și semnul biruinței prin înviere, al biruinței asupra păcatului neascultării, asupra iadului, asupra diavolului, asupra morții.”
„Deci logica crucii nu este logica omenească a umanității căzute, ci a umanității smerite, sfințite și înălțate în iubirea Preasfintei Treimi.”
Părintele Patriarh Daniel a participat sâmbătă la Sfânta Liturghie oficiată în Paraclisul istoric „Sf. M. Mc. Gheorghe” al Reședinței Patriarhale.
Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Mircea Florescu