Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia a organizat joi, 20.02.2014, începând cu ora 11:00, „Conferința de diseminare a studiului privind problematica abandonului școlar la nivelul Regiunilor Centru și Vest”, respectiv județele Alba, Mureș și Timiș.
Evenimentul a avut loc în sala de conferințe a Hotelului Parc din Alba Iulia și a reunit reprezentanții unor instituții publice cu rol în această problematică, reprezentanții centrelor educaționale înființate în cadrul acestui proiect și directori sau profesori ai unităților de învățământ în care studiază copiii beneficiari ai centrelor educaționale.
În debutul evenimentului managerul proiectului Daniela Truță a prezentat rezultatele obținute până acum și impactul pe care l-a avut acest proiect în comunitățile în care funcționează centre educaționale.
„Zilnic în cele 16 centre educaționale un număr de 400 de copii au fost sprijiniți în efectuarea temelor și au beneficiat de o masă caldă de prânz și de o gustare rece care a corespuns din punct de vedere caloric și nutrițional vârstei copiilor. Lunar, celor 400 de copii le-au fost oferite burse sociale care să îi sprijine în procesul educativ. . De asemenea, sunt realizate zilnic activități derulate prin intermediul atelierelor educaționale care urmăresc să îmbine munca și relaxarea prin provocări cu conținuturi pedagogice extracurriculare prin care se modelează situații socio-economice reale asigurând o dezvoltare fizică și intelectuală optimă fiecărui copil” a spus Daniela Truța.
Ulterior studiul privind problematica abandonului școlar la nivelul Regiunilor Centru și Vest a fost prezentat de domnul prof. Sorin Chirilă, directorul Direcției de Asistență Socială și Protecția Copilului Alba, și sociologul Mirela Mândroc și a cuprins date importante privind fenomenul abandonului și eșecului școlar. Cercetarea sociologică este extrem de complexă și cuprinde atât date privind această problematică din județele menționate cât și cauze, factori și direcții de acțiune sau metode de prevenire și combatere a abandonului școlar.
Cercetarea efectuată s-a dorit tocmai ca o bază pe care să se fundamenteze o strategie în domeniul prevenirii abandonului școlar și s-a fundamentat tocmai pe analiza fenomenului absenteismului școlar care culminează cu abandonul școlar în câteva comunități din eparhiile Alba și Timiș. În cadrul studiului s-a stabilit o eșantionare pe cele trei categorii de actori pe care i-am considerat maxim implicați în asigurarea succesului școlar: elevi, părinți, specialiști din unități de învățământ și specialiști din societatea civilă printre care și preoți. Prin focus grupuri și prin întrebări adresate direct s-a încercat scoaterea la lumină a cauzelor care conduc
la ceea ce se numește „eșec școlar” și cum vede fiecare efectele imediate și de perspectivă a acestui moment din viața lui. Studiul analizează în detaliu rolul și locul pe care îl joacă pentru copii și adulți activitatea de formare profesională, așteptările, imediate și de perspectivă, pe care le au copiii, părinții, dascălii și membri societății de la școală. Din analiza datelor se poate vedea raportul între problemele interne ale copiilor, legate de capacitatea cognitivă, starea psihică și motivațională pe de o parte și problemele legate de relațiile sociale ale acestora inclusiv cele determinate de situația materială, financiară și relațională din cadrul familiei.
„Analizele conduc spre următoarele concluzii: copiii doresc un mediu școlar mai prietenos care să le asigure o mai mare siguranță fizică și psihică, un mediu instructiv care să țină cont de dezvoltarea lor psiho-intelectuală, de nivelul intereselor lor în diferite domenii, de nevoia lor de timp liber, de nevoia de relaxare, de interesele lor legate de diferite forme de instrucție sau activitate. Copiii își doresc nu neapărat părinți foarte bogați dar părinți mai preocupați de viața și problemele lor care să nu consume alcool și care să asigure un mediu calm și echilibrat în familie, mediu care să creeze senzația de siguranță. Centrele educaționale, așa cum au fost ele organizate și gestionate de către Filantropia sunt considerate, de către toți cei intervievați, ca un bun punct de plecare în asigurarea condițiilor suplimentare celor acordate de către familie, în asigurarea unei interfețe între școală și familie și a unui bun liant în relațiile copil – familie” a spus prof. Sorin Chirilă.
***
„Studiul privind problematica abandonului școlar la nivelul Regiunilor Centru și Vest” a fost realizat în cadrul proiectului „Rețea interregională de centre educaționale” derulat de Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia și cofinanțat prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013. Proiectul este derulat de Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia în parteneriat cu DGASPC Alba, DGASPC Mureș, Arhiepiscopia Timișoarei, DGASPC Timiș, Inspectoratul Școlar Județean Alba, Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Reghin, Inspectoratul Școlar Județean Timiș. Proiectul a presupus înființarea a 16 centre educaționale respectiv în județul la Alba Iulia, Baia de Arieș, Aiud, Ocna Mureș, Sebeș, Valea Lungă, Roșia de Secaș, Silivaș, în județul Mureș la Luduș, Sângeru de Pădure, Reghin și în Timiș la Timișoara, Deta, Lugoj, Sânnicolau Mare și Făget. În cadrul acestora sunt beneficiari câte 25 de copii din familii sărace sau aflați în risc de abandon școlar. Aceștia beneficiază zilnic de o masă caldă și o gustare rece, sprijin în efectuarea temelor și meditațiilor pentru scăderea riscului de eșec școlar. De asemenea, copiii primesc și burse sociale, rechizite și materiale didactice. În cadrul centrelor, beneficiarii participă la activități de petrecere a timpului liber, de formare a deprinderilor practice și de întreținere a spațiului personal. Ei sunt încurajați să comunice în orice ocazie, să își exprime sentimentele, nemulțumirile și dorințele într-un mod constructiv, fără a-i deranja sau leza pe ceilalți, să învețe să își cunoască și să-și apere drepturile prin intermediul comunicării cu ceilalți.