Daniela Ceredeev, profesoara de Religie decorată de Președinte, crede în puterea tinerilor de a schimba lumea

Daniela Ceredeev, Inspector școlar pentru disciplina Religie (Suceava) și membră a corpului național de experți în management educațional, a fost decorată de Președintele Iohannis pentru activitățile sale cu elevii. Tinerii au nevoie de un punct de sprijin pentru a se dezvolta și a schimba lumea în bine, spune ea. Iar cel mai stabil sprijin este credința în Iisus Hristos.

Preoteasa Daniela Ceredeev se implică în dezvoltarea personală și profesională a cadrelor didactice din zona Bucovinei, dar și în formarea copiilor pentru viața în comunitate. Elevii săi învață nu doar fundamentele credinței, ci și cum să le aplice în viața cotidiană, prin numeroase activități de voluntariat.

Profesoara a povestit în exclusivitate pentru Basilica.ro despre misiunea profesorului de Religie.

Cum ne pregătește pentru viață studiul Religiei

Basilica.ro: Care sunt principalele dificultăți în predarea unor materii precum Religia și pe ce credeți că trebuie să se concentreze un profesor de Religie?

Daniela Ceredeev: Cele mai multe dintre dificultăți vin dintr-o serie de șabloane și prejudecăți, din nefericire, încetățenite. Și m-aș referi la mentalitatea unor părinți și colegi de cancelarii cum că e o disciplină la care nu se susțin examene naționale și, ca atare, nerelevantă pentru prioritățile copilului/tânărului.

Nu pot să nu pomenesc aici de superficialitatea cu care sunt privite în școli valențele inter și transdisciplinare ale Religiei, așa cum trebuie să recunosc că nu ne fac bine nici exagerările unora dintre colegii de la catedră și nereușita lor când vine vorba de conectarea cu secolul pe care îl parcurgem. E un truism ceea ce vă spun acum.

Îi pregătim pe copii pentru ceea ce va deveni lumea peste 30-40 de ani. Suntem reponsabili de felul în care ei vor face față provocărilor, dar și șanselor și noilor perspective cu care anii aceia vor veni la pachet. Valorile pe care religia le promovează și le transformă în mod de viață și-au dovedit viabilitatea în mii de ani.

Disciplina Religie înseamnă valori pe care tinerii învață să le pună în practică. Foto credit: Facebook / Daniela Ceredeev

Nu mai avem noi nimic de demonstrat aici. Ar fi minunat să reușim să le fim alături copiilor și tinerilor când învață să le trăiască ei înșiși. Și-n ora de Religie se poate!

Le spun adeseori profesorilor pe care-i întâlnesc în conferințe, în ateliere și traininguri: „Profesore drag, gândește-te bine! Ai vrea ca fiul tău sau fiica ta să aibă un profesor ca tine?” Și, desigur, nu mă gândesc doar la profesorii de religie aici. Sau mai cu seamă la ei!?!

Dați-le tinerilor un punct de sprijin și vor schimba lumea

Basilica.ro: Cum să-i apropiem pe tineri de Biserică și de Hristos?

Daniela Ceredeev: Pentru mine, tinerii sunt un fel de schimbă-lume-și-o-face-mai-frumoasă-și-mai-bună. Cred foarte tare în determinarea și curajul și forța lor de a produce o schimbare.

Și mai cred că e doar o părere că sunt o generație ce stă sub semnul vulnerabilității. Sau nu mai mult decât ni se întâmplă tuturor. Cunosc asociații și grupuri informale de tineret care fac minuni în comunitățile lor.

Ani de-a rândul, în evenimente naționale ale societății civile, am putut descoperi și cunoaște impactul proiectelor de tineret și perspectiva novativă și îndrăzneață pe care ele o aduc asupra lucrurilor cu adevărat importante din viața noastră și din mersul lumii.

Când vorbesc despre tineri, îmi vin deopotrivă în minte și îndemnul hristologic „…îndrăzniți. Eu am biruit lumea”, dar și cuvintele lui Galileo Galilei: „Dați-mi un punct de sprijin și voi muta Pământul din loc”. Cred că le datorăm tinerilor libertatea de a încerca să facă aceasta.

Implicare onorată cu înalte distincții

Basilica.ro: De ce ați inclus voluntariatul în activitățile cu copiii? Ce beneficii de formare oferă?

Daniela Ceredeev: Voluntariatul mi se pare a fi cea mai completă și complexă expresie a altruismului. E transpunerea în fapt a preceptului biblic despre iubirea aproapelui. E, în aceeași măsură, o exersare a libertății personale. Alegi să faci binele și o faci în felul tău. Așa cum simți, cum ai vrea, poate, să ți se întâmple ție, cum crezi tu că ai putea ieși în întâmpinarea nevoilor celuilalt, fie ele materiale sau spirituale.

