LIANT ÎNTRE ȘCOALĂ ȘI PAROHIE

Cuvântul Preafericitului Părinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la Consfătuirea cu profesorii de religie din Arhiepiscopia Bucureștilor, cu tema: „Cooperarea dintre profesorii de Religie și clerul bisericesc în programe educaționale comune”. Aula Magna Teoctist Patriarhul, Palatul Patriarhiei, vineri, 13 decembrie 2013:

Rolul profesorului de Religie în transmiterea valorilor educaționale creștine

Consfătuirea din anul acesta (2013) cu profesorii de Religie din Arhiepiscopia Bucureștilor, intitulată: „Cooperarea dintre profesorii de Religie și clerul bisericesc în programe educaționale comune”, dorește să evidențieze necesitatea unei conlucrări mai eficiente între profesorii de Religie și clerul din parohii, pentru intensificarea coresponsabilității în transmiterea valorilor educaționale creștine de ordin spiritual, moral și cultural în societatea de azi.

Valorile educaționale oferite de Biserică prin educația religioasă din școlile publice trebuie susținute și promovate de toate unitățile bisericești, cu prioritate de parohii și de birourile de cateheză parohială, mai ales în această perioadă de secularizare a societății românești, întrucât aceste valori reprezintă pentru tineri un reper spiritual esențial și un liant existențial între toate cunoștințele dobândite prin studiul celorlalte discipline.

Întărirea legăturilor de parteneriat dintre Biserică și Școală reprezintă un deziderat comun, care trebuie dezvoltat din ambele direcții. În ceea ce-i privește pe clericii slujitori ai Sfintelor Altare, aceștia sunt în permanență îndemnați să sprijine activitatea educațională a copiilor și tinerilor din parohiilor lor, inclusiv prin asigurarea fondurilor necesare pentru acoperirea costurilor materialelor didactice pentru copiii proveniți din familii sărace. Parohiile implementează astăzi proiecte educaționale și catehetice complexe, în conformitate cu strategia misionară a Patriarhiei Române și a Arhiepiscopiei Bucureștilor: Hristos împărtășit copiilor, Alege școala!, Calea mântuirii, Cateheze pentru viață, etc.

Intensificarea preocupării pentru lucrarea educativ-misionară în rândul noii generații este determinată de convingerea că toți copiii și tinerii crescuți în credință sunt prezentul și viitorul Bisericii.

În plus, revigorarea catehezei parohiale și intensificarea misiunii profesorului de Religie sunt necesare pentru a reda copiilor imaginea frumoasă a școlii românești și pentru a reda profesorilor prestigiul și demnitatea socială a profesiei de pedagog, iar părinților încrederea că nu există investiție mai mare pentru viitorul copiilor decât educația sănătoasă, ancorată în valorile veșnice ale credinței, cultivate și transmise în familie, școală și Biserică.

Principalele forme de implicare misionară parohială ale profesorilor de Religie în cooperarea cu clerul bisericesc pentru programe educaționale comune, sunt următoarele:

