Masterclassul Internațional de Cânt Bizantin, ediția 17, a fost deschis luni dimineață la Ansamblul Mitropolitan Iași, informează Doxologia.
„Purtăm pe umeri desaga grea de atâta dragoste și implicare a multor persoane care au ajutat acest eveniment, cea a părintelui arhimandrit Iustin Pârvu, dar și desaga grea de atâta dedicare și rânvă a marelui dascăl Lykourgos Angelopoulos, ctitorul acestei mișcări. Lui îi datorăm începutul aventurării noastre prin căutările pline de entuziasm și râvnă, spre descoperirea tainelor acestei arte”, a spus în cuvântul său de bun-venit lect. dr. Adrian Sîrbu, directorul artistic al Masterclass-ului de la Iași.
„Un fiu al îngerului ce și-a afierosit întreaga viață frumosului prin arta psaltică, maestrul Lykourgos a fost cel care, cu mult altruism, a chemat la Iași pe cei mai buni colaboratori ai lui, a chemat cele mai mari nume ale interpretării și muzicologiei bizantine”.
Fondatorul Corului academic Byzantion a mărturisit că lui Lykourgos îi datorează venirea unor personalități la Iași, precum Maria Alexandru, Georgios Konstantinou, Ioannis Chasanidis, Christos Tsiamoulis, Dimitrios Galanis, și mulți mulți alții. Tot lui îi datorează Corul Byzantion întreg debutul concertistic în marile festivale ale Europei, unde bunul nostru dascăl ne recomanda cu încredere oricărui director de festival.
„Pentru latura umană, mai presus de cea muzicală, Lykourgos a rămas în memoria unui număr impresionant de ucenici și apropiați ca imaginea dascălului iubitor”, a subliniat Adrian Sîrbu.
Organizatorii au oficiat și un parastas pentru părintele arhimandrit Iustin Pârvu și pentru arhon protopsaltul Lykourgos Angelopoulos, cei care i-au îndrumat de-a lungul timpului pe membrii Corului academic Byzantion.
În continuare, monahul Filotheu Bălan a lansat ediția a doua a Triodului Paisian, apărută la Editura Sofia din București.
A urmat prezentarea prof. dr. Alexander Lingas, intitulată „Cântarea liturgică în comunitățile creștine urbane în Antichitatea Târzie”, care s-a concentrat pe forma și funcția liturgică în Ritul Vechi al Marii Biserici Sfânta Sofia (numit Ekklesiastikos).
De asemenea, cele două cursuri practice de Tehnică de cânt, ținute de tenorul Călin Brătescu, au pledat pentru întoarcerea la naturalețea cu care vorbim, atunci când cântăm.
La Cursul practic de interpretare psaltică, ținut de protopsaltul Dimos Papatzalakis, s-a pornit de la paralaghie, ca prim pas, obligatoriu, în abordarea unei partituri, indiferent de nivelul la care a ajuns un psalt.
Masterclassul Internațional de Cânt Bizantin, cel mai mare eveniment dedicat studiului și interpretării muzicii psaltice, este organizat de Asociația Culturală Byzantion, de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și de Primăria Municipiului Iași, în parteneriat cu Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților.
Ediția din acest an abordează tema „Cântarea psaltică în parohie. Raportul dintre strane și credincioși în participarea la slujbe”.
Vezi programul evenimentului.
Foto credit: Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților