Educația religioasă în UE: O analiză a Pr. George Vâlcu din Belgia

La conferința organizată joi de Cancelaria Sfântului Sinod împreună cu Reprezentanța Patriarhiei Române pe lângă Instituțiile Europene, Pr. George Vâlcu a prezentat o analiză a modului în care se realizează la ora actuală educația religioasă în mai multe state europene.

Pr. George Vâlcu, secretarul Reprezentanţei Patriarhiei Române pe lângă Instituţiile Europene, a ales pentru această analiză șapte țări: Grecia, Bulgaria, Austria, Belgia, Luxemburg, Finlanda și Suedia.

Iată un rezumat al prezentării Părintelui George Vâlcu de la Bruxelles:

Grecia

Religia face parte din trunchiul comun, fiind disciplină obligatorie în ciclurile pre-universitare. Statul grec oferă programa, manualele și numește profesorii, iar cultele contribuie cu avizul asupra corectitudinii dogmatice.

Abordarea în predare este confesională, totuși spațiul pentru dialog inter-confesional și inter-religios este în extindere.

Bulgaria

Religia este înainte sau după disciplinele din trunchiul comun și nu se acordă note. Cultele (Biserica Ortodoxă și Comunitatea islamică se ocupă atât de programă, cât și de manuale și de numirea profesorilor.

La ciclul primar, religia este predată de învățători care urmează un modul de specializare, iar la gimnaziu, de profesori cu studii universitare.

Austria

În Austria Religia este disciplină obligatorie și este parte din trunchiul comun pentru ciclurile preuniversitare: primar (6-10 ani), secundar (10-14 ani) și vocațional (14-19 ani).

Abordarea este confesională și există o bună cooperare ecumenică.

Belgia

În Belgia se observă diferențe între comunități lingvistice: francofonă, neerlndofonă, germanofonă. Abordarea disciplinei este confesională, cu adaptare locală și cooperare inter-creștină și inter-religioasă.

La fel, educația religioasă face parte din trunchiul comun. Statul oferă condițiile formale: spațiul necesar, tipărirea manualelor, plata profesorilor, iar cultele (romano-catolici, protestanți, ortodocși, anglicani, iudei și musulmani) vin cu: programa, editarea manualelor, numirea și evaluarea profesorilor.

Din anul 2003, religia este predată de profesori cu studii universitare la toate ciclurile.

Luxemburg

Din septembrie 2017, educația religioasă a fost înlocuită cu disciplina „Viață și societate” care este predată de către foștii profesori de Religie sau de Morală.

Finlanda

În Finlanda, educația religioasă se face după o abordare confesională, dar neutră. Se prezintă aspecte istorice, morale și culturale. Statul asigură spațiul necesar, tipărirea manualelor, plata și numirea profesorilor, iar Consiliul Național al Educației vine cu: programa și editarea de manuale.

De precizat este faptul că în Finlanda 70% sunt luterani, 1% ortodocși și 27% neafiliați unui cult religios.

Studiul religiei este parte din trunchiul comun pentru ciclurile preuniversitare, excepție făcând elevii din familiile neafiliate unui cult sau cei a căror comunitate de credință nu organizează ore de religie în școala lor.

Suedia

Statul suedez își asumă competență exclusivă. Oferă atât spațiul necesar, cât și tipărirea și editarea manualelor, plata și numirea profesorilor, dar și programa.

Religia este disciplină obligatorie și nu este posibilă scutirea. Abordarea este non-confesională și neutră, însă profesorii au libertate mare în predare.


La conferința de joi, 01 iulie, a fost invitat și prof. dr. Nicuşor Beldiman, cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti şi consilier patriarhal în cadrul Sectorului teologic-educaţional al Administraţiei Patriarhale. Părintele profesor a vorbit despre educaţia religioasă în România.

Partea a doua a întrunirii desfășurate online a fost dedicată dezbaterilor. Au participat aproximativ 160 de persoane. Evenimentul a fost moderat de arhidiaconul prof. dr. George Grigoriţă, consilier patriarhal la Cancelaria Sfântului Sinod.

Foto: captură video Trinitas TV

Comentarii Facebook


Știri recente