  1. Participarea frecventă a profesorilor de Religie la viața liturgică a comunităților parohiale este o formă vie de mărturisire a credinței, lucrătoare prin rugăciune. Profesorul trebuie să fie un exemplu de urmat pentru copii; aceștia vor prețui mai mult ora de religie și se vor apropia mai mult de Biserică dacă vor urma pilda credinței trăite a dascălilor care îi educă;
  2. Participarea elevilor la slujbele Bisericii are ca finalitate atât trăirea credinței în comuniune eclesială, cât și educația prin participare la viața comunității. Slujbele Bisericii noastre, în mod special Sfânta Liturghie și Sfintele Taine, pe lângă folosul duhovnicesc, au și un mare rol educativ, care vine să întregească actul pedagogic al instruirii, consilierii și îndrumării elevilor. Sfintele Taine ale Mărturisirii și Împărtășaniei, pe care Biserica noastră le va omagia anul viitor, 2014, declarat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române: An omagial euharistic, au și profunde implicații catehetice-didactice sau educaționale. Grija pentru deprinderea elevilor de a se spovedi și împărtăși mai des îi revine preotului paroh și familiei, dar și profesorului de Religie, deoarece actul credinței este în același timp personal și comunitar, didactic și spiritual.
  3. Biserica parohială poate deveni și un foarte frumos „laborator” pentru ora de Religie. Icoanele, frescele, obiectele liturgice pot ilustra în mod concret lecțiile teoretice predate la clasă. Acolo unde este posibil, acest avantaj poate fi valorificat prin organizarea unor „lecții deschise”.
  4. Profesorul de Religie poate aduce o contribuție mai mare la activitățile culturale și misionare ale parohiei. Având în vedere faptul că, la începutul anului viitor (2014), se vor organiza noi alegeri, pentru un mandat de 4 ani, în organismele parohiale (consiliul și comitetul), recomandăm călduros cooptarea în aceste organisme a celor mai buni profesori de Religie ca membri activi, cărora li se pot încredința responsabilități privind consilierea sau coordonarea activităților cu tineretul în domeniul catehetic, cultural, misionar și social-filantropic. Astfel, ei pot sprijini preoții în implementarea la parohii a programelor Patriarhiei Române și Arhiepiscopiei Bucureștilor destinate copiilor și tinerilor. De asemenea, experiența și abnegația lor poate fi orientată și spre organizarea bibliotecilor parohiale sau editarea site-urilor și foilor parohiale.
  5. Participarea profesorilor de Religie la activități extrașcolare poate primi, în cooperare cu parohiile, valențele unei activități reciproc benefice. Pelerinajele, taberele de copii, vizitele la muzee și obiective istorice, dar și organizarea de mese rotunde, simpozioane, conferințe culturale, cu invitarea unor personalități duhovnicești sau culturale, pot deveni evenimente care contribuie atât la vitalizarea comunităților parohiale, cât și la educarea practică a copiilor și tinerilor. O atenție deosebită trebuie acordată activităților de pregătire a serbărilor și hramurilor, a vizitelor arhierești pastorale în parohie, cultivând copiilor, dar și celorlalți credincioși, sentimentul bucuriei filiației duhovnicești și al comuniunii eclesiale fraterne.
  6. Legătura școlii cu Biserica se oglindește nu numai în prezența profesorilor de Religie în biserica parohială, ci și în invitarea preotului, cu diferite prilejuri, în școală: la deschiderea și închiderea anului școlar, la manifestările dedicate Zilei Naționale, Zilei eroilor, la serbările de Crăciun și Paște, la slujbele de sfințire cu agheasmă a școlilor, a cabinetelor de Religie sau a unor săli de clasă, la slujbele de pomenire a ctitorilor sau personalităților ale căror nume le poartă școlile și la alte evenimente.
  7. O foarte mare importanță trebuie acordată evaluării participării elevilor la ora de Religie. Câștigarea statutului orei de Religie, de a se bucura de aceleași prevederi legale ca și toate celelalte materii, presupune nu numai drepturi, ci și responsabilități sporite. Evaluarea receptării orei de Religie de către elevi trebuie să țină seama mai ales de caracterul formativ și misionar-pedagogic al educației creștine, stimulând bucuria, interesul și receptivitatea copiilor față de Religie, iar nu teama de sancțiuni punitive prin intermediul notării. Profesorul de Religie se remarcă sau se impune prin competență didactică, pregătire psihopedagogică și apostolat educațional, adică dăruire de sine cu pricepere și pasiune. El trebuie să exceleze atât în relația cu directorii unităților școlare, cu inspectoratele, cât și cu ceilalți colegi, cu elevii și cu părinții acestora, întrucât el nu se reprezintă doar pe sine, ci reprezintă și Biserica, fiind recomandat de aceasta pentru a fi profesor de Religie. Datoria Centrului Eparhial de a analiza periodic activitatea didactică a fiecărui profesor de Religie, din perspectiva necesității menținerii sau nu a avizului de cult (binecuvântării), trebuie privită ca o motivație în plus pentru sporirea calității orelor de Religie, spre folosul Bisericii și binele societății românești.

Ora de Religie are o valoare esențială. După 45 de ani de comunism ateu, predarea Religiei în forma consfințită de legislația actuală reprezintă un act de dreptate și un ideal al libertății unui popor eminamente religios, ideal confirmat de jertfa eroilor din decembrie 1989, fiind consemnată în Constituția României, în Legea Învățământului și în Legea Cultelor. Această atenție majoră acordată orei de Religie nu este o formulă legislativă de circumstanță, ci una care confirmă o componentă tradițională de bază a sistemului educațional românesc. Deși există și unele atitudini critice, fie la adresa sistemului confesional de predare, fie la adresa Religiei, ca materie de studiu, aceste exprimări, adesea promovate de unele politici tendențioase din mass-media, nu trebuie să ne dezbine, nici să ne descurajeze, ci să ne unească și mai mult în apărarea și promovarea valorilor credinței creștine, care ne mențin și ne luminează pe calea mântuirii. În acest sens, pentru a vă stimula în promovarea învățământului religios, pornind de la diversitatea realităților europene, vă oferim tuturor celor prezenți lucrarea intitulată: „Studiul Religiei în școlile publice din statele membre ale Uniunii Europene”, având ca autori pe Pc. Pr. Lect. Dr. Sorin Constantin Șelaru și Dl. George Vâlcu, de la Reprezentanța Patriarhiei Române pe lângă Instituțiile Europene de la Bruxelles.

Ne rugăm Preasfintei Treimi să binecuvânteze pe toți cei care ostenesc astăzi, cu dăruire și competență, în nobila și sfânta lucrare misionară de transmitere a valorilor credinței creștine ortodoxe și ale spiritualității Bisericii noastre, și să vă dăruiască tuturor sănătate și pace, bucurie și mult ajutor în activitatea dumneavoastră educațională!

† DANIEL

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Comentarii Facebook


Știri recente

O săptămână de post și filantropie: Repere

A cincea săptămână din Postul Mare a fost o nouă săptămână a filantropiei la nivelul Bisericii Ortodoxe Române. Grăuntele de lumină Una dintre cele mai consistente campanii filantropice se desfășoară la Iași. În cadrul proiectului…