Părintele Patriarh a vorbit la Vecernia din ziua de Paști despre bucurie și pace

În omilia rostită la Vecernia zilei de Luni din Săptămâna Luminată, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a reflectat la bucurie și la pace – „cele două mari binecuvântări pe care Iisus Hristos cel răstignit și înviat le dăruiește lumii prin femeile mironosițe și prin ucenicii Săi”:

„Aceste două stări ne arată că Învierea lui Hristos luminează, îmbogățește, dă sens și plinătate sufletului omului și vieții sale pe pământ”.

Alte subiecte abordate de Patriarhul României la „Învierea a doua” au fost taina trecerii Mântuitorului prin ușile încuiate, trimiterea Apostolilor la propovăduire și motivul pentru care Evanghelia de la această slujbă se citește în 12 limbi.

Patriarhul a slujit în Catedrala Patriarhală împreună cu patru ierarhi: PS Qais Sadiq, Episcop de Erzurum, PS Varlaam Ploieșteanul și PS Ieronim Sinaitul, Episcopi vicari patriarhali și PS Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

În continuare, Preafericirea Sa a vorbit despre înțelesul celor două stări spirituale, pornind de la etimologia cuvintelor:

  • Bucuria – în limba greacă a Noului Testament – este rodirea harului în sufletul omului, pentru că harul se numește haris și bucuria hara”, a explicat Patriarhul. „Deci rodirea harului dumnezeiesc în sufletul omului aduce bucurie”.
  • Pacea pe care Hristos o dăruiește – șalom în limba ebraică înseamnă o plinătate a vieții, o armonie, o împlinire”, a adăugat Patriarhul.

„Deci când Hristos este prezent și se întâlnește cu noi, ca răspuns la credința și iubirea noastră față de El, ne dăruiește bucurie și pace”, a precizat Părintele Patriarh.

Referitor la acest răspuns al lui Dumnezeu la credința și iubirea noastră, Patriarhul Daniel a spus că „nu s-a întâmplat doar o dată ci se întâmplă permanent în Biserica lui Hristos”.

„De aceea, după slujbe lungi, după multă rugăciune, după multă nevoință, totuși credincioșii noștri nu pleacă goi în sufletele lor acasă. Deși slujbele au fost obositoare adesea din punct de vedere fizic, totuși din punct de vedere spiritual, credincioșii primesc o pace profundă în suflet și o bucurie mare pe care n-o poate da nimeni”.

Cum a trecut Mântuitorul cu trupul prin ușile încuiate?

În partea a doua a omiliei, Părintele Patriarh a meditat la o marea taină: trecerea Mântuitorului prin ușile încuiate.

Preafericirea Sa a spus că acest lucru a fost posibil deoarece trupul Mântuitorului înviat din morți era „deplin înduhovnicit și îndumnezeit”.

„El trece prin ușile încuiate fără să spargă ușile, fără să strice integritatea materiei. Aceasta înseamnă că trupul Său nu este un cadavru reanimat, revenit la viața aceasta pământească, ci trupul său este înduhovnicit și îndumnezeit și este totalmente liber de orice constrângere, de orice determinism al naturii”.

Patriarhul României a explicat că aceasta „este libertatea omului din împărăția lui Dumnezeu inaugurată de Iisus Hristos prin Învierea Sa din morți și nici materia, nici timpul, nici spațiul, nici distanțele nu-l mai pot constrânge”.

Deși această taină are loc, trupul Mântuitorului nu-și pierde identitatea sa de trup.

„Este Trupul Lui care a stat pe Cruce răstignit și apoi în mormânt. De aceea El le arată ucenicilor mâinile și coasta Sa. El a înviat din morți, dar semnele sau stigmatele Crucii au rămas pe trupul înviat”.

Patriarhul a precizat că prin acest lucru „vedem că Hristos nu desparte Învierea de Crucea Sa, nici Crucea de Înviere, ci poartă pentru eternitate în trupul Său înviat și preaslăvit semnele Sfintei Cruci”.

De asemenea, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit și despre trimiterea ucenicilor la propovăduire și îmbrăcarea lor cu harul Duhului Sfânt.

La final, Părintele Patriarh a explicat că Evanghelia Vecerniei zilei de Luni din Săptămâna Luminată este citită în 12 limbi pentru a sublinia universalitatea credinţei creştine, care a fost propovăduită de Apostoli „la toate neamurile”.

Foto credit: ZL

Comentarii Facebook


Știri recente