Patriarhul Daniel a participat duminică la Sfânta Liturghie în Paraclisul „Sf. M. Mc. Gheorghe” din Reședința Patriarhală. Preafericirea Sa a notat prin ce este diferită minunea vindecării celor zece leproși de alte minuni ale Mântuitorului și a explicat de ce i-a trimis Hristos la preoți pe bolnavi.
„Din Evanghelia de astăzi este semnificativ faptul că Iisus nu le spune leproșilor: Vindecați-vă! sau Fiți vindecați! nici nu-i întreabă: Aveți credință? El nu le cere să mărturisească în public credința lor nici nu le spune Fiți curați de lepră! – cum a zis altădată unui alt lepros (Luca 5:12-14), ci doar îi trimite pe cei zece leproși să împlinească o poruncă a Legii Vechi, obligatorie pentru toți cei care erau bolnavi de lepră”, a spus Părintele Patriarh.
De ce i-a trimis Hristos pe leproși la preoți
„De ce a procedat Iisus în acest mod neobișnuit? Domnul Iisus Hristos a arătat în acest mod atât smerenia Sa, împlinind legea lui Moise, cât și respectul Său pentru libertatea oamenilor de a fi sau de a nu fi recunoscători față de Dumnezeu și față de semenii lor care îi ajută în situații dificile. A vrut să-i vadă cum se manifestă ei în libertatea lor, de aceea nu i-a vindecat prin cuvânt și i-a trimis la preoți”.
„Domnul Iisus putea să-i vindece imediat dar i-a trimis la preoți ca aceștia – care nu-L iubeau pe Iisus – să recunoască vindecarea leproșilor și să-i integreze în comunitate după cum cerea Legea lui Moise”.
Dar atât de mare a fost graba lor de a se integra printre cei sănătoși, încât au uitat să slăvească pe Dumnezeu și să mulțumească lui Iisus cel ce, de fapt, i-a vindecat pe cale. Numai unul s-a întors să mulțumească, iar acesta nu era evreu ci samarinean, un om considerat de evrei ca fiind inferior, a precizat Patriarhul Daniel.
Preafericirea Sa a explicat de ce Domnul Iisus aștepta ca și ceilalți nouă să arate recunoștință.
„Domnul Iisus Hristos nu avea nevoie de recunoștința, nici de lauda lor deoarece el a săvârșit minunea din iubire milostivă și smerită pentru cei bolnavi. Totuși, prin întrebarea Sa ca un reproș adresat celor nerecunoscători, Iisus ne învață că omul nerecunoscător se află într-o stare spirituală nefirească, nesănătoasă și nedemnă”.

Recunoștința este starea de sănătate a sufletului
„Recunoștința trebuie să fie sentimentul cel mai firesc al omului aflat în fața binefacerii”, a spus Patriarhul Daniel.
„Samarineanul avea în comun cu ceilalți nouă suferința vindecării, dar se deosebea de ei prin virtutea recunoștinței. Întrebarea Domnului Iisus Hristos Dar cei nouă unde sunt? a rămas fără răspuns. Cei nouă, când au dat de bine au uitat de Dumnezeu. Așa se întâmplă foarte adesea și astăzi”, a semnalat Patriarhul României.
„Numai când trecem prin necazuri, prin boli sau ispite atunci cerem în mod stăruitor ajutorul lui Dumnezeu dar îndată ce am scăpat de suferință, de sărăcie, de necaz uităm de Dumnezeu”.
„Omul credincios, demn și drept mulțumește permanent lui Dumnezeu pentru că trăiește în creația Lui și o folosește: aerul, apa, pământul, căldura soarelui și toate realitățile create de Dumnezeu pentru a susține viața umană. Iar oamenilor care îl ajută, omul drept și demn sau deplin uman le mulțumește pentru că recunoștința este starea de sănătate a sufletului și lumina vieții în comuniune și în comunitate”.
„De aceea, în fiecare duminică sărbătoare de peste an, iar în mănăstiri chiar în fiecare zi din săptămână, Biserica aduce mulțumire sau recunoștință lui Dumnezeu prin slujba Sfintei Euharistii sau a Sfintei Liturghii euharistice”, a spus Părintele Patriarh amintind că în limba greacă euharistie înseamnă mulțumire.
Samarineanul recunoscător devine un dascăl sau învățător al Bisericii prin fapta sa, a spus Patriarhul.
„De fapt, o mulțime de oameni bolnavi care au fost vindecați prin milostivirea lui Hristos și o mulțime de oameni păcătoși care au fost iertați de El devin dascăli sau învățători ai noștri”.
„Recunoștința este iubire smerită ca răspuns la iubirea milostivă sau darnică. Prin mulțumire sau recunoștință, omul crește duhovnicește în relație cu Dumnezeu și cu semenii”, a explicat Preafericirea Sa.
„Evanghelia Duminicii a 29-a după Rusalii ne arată că nouă leproși s-au vindecat de lepra trupului, dar nu s-au vindecat și de lepra sufletului care, aici, este păcatul nerecunoștinței sau al uitării binefăcătorului”, a mai spus Patriarhul României.
Să mulțumim tuturor!
„În această duminică a Evangheliei vindecării celor 10 leproși suntem chemați să arătăm recunoștință, să aducem rugăciuni de mulțumire Preasfintei Treimi pentru dar vieții noastre, pentru sănătate și pentru tot ajutorul primit în viață. Totodată, Evanghelia de astăzi ne cheamă să mulțumim părinților după trup care ne-au născut și crescut, educatorilor, învățătorilor, profesorilor și duhovnicilor care ne-au format intelectual și duhovnicește, precum și tuturor celor care ne-au ajutat în vreme de boală, de necaz sau de nevoie. Așadar, să mulțumim tuturor celor care prin cuvânt și faptă ne transmit binecuvântarea și iubirea lui Dumnezeu”, a îndemnat la final Părintele Patriarh.