Voluntarii cu care lucrez sunt prietenii și partenerii mei. Ei sunt garanția sustenabilității proiectelor pe care le propun. Munca în echipă cu ei presupune: încredere, prețuirea celuilalt și respectul părerilor tuturor, empatie, onestitate, echilibru interior, colaborare, negociere, consecvență, asumarea responsabilității, persuasiune și libertate în gândire.

Acțiune de voluntariat la Ocolul Silvic Moldoviţa. Foto credit: Facebook / Daniela Ceredeev

În 2011 am înființat Grupul Local de Tineret 4Kids Ciumârna – grup informal de tineret ce numără la această dată peste 100 de voluntari, antrenați în multiple activități de animație socio-culturală pentru copii și tineri, zile de joacă pentru copii, campanii tematice de prevenție sanitară și ecologizare, ateliere de creație, meșteșuguri și handmade, cursuri de formare pentru dezvoltarea capacității antreprenoriale, organizate la nivel regional și național, campanii de responsabilizare și integrare socială și concursuri ce stimulează creativitatea și dezvoltarea personalității.

De asemenea, mai tinerii mei prieteni s-au alăturat de la început organizațiilor de femei și de bărbați și în programele de asistență la domiciliu a bătrânilor (VIZIDOM).

Dacă ar fi să pot număra diplomele și distincțiile pe care copiii și tinerii mei le-au obținut de-a lungul anilor, cred cu convingere că s-ar aduna cu miile, deoarece încurajez și susțin foarte mult înscrierea lor în competiții care să le dea încredere în ei și să le construiască frumos personalitatea.

E adevărat că nu sunt premii la olimpiade și concursuri internaționale pe discipline fundamentale din curricula școlară, care să probeze rezultate excepționale, dar vorbim de concursuri de masă, de participări la competiții de nivel național care să asigure o evaluare coerentă a competențelor lor, în care își pot proba creativitatea și care le pot cultiva și dezvolta respectul de sine.

Pentru ei, orice competiție e importantă, iar premiile pe care le obțin devin motivație pentru alte și alte performanțe. Cred, totuși, că nu sunt de neglijat realizările lor cu atât mai mult cu cât, în cele mai multe cazuri, sunt dublate de un spirit civic foarte activ și de implicare în acțiuni de voluntariat.

Basilica.ro: În 2011, ați primit titlul de Profesorul preuniversitar al anului, iar în 2016 ați fost decorată de Președintele Iohannis cu distincția „Meritul pentru Învățământ” în grad de Cavaler. Care au fost principalele lucruri care au determinat această recunoaștere oficială a valorii activității depuse de dumneavoastră?

Daniela Ceredeev: Pot să vă mărturisesc că premiile acelea au fost și pentru mine onorante surprize?

N-am făcut decât să-mi iubesc profesia și elevii așa cum o fac de atâția și-atâția ani. Și e la fel de adevărat că fiecare mi-a fost și o nouă formă de angajament personal și professional și comunitar, dincolo de o formă de reconfirmare că fac bine ceea ce fac și că pot crede statornic în Bine.

Activitate la Biblioteca Județeană din Suceava în 2019. Foto credit: Facebook / Daniela Ceredeev

În pandemie: tablete și net, dar și vizite la elevi

Basilica.ro: Care a fost proiectul pe care l-ați inițiat și care a sprijinit cel mai mult copiii din învățământul preuniversitar rural? Cu ce dificultăți se confruntă aceștia? Puteți prezenta niște situații reale?

Daniela Ceredeev: Mi-e chiar foarte dificil să vă vorbesc despre un singur proiect de acest fel. Sunt ani buni de când bucuria și binecuvântarea de a fi profesor într-o școală de sat mi se împlinesc prin proiecte cu și pentru copiii din școlile de la sate. În fiecare an, măcar trei-patru proiecte mari și măcar câte unul mic în fiecare lună.

Acum însă aș aminti despre participarea noastră la inițiativa Reacție pentru educație, susținută de Asociația Narada și Ministerul Educației și Cercetării, încă din martie, din primele zile ale acestei perioade de provocări, de tulburare și încercări, chiar de la începuturile desfășurării orelor online.

