Duminica Vindecării slăbănogului din Capernaum: Arhim. Paisie Teodorescu explică relația dintre păcat și libertate

Arhim. Paisie Teodorescu, episcop vicar patriarhal ales, a explicat relația dintre păcat și libertate pornind de la evanghelia citită în Duminica Vindecării slăbănogului din Capernaum.

Părintele Arhimandrit a explicat ce este păcatul, cum putem primi iertarea păcatelor și de ce păcatul împotriva Duhului Sfânt nu se poate ierta: pentru că în acest caz chiar omul refuză, de fapt, să primească iertarea.

Din evanghelia acestei duminici, „învățăm că iertarea de păcate este cel mai important lucru în viața omului și mai ales că iertarea de păcate ne aduce și vindecarea trupului. Nu se poate invers! Ne-a arătat-o Hristos!” a spus părintele arhimandrit.

„Mai întâi trebuie să ne vindecăm sufletul de păcate, de răutate, de invidie și viclenie, și apoi primim și vindecarea fizică, a bolilor noastre.”

Ce este păcatul

„Cuvântul «păcat» este întâlnit în Sfânta Scriptură de peste 600 de ori și are sensul de «a rata binele», «a trece pe lângă bine», «a devia», adică a comite în mod intenționat o eroare, un eșec (Facere 20, 9)”, a explicat Sfința Sa. „În greaca Noului Testament este tradus prin termenul «amartia» și este înțeles tot ca o abatere de la țintă, de la scop.”

„Inspirat de profetul Isaia, Sfântul Simeon Noul Teolog compară păcatele noastre cu un zid ridicat între noi și Dumnezeu, un zid pe care nu-l putem surpa sau sări decât prin pocăință, iar din cauza păcatului nu-L vom putea vedea sau cunoaște vreodată pe Dumnezeu și, de fapt, nici pe noi înșine”, a continuat arhimandritul.

„O culme a răului și a păcatului este ajungerea în faza critică de a nu mai face vreo diferență între ceea ce este bine și ceea ce este rău. Ajunși în acest nedorit stadiu de permanentizare a păcatului, noi oamenii săvârșim răul ca un automat. De aceea, în societatea de azi, când păcatul s-a transformat într-o obișnuință atât de constantă, nici nu mai este nevoie de lucrarea celui rău.”

Cum primim iertarea de păcate

„Păcatul produce o ruptură nu doar între om și Dumnezeu, ci și una la nivel de familie și societate”, a avertizat Arhim. Paisie Teodorescu, enumerând mai multe căi prin care omul poate primi iertarea păcatelor:

  • la Botez;
  • prin jertfă martirică în urma mărturisirii lui Hristos;
  • prin milostenie;
  • iertând greșelile semenilor;
  • „iertarea de păcate o poate obține chiar și omul păcătos, care totuși, în inima sa, Îl iubește pe Dumnezeu, în pofida tuturor slăbiciunilor și a scăderilor sale morale”;
  • prin spovedanie, numită și „al doilea botez”.

„Scriptura Sfântă ne spune de nenumărate ori că Dumnezeu nu a refuzat pe nici unul dintre oameni, oricât de mari păcătoși ar fi fost, dacă au venit la El cu credință și smerenie, cerând iertarea păcatelor. Și chiar dacă nu au cerut concret iertarea păcatelor, precum slăbănogul din Evanghelia de azi, tot au primit iertarea și mântuirea”, a spus părintele arhimandrit.

Să nu-L refuzăm pe Dumnezeu, care este Viața

„Așadar, Hristos singur, în calitate de Miel al lui Dumnezeu, Care ridică (adică iartă) păcatele lumii, are puterea de a-i ierta pe toți.”

„Numai că tot El ne avertizează că există cazuri sau situații în care păcatul nu poate fi iertat. Există unele păcate grele care, fără pocăință, duc sigur la moarte și pentru care nimeni nu poate interveni aici jos, pe pământ și nici sus în ceruri (I Ioan 5, 16- 17), adică păcatele numite împotriva Duhului Sfânt, numit «Domnul de viață Făcătorul»”.

„Când Dumnezeu iartă pe omul păcătos, la fel ca în Evanghelia de azi, înseamnă că îi redă din nou viața, efectiv îi dăruiește o nouă viață”, a explicat Arhim. Paisie Teodorescu. „Însă, când cineva nu dorește iertarea, nu dorește viața, ba o mai și urăște și o disprețuiește, Dumnezeu nu are altceva să-i dea. Dumnezeu nu silește pe nimeni să-L iubească, nu mântuiește pe nimeni cu de-a sila.”

„El nu pune limite milostivirii Sale, dar nu pune limite nici libertății omului de a primi sau refuza veșnic această milostivire. Puterea celor răzvrătiți de a-L refuza pe Dumnezeu este punctul extrem al libertății umane; așa a voit-o Dumnezeu, fără limite”, a adăugat părintele arhimandrit.


Arhim. Paisie Teodorescu, episcop vicar patriarhal ales, a slujit duminică în sobor la Paraclisul Catedralei Naționale din Capitală.

Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Mircea Florescu

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente