Crucea Patriarhală – o cruce care se amplifică la infinit

Ce este Crucea Patriarhală?
Campioana Simona Halep va primi în curând cea mai înaltă distincție a Patriarhiei Române, Crucea Patriarhală, un simbol plin de semnificații al Bisericii noastre. 

Ce este Crucea Patriarhală?

Crucea Patriarhală este „rezultatul unui simț profund al simbolului instituțional pe care îl deținea Patriarhul Miron”, a semnalat actualul patriarh al României.

Patriarhul Miron Cristea a instituit Crucea Patriarhală, înscrisă ca însemn heraldic special în Stema Patriarhiei Române, aprobată prin Legea nr. 70, votată în Senatul României la 28 martie 1928, în Adunarea Deputaţilor la 6 aprilie 1928 şi promulgată prin Decretul Regal nr. 1.148 din 25 aprilie 1928, publicat în „Monitorul oficial”, Partea I, nr. 96 din 3 mai 1928.

Crucea Patriarhală și troițele din Bistrița

Acest simbol al Patrirahiei Române are la bază modelul crucii sau troiţei românești din părţile Bistriţei.

Mesajul simbolului conceput de primul patriarh al României arată că „această cruce se amplifică la infinit”, a explicat Patriarhul Daniel:

„În acest sens, noi avem două expresii artistice majore care ne leagă de eternitate, adică exprimă dorinţa românilor de nemurire sau dăinuire veşnică: Coloana infinită a lui Brâncuşi şi Crucea Patriarhului Miron Cristea, pe care o putem numi Crucea infinită”.

Troiță de lemn. Foto credit: Ziarul Lumina

Simbolul infinitului

Această cruce specială este formată dintr-o cruce greacă, având cele patru braţe egale, de culoare aurie. La jumătatea celor patru braţe ale primei cruci se formează încă o cruce, în total patru cruci cu braţe egale, de mărime mijlocie. La capetele exterioare ale celor patru cruci mijlocii se formează alte 12 cruci mai mici, cu braţe egale, numărul total al crucilor mari, mijlocii şi mici fiind 17, iar împreună cu crucea însăşi formează 18 cruci; simbolic, cifra 1 reprezintă unitatea, iar cifra 8 reprezintă infinitatea.

Multiplicarea numărului de cruci dă acestei distincţii caracterul de cruce infinită, simbol al dinamicii vieţii bisericeşti în mărturisirea iubirii infinite a Preasfintei Treimi.

Acest simbol arată, de asemenea, că posesorul acestui însemn heraldic, adică Patriarhul, este primul slujitor al comuniunii eparhiilor din Patriarhia Română, păstorite de ierarhii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române şi reprezentantul acesteia în comuniunea ortodoxă universală.

Cea mai înaltă distincție

Această Cruce Patriarhală este şi parte a însemnelor acordate de Patriarh arhiereilor din Biserica Ortodoxă Română, dar și distincție acordată clericilor sau mirenilor cu o activitate meritorie îndelungată pe tărâm pastoral-misionar, administrativ-bisericesc, didactic-educativ şi social-filantropic (Statutul pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române Art. 147 Alin. 1).

Crucea Patriarhală, care va fi oferită în curând sportivei Simona Halep, este cea mai înaltă distincție a Patriarhiei Române.

Distincția Crucea Patriarhală, simbol al iubirii infinite şi eterne a Mântuitorului Iisus Hristos pentru Lume şi ca jertfelnicie a celor ce lucrează pentru binele Bisericii, formează un scut de argint (email alb heraldic), cu unghiurile rotunjite, având în centru hrisograma, cu litere de aur, înscrisă într-un oval de culoare roşie.

În limbaj heraldic, pe Crucea Patriarhală s-au aplicat elemente de metal (aur heraldic) pe câmp de argint (email alb heraldic), având următoarele semnificaţii: Aurul heraldic este simbolul luminii harului ceresc şi al vieţii spirituale a Bisericii.

Emailul alb heraldic reprezintă culoarea albă a hainelor Patriarhului României, consacrate în tradiţia Bisericii Ortodoxe Române, care simbolizează haina albă a îngerilor vestind Învierea lui Hristos, Biruitorul morţii şi Mântuitorul lumii, haina albă a Sfântului Botez şi haina albă a momentului tunderii în monahism.

Ovalul de culoare roşie semnifică iubirea jertfelnică a lui Hristos, a slujitorilor Bisericii şi a credincioşilor care ajută Biserica.

Scutul este timbrat cu mitra arhierească a Patriarhului, care simbolizează atât cununa de spini a Mântuitorului Iisus Hristos în timpul pătimirilor Sale (cf. Matei 27, 29), cât şi lumina slavei Sale, după Înviere, ambele mărturisite şi binevestite de arhiereii Bisericii lui Hristos.

Vezi mai multe despre valoarea acestei înalte distincţii patriarhale şi interpretarea ei teologică şi heraldică într-un articol semnat de Episcopul Veniamin al Basasrabiei de Sud în Ziarul Lumina.

Foto: arhiva Basilica.ro

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns


Știri recente