Împreună cu cei 45 de copii voluntari ai Centrului pentru Inovație, Voluntariat și Inițiativă Comunitară – CIVIC Jr Moldovița am constituit singura comunitate-pilot din județul Suceava în cadrul conceptului educațional Narada, una dintre cele șapte din întreaga țară, care și-a propus și a și reușit să ofere soluții eficiente și rapide de intervenție în situația de criză de la sfârșitul anului școlar trecut.

Pe termen lung, conceptul vizează modernizarea educației, dezideratul aducerii ei în secolul 21. Inițiativa Narada a fost lansată înainte de sfârșitul lunii martie; în foarte scurt timp, am și primit tablete și cartele de internet pentru continuarea învățării online de către copiii din grupul de inițiativă. Așa încât, am putut să le fiu aproape și lor și părinților lor în toată perioada care a urmat.

Am început prin a merge din poartă în poartă, la fiecare dintre ei, și le-am oferit tabletele și cartelele, alături de un kit de folosire, sub forma unei scrisori. Mi s-a părut mai potrivit să folosesc această formulă, mai caldă și mai apropiată, de comunicare cu ei.

În starea de urgență, a găsit un proiect care le-a asigurat elevilor accesul la educație online și a mers personal să le înmâneze dispozitivele electronice. Foto credit: Monitorul de Suceava

Și-n fiecare săptămână, în afară de activitățile noastre online, pe Zoom sau prin email, am repetat același ritual. Îi anunțam că urmează să-i vizitez, ne întâlneam în poartă, le ofeream mapele cu suporturi de învățare, fișe de lucru și mici daruri simbolice, preluam de la ei și fișele de lucru pe care au lucrat între timp, pentru a fi corectate de către colegii mei profesori și ne despărțeam cu promisiunea de a ne revedea curând.

Și identică ne-a fost și celebrarea sfârșitului de an școlar. Mi-a fost deopotrivă tulburător și împăcat fiecare urcuș pe povârnișurile dealurilor și fiecare popas pe iarba din livezile în floare. M-au așteptat purtând coronițe din flori de câmp și eu le-am oferit, pe lângă diplome și cărți, urși mari de plus, ca pe-o promisiune că visele lor de copii nu se pot încă sfârși.

Dincolo de emoție, copiii mei au fost de-a dreptul binecuvântați. Conectare și interacțiune pe platforme digitale ce facilitează accesul la educatia la distanță, acces permanent pe platforma Narada, posibilitatea de a participa la clase digitale, pe „taskforce-ul” NaradiX, clase susținute de oameni de business, personalități din showbiz, profesori și traineri din cele mai diverse domenii.

Toate acestea pentru copii dintr-un sat îndepărtat din Bucovina. Și cuvintele chiar sunt neîncăpătoare pentru a mărturisi bucuria de a fi fost eu cea care le-a oferit experiența aceasta de învățare. Întreagă.

Lecția de patriotism a profesorilor români din Ucraina

Basilica.ro: Ați avut activități cu și pentru românii din Bucovina de Nord? Ce impresii, informații și mesaje aveți în legătură cu frații noștri din această provincie istorică românească?

Daniela Ceredeev: Da, timp de mai mulți ani, pe timpul verii, am fost formator în Cursurile de perfecționare pentru profesorii care predau limbă, cultură și spiritualitate românească în Ucraina, un proiect finanțat de Institutul „Eudoxiu Hurmuzachi” pentru românii de pretutindeni, din cadrul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni.

Și-astfel, am avut bucuria de a descoperi între profesorii de acolo, cei mai mulți dintre ei membri ai Asociației Cadrelor Didactice de Etnie Română din Ucraina (ACDERU), niște oameni fascinanți, buni profesioniști, pasionați până la durere de limba, cultura și istoria neamului nostrum.

Activitățile de formare cu profesorii reprezintă un alt aspect al activității sale. Profesorii au nevoie să învețe metode inovative de predare. Foto credit: Facebook / Daniela Ceredeev

Fiecare dintre ei mi-a fost o atât de frumoasă lecție de patriotism, încât mi-e tare-tare drag să-i povestesc lumii cu fiecare împrejurare. Rar mi-a fost dat să simt atâta emoție în glas la un om care și-a petrecut aproape viața întreagă slujind, și nu exagerez cu nimic spunând așa, limba și cultura și spiritualitatea acestui neam.

Uneori i-am simțit folosind cuvinte și texte literare românești aproape cu pietate. Se tulbură și lăcrimează când își povestesc cu amărăciune dorul de a le vorbi neîngrădit copiilor din satele de acolo în limba strămoșilor lor.

Acesta a și fost unul dintre raționamentele pentru care, încă în 2017, am organizat campania „O carte în dar de Ziua Limbii Române”, prin care am putut apoi oferi peste 5.000 de volume școlilor în care se predau ore de limba română, din zona Cernăuți.

