În prima enciclică pastorală, Mitropolitul Nathanel îndeamnă să trăim ca practicanți ai milei

Mitropolitul Nathanael Symeonides de Chicago a îndemnat să devenim practicanți ai milei pentru a ne putea conduce viața, criticând tendința de interpretare a milei lui Dumnezeu în moduri extreme și pledând pentru aplicarea milostivirii ca mod de viață pentru a fi autentic umani.

Viziunea pe care a conturat-o Mitropolitul Nathanael într-o enciclică arhipastorală de 13 pagini este inspiratoare într-o societate „flămândă de milă”, în care un duh de răzbunare saturează aerul pe care îl respirăm, otrăvind relațiile din orașe, de la locurile de muncă și din familiile noastre.

El descrie mila ca acțiune și ceva ce depășește „sentimentul pasiv evocat de oameni în circumstanțe nefericite”.

Mitropolitul Nathanael a folosit enciclica – intitulată „Despre milă” – pentru a sublinia nevoia acută de imitare a lui Dumnezeu Cel milostiv pentru a găsi o sursă de ultimă speranță și o cale de a interacționa cu alții care să ne ajute să depășim diviziunile, prejudecata, animozitatea și status quo-ul.

El critică structurile sociale existente care adesea eclipsează experiența milei și ne slăbește capacitatea de a oferi milă.

Mitropolia Ortodoxă Greacă de Chicago a publicat enciclica în data de 1 septembrie 2019, la începutul anului nou bisericesc, și a inaugurat o serie de opt astfel de scrisori anuale inspirate de teme care țin de darurile dumnezeiești.

Mitropolitul Nathanael și-a exprimat speranța că enciclica îi va încuraja pe credincioși să exploreze tema milei în viața de familie, în programele pentru tineret, în misiunile de evanghelizare, în educația religioasă și studiile biblice, în tabere și predici.

Credincioșii și clericii sunt îndemnați să aprofundeze tema milei divine, care va consolida relația lor cu Dumnezeu și aproapele, îi va ajuta să înțeleagă mai bine darurile lui Dumnezeu și să practice credința mai deplin în mijlocul provocărilor și oportunităților din viața de zi cu zi.

Enciclica poate fi considerată un imbold evident pentru acțiune, deoarece „ca omoloagă a dreptății, mila presupune ca o persoană să se abțină de la anumite fapte (de exemplu, să se răzbune) și să îndeplinească altele (cum ar fi să răspundă unor nevoi, să rezolve probleme)”.

„De obicei vorbim despre a avea milă, dar poate ar fi mai potrivit să spunem a face milă”, scrie mitropolitul de Chicago.

Mitropolitul Nathanael a citat o varietate de surse biblice și liturgice în enciclică, pentru a sublinia importanța mesajului său.

A inclus paragrafe din scrierile Sfinților Ioan Gură de Aur, Isaac Sirul și Porfirie Kafsokalivitul și a enumerat numele a șase sfinți care au dat mărturie personală despre milă ca „mod de viață”.

Mitropolitul grec își începe enciclica cu o cerere care se găsește în Ectenia întreită, cu speranța că în fiecare an va reflecta la unul dintre cele opt daruri divine menționate în această rugăciune: „Încă ne rugăm pentru mila, viața, pacea, sănătatea, mântuirea, cercetarea, iertarea și lăsarea păcatelor robilor lui Dumnezeu”.

„Mila este fundamentală pentru modul în care Îl înțelegem pe Dumnezeu, rugăciunea și viața noastră de creștini ortodocși”, a menționat ierarhul în scrisoare.

Înaltpreasfințitul Părinte Nathanael a reflectat asupra etimologiei termenilor grecești și ebraici folosiți pentru a desemna mila și a subliniat că Biblia prezintă mila în două concepte principale: (1) un sentiment evocat de nevoia altuia și (2) o hotărâre necondiționată de a ne păstra promisiunile, indiferent de rezultat, de recompensă sau chiar de vrednicia celorlalți.

El indică mai multe manifestări ale milei lui Dumnezeu cum ar fi actul creației în sine, purtarea de grijă (pronia) lui Dumnezeu pentru întreaga creație, respectarea libertății umane și disponibilitatea de a relaționa cu noi într-un mod care depășește dreptatea (justiția).

„Mila lui Dumnezeu depășește dreptatea”, a subliniat Înaltpreasfinția Sa. Cu toate acestea, trebuie să ținem cont că „mila Sa extinde, completează și desăvârșește dreptatea Lui”.

El critică tendința de interpretare a milei lui Dumnezeu în mod extrem, adăugând că „clericii joacă un rol vital în consolarea celor care cred că sunt dincolo de mila iubitoare a lui Dumnezeu și, de asemenea, în încurajarea celor care suferă să lucreze cu profesioniști din domeniul sănătății plini de compasiune”.

De asemenea, el mustră tendința periculoasă din punct de vedere duhovnicesc de „a crede că mila lui Dumnezeu este atât de mare și de generoasă încât nu trebuie să facem nimic sau să fim în vreun fel preocupați de mântuirea noastră”.

El abordează modul în care se poate practica mila acasă, în parohii, la locurile de muncă și în cartiere. „Mușchii milei noastre sunt solicitați de frații noștri, de soți și soții, părinți, de copiii noștri mai mult decât de oricine altcineva în viața noastră. Prin urmare, asemenea iubirii, mila să înceapă de acasă”.

Ca repere ale exersării milei în parohii, Mitropolitul Nathanael pledează pentru fidelitate, onestitate, aplicarea canoanelor și tradițiilor Bisericii, milostenie și filantropie și critică bârfa și calomnia.

„Dacă dorim cu adevărat să facem milă”, scrie mitropolitul, „să ajungem și la semenii noștri din școală, la colegii noștri de muncă, la enoriașii parohiei noastre și la semenii noștri care se confruntă cu durerea însingurării”.

„Mila este calea către îndumnezeire”, încheie Mitropolitul Nathanael textul enciclicei, îndemnând din nou pe toți „să fie făcători de milă”.

Foto credit: GANP / DIMITRIOS PANAGOS

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns


Știri recente