Patriarhul României a afirmat că Pilda Bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr este cea mai importantă dintre pericopele evangheliilor și a fost citită în această duminică pentru a ne pregăti deja de Postul Crăciunului.
„Bogatul nemilostiv pierde mântuirea”, este concluzia pildei plină de înțelesuri duhovnicești.
„Peste două săptămâni începe perioada Postului Nașterii Domnului și această Evanghelie vrea să ne spună cât de importantă este milostenia”, a semnalat Părintele Patriarh duminică, 01 noiembrie, în Paraclisul „Sf. Gheorghe” din Reședința Patriarhală.
În Evanghelie se prezintă două feluri de a viețui – unul în veselie, bogăție, ospețe și altul în sărăcie, boală, singurătate.
„Contrastul acesta ne arată că Dumnezeu respectă libertatea omului, modul în care el își organizează viața. Nimeni nu este obligat să facă binele”.
Cele mai multe detalii despre viața de dincolo
Dar Evanghelia aceasta ne arată mai mult decât două feluri de viețuire.
„Este cea mai importantă dintre pericopele evanghelice în privința adevărurilor pe care le descoperă privind legătura dintre viața omului trăită pe pământ și viața sufletului omului care se desparte de trup prin moartea fizică”, a spus Patriarhul Daniel.
„Este Evanghelia în care Mântuitorul ne dă cele mai multe detalii despre viața sufletului de dincolo de mormânt”, a explicat Patriarhul, continuând cu prezentarea acestor particularități:
„În primul rând, Evanghelia ne arată că sufletul omului după ce se desparte ajunge fie în comuniunea și bucuria drepților care au împlinit în viața lor voia lui Dumnezeu pe pământ, fie în izolarea și nefericita existență a celor din iad care nu se bucură nici de comuniunea cu Dumnezeu nici întreolaltă”.
„În al doilea rând, vedem că sufletul omului după despărțirea sa de trup se află într-o stare conștientă, nu într-o stare de adormire, de amorțire. Sufletul omului după moarte are conștiința luminată și-și amintește toate faptele pe care le-a săvârșit în timpul vieții pământești”.
„În al treilea rând, Evanghelia ne arată că sufletul omului după despărțirea de trup este capabil să distingă stare spirituală proprie în care se află și starea în care se află alții care au trecut din această viață pământească la cele veșnice”.
Raiul, sau iadul, începe în sufletul omului din această viață
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a semnalat că în viața de dincolo există o echitate.
„Dumnezeu este drept. Cei care au trăit în nepăsare, în veselie fără să se gândească la Dumnezeu, fără recunoștință față de Dumnezeu și fără milostivire față de semenii aflați în suferință nu sunt ascultați de Dumnezeu. Iar cei care au pătimit, au suferit, dar au avut nădejdea în Dumnezeu, s-au smerit și au avut răbdare, n-au judecat pe alții, ci și-au pus toată speranța în Dumnezeu acum se bucură de iubirea lui Dumnezeu”.
„De modul în care a trăit omul pe pământ depinde modul de viețuire a lui în veșnicie”, a spus Preafericirea Sa.
Patriarhul a precizat că această idee că raiul, sau iadul, începe în sufletul omului încă din această viață a fost subliniată și de Sfinții Părinți, dar și de pictori bisericești și scriitori.
Dostoievski a subliniat această idee în romanele sale, a amintit Părintele Patriarh indicând și spusele Mântuitorului: „Împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru” (Luca 17:21).
„Această Evanghelie este o temelie puternică pentru rugăciunile pe care Biserica le face în favoarea celor adormiți în Domnul”, a mai spus Patriarhul Daniel.
„Iubirea milostivă este singura care e mai tare decât moartea. Această iubire milostivă în care se simte prezența harului lui Dumnezeu este singura care poate ridica pe om la starea de mântuire, la starea de comuniune cu Dumnezeu”, a conchis Patriarhul României.
Foto: arhivă Basilica.ro