Atunci s-a și statornicit prietenia noastră cu profesorii de acolo și azi sunt nelipsiți de la evenimentele noastre culturale și educaționale, ultimul de acest fel fiind Conferința Internațională „Exemple de bune practici din activitatea didactică” – ediția a X-a.

(Va urma)


La stânga Președintelui Iohannis, la ceremonia de decorare din 31 august 2016. Foto credit: Ziarul Lumina

Președintele Iohannis a afirmat la ceremonia de decorare:

„Sunt bucuros că am ocazia să recunosc meritele unor dascăli cu vocație, care se remarcă prin dăruirea față de profesia didactică și față de comunitate, precum și prin exemplul pe care îl oferiți tinerilor. Rezultatele dumneavoastră sunt excepționale – fie la concursuri și olimpiade școlare de limba și literatura română, fie în motivarea elevilor în parcursul educațional către devenirea lor ca membri activi în societate.

Acestea reprezintă însă numai o parte din contribuția dumneavoastră la dezvoltarea domeniului. Nu pot să nu remarc atât meritele deosebite în activitatea de la catedră, cât și implicarea în proiecte și activități de cercetare, cu caracter social sau de promovare și păstrare a limbii române în țară și în afara granițelor.”

Organizații în care voluntariază Daniela Ceredeev:

  • membru fondator și membru în consiliul director al Fundației româno-belgiene The Open Network for the community developement (TON);
  • membru fondator al Asociației Proiect Pro Europa;
  • membru al Federației ce Sprijină Dezvoltarea Voluntariatului în România (VOLUM);
  • membru în Fundația de Dezvoltare a Asociațiilor de Ajutor Mutual;
  • membru al Asociației de Ajutor Mutual (ADAM) Moldovița;
  • coordonator al Grupului Local de Tineret (GLT) 4KIDS Ciumârna.

Premii obținute de elevii săi pentru voluntariat:

  • Voluntarul Junior al Anului 2012, Gala Națională a Voluntarilor;
  • Voluntarul european al anului 2012 – Gala Europeană Volonteurope;
  • Voluntarul anului 2013 – Activism civic și drepturile omului – Gala Națională a Voluntarilor;
  • Proiectul anului în Domeniul Educație, Centrul De Dezvoltare Locală Ciumârna – Gala Națională a Voluntarilor, 2014;
  • Proiect nominalizat finalist la Gala Societății Civile 2016, domeniul Tineret – Centrul de Dezvoltare Locală Ciumârna;
  • Proiectul anului în Domeniul Educație, Caravana After School – Gala Națională a Voluntarilor, 2016;
  • Proiectul anului în Domeniul Educație, Laborator de învățare alternativă – Gala Națională a Voluntarilor, 2017;
  • Trofeul pentru Educație la Gala Fundației Vodafone România – Laborator de învățare alternativă, 2018.

Daniela Ceredeev, extrase din biografia profesională:

  • Inspector școlar pentru disciplina Religie al județului Suceava (prezent)
  • Profesor titular religie/limba şi literatura română
  • Directoarea Liceului Tehnologic „Vasile Cocea” Moldoviţa (2017-2020)
  • Membru in Consiliul Consultativ al disciplinei Religie (2009 – 2014)
  • Membru in Consiliul Consultativ al disciplinei Limba şi literatura română (2010 –  2014)
  • Metodist – Limba şi literatura română, IŞJ Suceava (2010 – prezent)
  • Metodist – Religie, IŞJ Suceava (2012 – prezent)
  • Profesor mentor pentru inserţia profesională a profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare (2012 – prezent)
  • Metodist Educaţie permanentă, IŞJ Suceava (2016 – prezent)
  • Membru al corpului naţional de experţi în management educaţional
  • Formator național Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți – CRED, Ministerul Educației Naționale, Cod SMIS 118327
  • Formator al Casei Corpului Didactic ”George Tofan” Suceava – E-PROFI, Educație prin PROgrame de Formare Inovative pentru resurse umane calificate și motivate în județul Suceava – Cod SMIS 107116
  • Formator al Organizației Salvați Copiii România, Medierea conflictelor în mediul școlar
  • Coordonator al Centrului Nouă ne Pasă – Moldovița
  • Coordonator al Centrului pentru performanță școlară în rural – Moldovița
  • Fondator și coordonator al Centrului pentru Inovație, Voluntariat și Inițiativă Comunitară – CIVIC Jr Moldovița

Foto credit: Facebook / Daniela Ceredeev

Comentarii Facebook


Știri recente